Vuoden 1999 eduskuntavaalien jälkeen uuden hallituksen muodostaminen tapahtui poikkeuksellisen nopeasti. Edellisen hallituksen pääministeri Paavo Lipponen muodosti toisen hallituksensa entiselle pohjalle, missä johtavina puolueina toimivat SDP ja Kokoomus. Hallituksen ulkopuolelle jäi toisen kerran peräkkäin Keskustapuolue, mikä aiheutti sen piirissä katkeruutta. Miksi hallitusvastuu kiehtoo niin paljon puolueita? Sitä voidaan pohdiskella samalla, kun pääministeri Paavo Lipponen esittelee uuden hallituksensa ohjelmaa eduskunnalle 20.4.1999.

Kuuntele ääninäyte tästä

Näytteet ovat RealAudio-muodossa,
niiden kuuntelemiseen tarvittavan ilmaisen ohjelman saat täältä


Paavo Lipponen. Pääministeri 1995-99 ja 1999 - .

» Lue lisää aiheesta


Taustaa






Suomessa hallituksien keskimääräinen elinikä pysyi 1960-luvun loppuun saakka alle vuoden mittaisena. Viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana ovat yleistyneet usean puolueen enemmistöhallitukset, jotka ovat istuneet yhtäjaksoisesti eduskuntavaalien välisen nelivuotiskauden. Puolueiden kannalta osallistuminen hallitukseen on kaksijakoinen asia. Tutkimustulosten pohjalta tiedetään, että hallitusvastuu heikentää jonkin verran puolueen kannatusta. Vuodesta 1987 lähtien hallituspuolueet ovat menettäneet seuraavissa eduskuntavaaleissa kannatustaan keskimäärin 4,7 prosenttiyksikköä. Toisaalta hallitusvastuu tuottaa puolueille ja niiden johtajille valtaa ja arvovaltaa. Mediakeskeisessä kulttuurissa ministerinpaikka sinänsä antaa puoluejohtajille näkyvyyttä, jonka kautta he profiloivat puoluettaan julkisuudessa. Tutkimustulokset viittaavat myös siihen, että hallitusvastuulla katsotaan olevan ensisijaisesti välinearvoa. Hallituksen kautta puolueet voivat vaikuttaa poliittisten ratkaisujen syntyyn ja valvoa niiden toteutumista. Kun hallitusten iän pidentyminen on tosiasia, ei hedelmättömään oppositioon jääminen neljäksi vuodeksi kiehdo enää kunnianhimoisia puoluejohtajia. Puolueiden hallitushaluja Suomessa lisää se tosiasia, että niillä ei enää ole muitten puolueiden kanssa ylipääsemättömiä ideologisia vastakohtaisuuksia tai ryhmäetuja yhteistyön esteinä. Tätä taustaa vasten on ymmärrettävää, että Lipposen toisen hallituksen muodostamisen yhteydessä keväällä 1999 lähes kaikki poliittiset puolueet ilmoittivat tavoitteekseen pääsyn hallitukseen ja hallituskumppaneiksi kelpasi mikä puolue tahansa. Ohjelmakysymykset eivät näissä hallitusneuvotteluissa nousseet ongelmaksi missään vaiheessa. Hallitusohjelman osalta tilanteen kehitys on ollut paradoksaalinen. Kun ohjelmakysymysten painoarvo on hallitusneuvotteluissa vähentynyt, itse ohjelmat ovat tulleet paljon laajemmiksi. Kun hallitusohjelmien pituus 1950-luvulla oli keskimäärin 500-600 sanaa, niin 1980-luvulla niiden pituus oli kasvanut jo lähelle 3.000 sanaa. Paavo Lipposen toisen hallituksen ohjelman pituus oli peräti 4.500 sanaa ja Lipposelta kesti sen lukeminen - osittain hänelle tyypillisen hitaan ulosannin takia - eduskunnassa 20.4.1999 yli puoli tuntia. Tästä syystä näytteessä onkin kuultavissa vain lyhyet jaksot hallitusohjelman esittelyn alusta ja lopusta. Hallitusohjelmien tullessa yhä laajemmiksi, niiden sisältö on muuttunut yhä enemmän rationaalisen politiikanteon suuntaan. Siihen liittyen hallitusneuvottelijat turvautuvatkin nykyisin ohjelmakysymysten osalta yhä enemmän ministeriöitten tuottamaan tausta-aineistoon - ei oman puoluetoimistonsa apuun. Puoluejohtajat laskevat siis hallitukseen osallistumisen edut ja haitat yhteen. Yhteenlaskun lopputulos näyttää tällä hetkellä kallistavan vaan hallitukseen osallistumisen puolelle eikä enää ole ratkaisevaa, kenen kanssa hallituspolitiikan sokeriset ja happamat hedelmät joudutaan jakamaan. Voimme mielenkiinnolla jäädä odottamaan vuoden 2003 eduskuntavaalien jälkeen käytäviä hallitusneuvotteluja, jotka käydään uuden perustuslain mukaan. Silloin hallitusneuvotteluja ei enää käynnistä tasavallan presidentti, vaan eduskunta itse. Koska uudessa perustuslaissa ei ole tarkkoja määräyksiä siitä, kenen aloitteesta ja milloin eduskunnan pitäisi käynnistää hallitusneuvottelut, poliittisten puolueiden on keskenään sovittava aivan lähiaikoina noudatettavasta käytännöstä. Koska hallitusvastuuseen pääsy on puolueille niin tärkeä kysymys, on oletettavaa, että menettelytavoistakin syntyy aikanaan yhteinen näkemys. Tultiinhan Suomessa vuosikymmeniä toimeen perustuslailla, jossa hallituksen muodostamisesta todettiin yksinkertaisesti, että "presidentti kutsuu valtioneuvoston jäseniksi rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja syntyperäisiä Suomen kansalaisia".






Lisää aiheesta:



Paavo Tapio Lipponen syntyi Turtolassa 23.4.1941. Vanhemmat; ylimetsänhoitaja Orvo Lipponen ja sairaanhoitaja Hilkka Lipponen, os. Iisalo. Puoliso (2.) FM Päivi Lipponen, os. Hiltunen. Lapset Paula-Maria (1964), Emilia (1998) ja Sofia (2000). Paavo Lipponen kirjoitti ylioppilaaksi Kuopion lyseosta 1959. Opiskeli Darmouth Collegessa Yhdysvalloissa 1960-61. Palattuaan Suomeen Lipponen kirjoittautui Helsingin yliopistoon, missä aluksi opiskeli mm. kirjallisuutta. Myöhemmin hän vaihtoi pääaineiksi sosiaalipsykologian ja kansainvälisen politiikan. Hän valmistui valtiotieteen maisteriksi 1971. Opiskelun ohessa Paavo Lipponen työskenteli toimittajana. Ensin Savon Sanomissa (1963), sitten Ylioppilaslehdessä ja Yleisradiossa (1965-67). Hän liittyi vuonna 1964 SDP:n jäseneksi. Lipponen aloitti ylioppilaspoliitikkona, mutta siirtyi politiikan ammattilaiseksi vuonna 1967, kun hänet nimitettiin SDP:n tutkimussihteeriksi. Paavo Lipponen kohosi puolueurallaan SDP:ssä vuonna 1971 kansainvälisten asioiden sihteeriksi ja vuonna 1974 poliittisen osaston päälliköksi. Vuonna 1979 Lipponen toimi pääministeri Mauno Koiviston yksityissihteerinä. Kun Koivistosta tuli vuonna 1982 presidentti, Lipponen palasi opintojen pariin. Eduskuntaan hänet valittiin vuonna 1983. Hän putosi eduskunnasta vuonna 1987, mutta tuli valituksi uudelleen 1991. SDP:n puoluehallituksen jäseneksi Lipponen valittiin vuonna 1990 ja puolueen puheenjohtajaksi 1993, missä tehtävässä hän toimii edelleen. Paavo Lipponen nimitettiin pääministeriksi 13.4.1995, mistä alkaen hän on johtanut kahta viimeisintä Suomen hallitusta. Pääministerikautenaan Lipponen on paneutunut erityisesti EU:n toimintaan ja laajenemiseen liittyviin kysymyksiin. EU-kysymyksiä hän on pohtinut mm. keväällä 2001 julkaistussa kirjassaan "Kohti Eurooppaa". Paavo Lipposen harrastuksista mainittakoon arkkitehtuuri, kirjallisuus, musiikki ja uinti. Hän oli mukana saavuttamassa vesipallon SM-hopeaa vuosina 1979 ja 1980 Kuhien joukkueessa.