YLE YLE Oppiminen opettaja.tv

Luontoluuppi Kouluportti

Janita, Heinävesi
Kala
Minä sain yhdesti kalan mikä oli 4 kiloa ja 300 grammaa.Se oli hauki. Kun se oli nostettu rannalle se näytti hirmu isolta. Se oli niin painava, että siima katkesi. Illalla me paistettiin se ja syötiin. Se oli hyvää, ja tämä tarina ei ole totta.

Anssi Heinonen
Kalat
Minä sain kerran ison kalan. Sitten kun me vietin se kotiin ja siivottiin niin sen sisällä oli toinen kala. Se oli hauki!

Hannele, Nurmes
Oli kaunis kesäpäivä.
Meijän perhe mentiin kesämökille ja aijoin mennä kalastamaan.
Minulla on paljon uistimia sekä uus virveli.
Olen saanut monta kertaa kaloja omalta järveltä mutta tämä kohta oli kyllä suuri ihme. Minä kerron sen sulle:
Minä olin sairas viikonloppuna. Oli flunssa ja nenä tukossa.
Minä menin veneen kytiin ja eikun kalaan!
rupesin virvelöimään ja kelaamaan ja sitten yhtääkkiä tuli tosi iso vonkale jonka en ole koskaan saanu.
Sen oli vaikea kelata pois mutta kyllä se vihdoin onnistui.
Sain vonkaleen joka oli tietysti hauki ja painoi n. 10 kg 600grm.
Se oli älyttömän iso!!
Vein sen tietysti kotiin ja söitiin sitä
ja loput pantiin pakasteeseen.
En jaksanu kaikkia syödä vaikka söin perheeni kanssa.
Oletko sinä saanu noin isoa kalaa??

Satu, nurmes
Oli kaunis kesäinen päivä...Päätimme isoveljen kansa mennä kalaan..Kun kerkisin heittää uistimen järveen,yht"äkkiä nykäisi kovasti meinasin itse lentää mukaan mutta sain otteen laitusrista..mutta kala kerkisi karkuun...kun taas heittelin järven uistinta nykäisi taas..Sitten rupesin kelaamaan ja sain 9.5kg...(Hauen)Sitten menimme kotiin tekemään kalapullia...;)

Ahti, Kirkkonummi
- Mieletöntä! Aivan uskomatonta!
No aloitetaamapa päivän alusta, kun olimme autossa matkalla lohta kalastamaan. Päivä oli kylläkin alkanut jo viideltä aika ankeasti kylläkin, mutta hypätään nyt kalaan ja siihen kun laskemme uistimia kello kahdeksan.
- Väsyttää aivan hirveästi, minä valitin.
- No käy nyt sitten nukkumaan jos niin haluat, isä sanoi ja ohjasi venettä oikealle. Noin tunnin päästä tuli kova herätys.
- Ahti, Ahti lohi on kiinni tule väsyttämään se! Isä huusi.
- Lohi, aivan upeaa lohi on kiinni! kun kömmin veneen pohjalta ylös vapoja kohti ja kun olin vapa kädessä niin puhelin itsekseni:
- Lohi... lohi... aivan mieletöntä kerrassaan loistavaa lohi kiinni!
Ja kun lohi oli veneessä niin sillon se tunne... se oli kerrassaan sanoinkuvaamatonta.
- Isä, mä meen takaisin nukkumaan. Sanoin.
- Menyt vai hauatko evästä Ahti?
- Tietenkin.
Tuntien päästä.
- Lohi, toinen lohi kiinni ahti! isä huusi.
- Upeata... toinen lohi kiinni vielä samana päivänä! Minä huusin.
Siinä kesti kauan... todella kauan, mutta kun lohi oli aivan lähellä niin näin kuinka suuri se oli, valtava, kuin hai!
Ja kun lohi oli veneessä ja kädet olivat voimattomia, niin je oli lostavaa, kerrassaan mieletöntä!
Kotona:
- Äiti, Otso, kymmenen ja viisi kilonen lohi upeaa!

Hanna, Tampere
Menimme isän kanssa yökalastukselle .Yhtäkkiä isän onki alkoi nykiä ihan hirveesti ja isän käsistä irtosi onki.Onki upposi mutta siiman vana kellui vedenpinnalla.Isä hermostui koska hänen uusi onkensa upposi hiljalleen veteen.Isä pyysi minun soutaa lähelle siiman vanaa ja pysäyttämään veneen sen siihen.Isä ei millään halunnut saada vapaa kiinni.Lopulta isältä paloi käämi ja hän hyppäsi veteen ja sai siimasta kiinni.Isä ui jaminä soudin hänen vierellä rantaa .Kun rannassa isä veti siimasta ongen rantaan,niin siinä oli tosi iso kalan mötkäle.

Minna, Tampere
Kun mä mun isoveikka isä ja yks Virpi mentiin kalaa niin siinä kesti kesti ihan hirveen kauan sitten kun mä sain ison ahvenen se päästi yhtäkkiä koukusta irti. Se oli sitä mun tuuria. Sitä kalaa ei sitten enää saatu sieltä vedestä pois.

aija, tampere
Minä olin mun papalla ja mummulla mutta pappa oli norjassá kalassa.Minä menin mökille kalaan minä sain ainakin kilon ahvénen sain sen laiturille asti mutta se pääsi karkuun.Kun pappa tuli norjasta se alkoi perata 17.Kiloa papalla nyrjähti selkä kun se nosti lohta.

Henni, Vantaa
no kun olin perheeni kaa kalassa niin sain 5kg painavan lohen PS.tosi juttu

Petri ja Janne, Ristijärvi
Kalajutttu
Kalatarina
Kutsuin eräänä iltapäivänä kaverini kalaan. Kaverini ei halunnut ottaa virveliä mukaansa, kun hän tuli meille niin otin virvelini ja lähdimme kalaan, mutta jouduimme palaamaan, koska unohdimme haavin kotiin. Kun olimme löytäneet haavin, niin lähdimme rantaan kalalle. Laitoin uistimen kiinni perukkeeseen.
Aloin heitellä, mutta ei kuulunut mitään ja vaihdoin uistinta. Sittenkään ei ollut parempi tuuri. Sitten huomasin 2 lummetta. Aloin heitellä niitä. Heittelin niitä kauan muttei tullut mitään. Heitin vielä viimeisen kerran ja silloin noin 4,5 kg hauki yritti napata sitä uistinta,mutta hyppäsi yli. Heitin nopeasti uudelleen ja silloin se tarttui uistimeeni . Se oli niin rannassa, että se hyppäsi itse rannalle. Huusin kaverilleni, että tuo haavi. Saimme sen haaviin ja lähdimme kotiin, kun olimme matkalla kotiin niin silloin kaverini kaatui haavin kanssa selälleen. Minua alkoi naurattaa, että kala vei miestä eikä mies kalaa.

Kimi, padajoki
Olin kerran Ranualla kalastamassa ja sain noin 1.260 kg ja se oli hauki. Sain viimeksi 5 ahventa jotka oli.500-600g

Ria, Padasjoki
Olin laivarannassa kalastamassa. Äidin, isän ja siskon kanssa.Minä sain ahvenia ja särkiä. Äitini sai eniten kaloja kuin muut! Koska se löyti hyvän kalastus paikan.

Patrik, Padasjoki
Oltiin Taivalkoskella Salmisenlammella kalassa tätini Tainan,serkkuni Merjan, ja hänen poikaystävänsä Villen kanssa.ei ollut tullut mitään,paitsi yksi pieni ahven,jonka Merja oli saanut ongella. vaihdoin uistimen rapala minnow spooniin. heitin puunrungon viereen,lumpeisiin meni!(tai niin luulin).rupesimme kiskomaan uistinta irti "lumpeesta",kun merja huusi "Tossahan on kalan pyrstö tossa pinnassa!" ja sitten läiskähti! hauki sätki kuin viimeistä päivää,kun sitä väsyteltiin. Lopulta se väsyi ja saatiin se ylös. vähän päälle puolitoista kiloa.

Teemu, Padasjoki
Olin kalastamassa papan kanssa. Pappa sai kalan se oli kolme ja puoli kiloisen ahvenen.

jari, harjavalta
olen saanut 2kilosen ahvenen
olen saanut 2kilosen ahvenen ja 1kilonen lahna olin nakkilassa aratilakoskella kalassa ja kokemäellä vanhan sillan vieressä sain virvelillä kilosen lahna 2kilosen ahvenen mato ongella

teemu, pattijoki
olen saanut 11 kiloisen hauen ja 700 grammasen ahvenen

Jasmiina, Järvenpää
Minä jouduin ostamaan ainakin 34 utta onkivapaa koska isällä oli koko ajan iso kala kiinni.n

Arimo, Jarvenpaa
Minä olin kalastamassa virvelillä ja virveliin tarttui neljä kiloinen hauki mutta siima katkesi.

Katariina, oslo
Olin ongella ja sain kaksi lohta samalla kertaa.Menin kavereitteni kanssa kalaan ja sain hauenpoikasen ja aikusen lohen mutta en tiiä oliko se aikunen lohi ku se näytti nii pieneltä.

Marianne, Lokalahti
Suurin kala!
Olin mökillä kalassa isoveljeni kanssa.Oli aivan hiljaista ja ja ja mutta apua!!! Soita iskälle huusin minä isoveljelle ja veli otti kännykän taskusta ja soitti isälle. Hetken päästä isä saapui traktorilla mökille ja olimme saanut niin ison kalan että se piti hinata traktorilla mäkeä ylös ja kotiin. kyllä äiti hämmästyi kun saavuimme kotiin niin ison kalan kanssa. ( hah hah )

Jesse, Lappeenranta
Jezzikka kalassa
Mie olin kalasa viime kesänä. Mie sain kolome lahanaa. Miun äiti oli ilonen et olin valinnu harrastukseksei kalastukse enk jääkiäkon.

Roosa, Matkaniva.
Roosan kalajuttu..
Olin viime kesänä Kuopiossa ja sain ison lahnan muutta päästin sen menemään koska en viitsinyt syödä sitä...

Kalle, Espoo
Moi Juho!
Kesäkuussa kun olin Kokemäejoella mökillä kalastamassa koukkuun kävi viisi ja puoli kiloinen hauki. Olin saunanrannalla kalassa ja isoveljeni Eetulla kävi tosi iso kala kiinni pari kertaa. Pistin virveliin ambulanssiemman (se on eräänlainen uistin) ja heitin sen melkein toiselle rannalle. Kun aloin kelaamaan, virveli melkein lensi käsistäni. Onneksi pidin lujasti kiinni joten virveli ei lähtenyt lyhyelle lentoretkelle. Pidin siiman kireällä ja aloin kelata kalaa rauhallisesti sisään. Kun lopulta sain hauen rannalle huusin Eetulle: Hei Eetu! Käy Hakee haavi. Väsytin haukea vähän aikaa kunnes yhtäkkiä se ei enää rimpuillut vastaan. Eetu toi haavin ja yritti ottaa haukea kaislikosta mutta kun Eetu vetäisi siimasta haukea rannalle päin mutta siima katkesi. Lopulta Eetu sitten sai hauen vetäistyä rannalle.

Sebastian, Espoo
Tere Juho! Tämä on minun eka kalajuttu koska minä kalastin ekan kerran vasta viime kesänä. Täällä Espoon Tiistilässä on minun kotini ja minun kodin takanani on tosi hyvä kalastuspaikka. Se oli sitten kesä-heinäkuu kun lähdin kävelemään äidin kanssa sinne. Se oli ekaks varattu se hyvä paikka.Kesti ainakin kymmenen minsaa kun tuli eka ahven sellainen noin 20 senttinen. Sitten kesti vaan kaksi minsaa kun tuli silakka oli se aika pieni. Sen jälkeen tuli 35 senttinen lohi mutta se piti päästä vapaaksi. Oli siinä menoa ja melskettä ekaksi kalareissuksi!
Zau Juho!!!!

Katri, Oulainen
Sain tosi tosi ison kalan!
Sain 10kg painoisen kalan viimeviikon Tiistaina.
Eno paistaa minulle kalaa sillon tällöin ja pakasteessa
on vielä puolet jälellä.

Elina, Oulainen
Olin viime kesänä kalassa. Sain 5 kalaa taikinan ja matojen ansiosta.

Riikka, Espoo
Moi Juho,
viimekesänä kun olin setäni kanssa kalassa niin virveliini nappasi kiinni vain pari senttiä uistinta isompi salakka ja me nauroimme itsemme aivan puhki.Siitä jäi kiva kesämuisto.
Tereisin Riikka

Ria VANTAALTA
No kun oli perheeni kaa kalassa sain hauen kaikilla meni pasmat sekaisin paitsi mulla tietty he he hee!!

jari, lapua
Olin isän kanssa veneellä kalastamassa kesällä yöllä.sai ensin pienen kuhan,mutta hetkenpäästä virveliin tarttui joku. kelasin varmaan viisitoista minuuttia.sitten kala tuli pintaan ja isä nosti sen veneeseen juuri ennen kuin siima katkesi. sitten heitin siimaan veteen. heti vedessä rupesi vetämään joku uistinta.mutta siima katkesi.olin varma,että sielä oli 5kiloinen kuha.saamani kuha oli muuten 3kiloa painava.

Jussi
.Kun meidän isä oli merellä kalassa hän veti uistinta vedessä niin se osui kolmipiikin selkään ja se tarttui kiinni.

Joel ja Tuomas, Haukipudas
Tuomas sai 29 haukea Hekkalanlahdelta virvelillä hauki uistimella.

Jenna ja Laura Haukipudas
Jenna sai 32 haukea

jere ja niko
SAIN KERRAN 3 JA PUOLI KILOISEN KIRJOLOHEN MUTTA SIIMA KATKESI JA OLIMME PETTYNEITÄ.

Milla,HAUKIPUDAS
Mää olin iskän ja isoveljen kanssa kalassa.Mää sain yhen 50 cm
kalan.Se pärskäytti ja se karkas mun kädestä.Mutta sain 5 pikku kalaa.Se oli kivoin kalareissu jolla mää oon ollu.

Laura, Haukipudas
Laura sai 26 ahventa.

Kaappo, Lapua
Kun minä olin Paapan kanssa mökillä,mepantiin verkko ja mentiin sisälle syömään munkkia ja makkaraa.Ennen kuin ehdimme lähteä kotiin minä muistin verkon ja sitten haettiin verkko ja siellä oli kaasi ahventa ja sitten mentiin kotiin.

Santeri, Haukipudas
Olin kerran enoni kanssa kalassa kun onkeeni otti kiinni tosi iso kala ja katkaisi siiman mutta sain silti 3 kalaa

Jenna
Olin kerran mökillä jamentiin kalaan siellä sain tosi ison kalan

Annika, Tampere
Olin Saimaan rannalla mökillä.Minä ja isoisäni mentiin kalaan. Minä sain ynnen isoisääni kalan.

milla ja henna haukipudas
Päätimme lähteä kalaan Ekin,minun setäni kanssa.
Ensin rämmimme metsässä mättäitä pitkin,kunnes tulimme kalapaikalle.Eki heitti mato-ongen veteen ja minä perässä.Pian Eki sai jo ensimmäisen kalansa,mutta minä istuin,eikä nyppinyt.Pian joku nyppi onkeani.Vedin kovasti ja olin aivan innoissani.Sai sen ylös vedestä, mutta se oli vain ahven.Eki oli sillä aikaa saanut jo viisi kalaa.Alkoi jo tuntua tylsältä,kunnes vedessä molskahti.Yli kaksi kiloinen taimen hyppäsi.Eki oli tosi innoissaan"´Nyt me otetaan se" ,Eki heitti virvelin veteen ja yritti saada kalaa,mutta ei se napannut.Kohta se nappasi onkeeni ja huusin ÁAH!. onki katkesi onneksi sain siimasta kiinni ja Eki perässä ja sain sen kalan maalle.Eki juoksi ja halasi minua.

Sonja, Haukipudas
kaksi kalaa
Kirjoita viestisi tähän. Minä olin kalastamassa ja sain kymmenen kalaa. Kahdeksan niistä karkasi ja yritin ottaa niitä kiinni. Mutta en saanut kuin kaksi. Siksi tarinan nimi on kaksi kalaa.

Henna NAANTALI
Kun olimme yhdessä paikassa niin minä näinmelkein metrin kokoisen hauenn ja minä sanoin äitille että miten sen voisi pyydystää.

Ville ja Olli, Turku
KUUSISTON SUURIN KALA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Olin kerran kalassa, Kuusiston sillan alla.Kun minä heitin virvelillä sain pienen ahvenen ja pian ahveneen nappasi iso hauki.
Kun hauki oli rantavedellä se tippui syötista ja minä hyppäsin sen päälle ja sain elämäni suurimmmmman kalan!!!!!!!!!!!!!!!
Se oli ainakin metrin pitkä.

Juhana, Tampere: Hatanpää.
Olin pilkillä. Sain kolme ahventa. Pikku veljeni Tuomas Luuli sen sanovan ``Mitä minulle tehtiin? Mitä minulle tehtiin?i

Johanna J. Naantali
Paras kalajuttuni oli kun olin isäni ja veljeni kanssa saaressa. Saaressa oli kalakilpailu .Me saatiin paljon särkiä,kuhaa ja ahvenia. Viereinen vene sai kanssa paljon kalaa.Mutta voittajaksi pyrki kuitenkin vene nimeltä tuuli jokasai ainakin metrin pituisen kalan. Sitten syötiin koko päivä niitä kaloja.

kaj ja santeri kolari
kirjolohi pääsi irti
olimme kirjolohi paikassa kalastamassa ja kirjolohi tartu ja pääsi karkuun ja uistin meni kirjolohen kans

JAAKO JA SAKKE HAUKIPUDAS
Me saatiin 22 kilonen lohi. Ii joelta veneestä. kesälomalla kun me oltiin mökillä.

Anette, Kolari
Lähdin isän kanssa kalaan ja saimme kymmenen kalaa. illalla me menimme kotiin ja paistoimme kalat ja ne maistuivat hyvältä.

jenna ja tanja kolari
olimme kalassa ja putosimme veneestä koska se kala oli tosi iso.