Juha Pentikäinen
Elon ja tuonen tuttu
Helsingin yliopiston uskontotieteiden professori
Juha Pentikäiselle kuolema tuli tutuksi jo lapsena. Hän syntyi
Rantsilan pappilassa helmikuussa 1940, suoraan sodan varjoihin. Pentikäinen
näki, kuinka isä Veikko, tunnettu lestadiolainen pappi ja
sananjulistaja, vei suruviestejä ja siunasi kaatuneita.
Myöhemmin,
nuoruusvuosina Haapajärven pappilassa isä opetti poikiaan
ajamaan autoa kuljettamalla heitä mukana sairaskäynneillä.
Joka torppa tuli tutuksi, samoin tavallisten ihmisten hätä,
kärsimys ja kuolema. Tätä kautta Pentikäinen pääsi
lähelle Suomen kansaa, eikä ihme, että hän myöhemmin
ajautuikin opiskelemaan kansojen tutkimusta, kansantiedettä ja
kirjallisuutta.
Vuonna 1960 kenttätyö vei ensin Itä-Suomessa asuvan runonlaulajan
Marina Takalon luokse. Kaksi vuosikymmentä kului saamelaiskulttuurin
parissa. Työn kenttä laajeni Karjalaan ja suomalaisuuden tutkimiseen
ympäri maailmaa. Kun Siperia avautui tutkijoille 1988, alkoi 16
vuotta politiikassakin vaikuttanut Pentikäinen perehtyä samaniuden
saloihin. Sen kautta hän pääsi sukeltamaan syvälle
ihmismielen peruslokeroihin ja kuolemankulttuurillekin aukesi uusia
ulottuvuuksia.
Juha Pentikäinen on hoitanut uskontotieteiden professuuria nyt
33 vuotta, tehden aina välillä työrupeamia ulkomailla.
Kiinnostus uskonasioihin on säilynyt ja tänä päivänä
ne painottuvat Lars Leevi Laestadiuksen persoonan uusien puolien tarkasteluun.
Ohjelmassa
Pentikäinen kulkee vanhemman veljensä Samulin kanssa lapsuudenkodin
tiloissa Haapajärven pappilassa. Hän käy myös Simossa
tapaamassa Marina Takalon poikaa Olavia, josta on tullut elinikäinen
ystävä. Tornionjokilaakson Kukkolankoskella ajatukset kääntyvät
omiin juuriin ja niiden merkitykseen. Pohdiskeluissa on läsnä
tietysti kuolema, mutta myös veljeys, luottamus ja ystävyys.
Ohjelman on toimittanut Sinikka Hein ja ohjannut Tapio Turpeinen.
|