Antimainos
Harjoituksessa tutkitaan mielikuvamainontaa ja luodaan omia vastamainoksia. Mainoskuvien analysointi auttaa hahmottamaan mainonnan tarkkaa suunnitelmallisuutta, rakennetta ja kohderyhmäajattelua.
Tarvittavat välineet
- nettiyhteys
- 1 digikamera per ryhmä
- rakennusmateriaalia
- kuvankäsittelymahdollisuus tietokoneella
- vaihtelevaa tarpeistoa, askartelu- ja meikkitarvikkeita
4 hengen ryhmätehtävä
Alkuharjoitus:
Tarkastellaan eri tuotteiden logoja ja brändejä. Pohditaan jokaisen kohdalla kysymyksiä:
- Mitä mielikuvia tuotemerkki sinussa herättää?
- Mitä tuotteita tuotemerkillä myydään?
- Kuvaile tuotemerkin kohderyhmää, kenelle tuote on tarkoitettu?
- Voisiko tuotemerkin yhdistää johonkin aivan muuhun asiaan?
Antimainos (4 hengen ryhmissä):
Tutkikaa erilaisia mainoksia ja keksikää niille vastamainoksia. Valitkaa joukosta yksi idea, jonka voi toteuttaa koulussa.
Muuntakaa alkuperäisen tuotteen logoa. Voitte lähteä liikkeelle vastakkaisuuden ja vastakohtien maailmasta, mutta lopullisen työ voi sisältää jonkin hienovaraisemmankin, ei-ilmeisen tulkinnan. Tärkeintä on kuvallinen ja sisällöllinen oivallus.
Toteutustapa: valokuva ja kuvankäsittely.
Esitelkää antimainos ja sen idea muulle luokalle.
Koillis-Helsingin lukion antimainokset
Katso, millaisia antimainoksia lukiolaiset toteuttivat.
Oppilaiden antimainokset
Poimintoja
Julkisuuden tähden
Mediajulkisuus on nykyajan valuuttaa. Julkisuuden myötävaikutuksella tullaan valituksi eduskuntaan, hankitaan mandaatti päätöksille, myyd... Lue lisää