yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Kilpailu

Viestintäalan kilpailu ja siihen liittyvä keskittyminen on koventunut. Suuret konsernit ovat ostaneet pois pienempiä kilpailijoitaan tai pienet ovat jääneet kilpailussa isompiensa jalkoihin.

Kilpailua käydään sekä maailmanlaajuisesti että kansallisesti: moni suomalainen mediatalo on nykyään ulkomaalaisessa omistuksessa. Esimerkiksi tv-kanava Subtv on osa MTV Mediaa, jonka omistaa ruotsalainen Bonnier & Bonnier.

Konsernien etuna on liiketaloudellisesti entistä kannattavampi toiminta: medioiden välisessä kilpailussa iso yritys pärjää paremmin. Samaa sisältöä voidaan versioida eri välineissä ja säästää näin tuotantokuluissa.

Myös ristikkäismarkkinointi tuo säästöjä konsernille. Se tarkoittaa sitä, että esimerkiksi jonkun konsernin lehti mainostaa saman konsernin tv-yhtiön ohjelmia.

 
 

Poimintoja  

ylpallo

Julkisuuden tähden

Mediajulkisuus on nykyajan valuuttaa. Julkisuuden myötävaikutuksella tullaan valituksi eduskuntaan, hankitaan mandaatti päätöksille, myyd... Lue lisää