Kysy viestin äärellä
Mediassa esillä oleva viesti koostuu viestin laatijoiden valinnoista. Kannattaa pysähtyä pohtimaan näitä valintoja tutunkin viestin äärellä – lopputulos voi yllättää. On kyse sitten viihteestä tai uutisvälityksestä, samat kysymykset toimivat kriittisinä tiennäyttäjinä.
Kysy viestin äärellä:
- Kuka viestin on laatinut?
- Miten viesti on laadittu? Mitä keinoja on käytetty?
- Kenelle viesti on suunnattu?
- Miksi viesti on laadittu?
- Miksi viesti on laadittu juuri tällä tavoin?
- Mikä on viestin näkökulma?
- Ketä tai keitä viesti edustaa?
- Miten viesti vetoaa vastaanottajaan ja erottuu muiden viestien joukosta?
- Miten vastaanottajan toivotaan toimivan viestin saatuaan?
Poimintoja
Julkisuuden tähden
Mediajulkisuus on nykyajan valuuttaa. Julkisuuden myötävaikutuksella tullaan valituksi eduskuntaan, hankitaan mandaatti päätöksille, myyd... Lue lisää