yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Telkku taskussa

XL_mobitv
Ensimmäinen julkiseen käyttöön tarkoitettu mobiilitelevisioverkko avattiin joulukuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2006. Suomessa käyttöön otettu mobiilitelevisioverkko toimii DVB-H -teknologialla (digital video broadcasting handheld), joka perustuu digi-tv-verkoissa käytettävään DVB-T -standardiin. Mobiilitelevisiolähtyksiä testattiin jo vuonna 2005 käynnistetyssä pilottihankkeessa, jossa 500 testikäyttäjää kokeili televisio-ohjelmien vastaanottoa ja katselua matkapuhelimissa. Nyt verkko on avoin suurelle yleisölle.

Mobiili-tv käytössä

Mobiili-tv:n luvataan tuovan aidon television käyttäjän taskuun ja antavan hänelle mahdollisuuden katsoa televisio-ohjelmia liikkeellä ollessaan ja haluamanaan aikana. Jälkimmäinen on mahdollista, mikäli mobiili-tv:n katsojan käyttämä puhelin on varustettu tallennusominaisuudella. Tämä mahdollistaa pysymisen ajan tasalla uutisista, urheilun tapahtumista tai vaikkapa suosikkisarjan viimeisimmistä vaiheista. Ohjelmien valinta tapahtuu digisovittimista tutun sähköisen ohjelmaoppaan avulla.

Mobiili-tv tuo lisäominaisuuksia myös radiopalveluihin, koska radiota kuunneltaessa puhelimen näyttöruudulla voi pyöriä lisätietoja radio-ohjelmasta ja sen käsittelemästä aiheesta tai esimerkiksi musiikkiohjelmassa soivan musiikkikappaleen esittävästä artistista.

Yksi huomattavista eduista, joilla mobiili-tv:tä markkinoidaan, on käytetyn tekniikan mahdollistamat interaktiiviset palvelut. Käyttäjälle annetaan mahdollisuus lähettää palautetta lähetyksestä suoraan ohjelman katsomisen yhteydessä, ilman erillistä tekstiviestiä tai puhelua. Tulevaisuudessa esimerkiksi Euroviisujen katselijat voisivat äänestää suosikkiaan suoraan ruudun kautta tai urheilufaneille voitaisiin tarjota vedonlyöntimahdollisuuksia.

Telkku ei siirry taskuun ongelmitta

Mobiilitelevisioverkon avaaminen ei ole vielä saanut mediamaailmaa mullistumaan, koska verkossa ei ole juurikaan ohjelmalähetyksiä ja jopa itse päätelaitteiden hankkiminen on vaikeaa, koska DVB-H -teknologialla toimivia puhelimia ei kaupoista vielä löydy. Vuoden 2007 alkupuoliskolle on luvattu muutamia mobiili-tv -kanavia ja vuoden loppuun mennessä niiden lukumäärän pitäisi olla jo kymmenen tietämissä. Samoin lähetysten vastaanottamiseen soveltuvia päätelaitteita on ennakkotietojen mukaan tulossa markkinoille useammaltakin valmistajalta.

On myös huomattava, että mobiili-tv ei kuitenkaan ole paras mahdollinen väline kaikkien televisiosisältöjen nautinnolliseen katselemiseen. Miljoonabudjetilla tuotettu efektirymistely ei varmasti pääse oikeuksiinsa kännykästä tiirailtuna pikselipuurona. Häikäisevä näyttelijäsuorituskaan ei pääse oikeuksiinsa kuvassa, jossa pääosanesittäjän kasvot näkyvät korkeintaan peukalonpään kokoisina. Siksi tulevaisuuden haasteet mobiilitelevisiolle tulevat olemaan kyseiseen mediaan soveltuvan sisällön suunnittelemisessa ja toteuttamisessa.

Haasteet sisällöntuotannossa

Alkuvaiheessa mobiili-tv:n sisältö tulee koostumaan DVB-H -teknologialla lähetetystä materiaalista, joka on sisällöltään samaa, kuin tavallisesta televisiosta tuleva ohjelma. Taskutelkkari ei kuitenkaan korvaa televisiovastaanotinta perinteisen tv-sisällön katseluvälineenä, koska televisio-ohjelmat suunnitellaan ja toteutetaan lähtökohtaisesti tiettyyn mediavälineeseen, eli siihen kotona jököttävään televisiovastaanottimeen. Tämän sisällön siirtyminen postikorttia pienemmälle näytölle ei tapahdu ilman kompromisseja ja tiettyjen ominaisuuksien menettämistä.

Kansainvälinen tuotantoyhtiö Fox on lanseerannut ja rekisteröinyt termin mobisode. Mobisodi tarkoittaa muutaman minuutin kestoista nimenomaan mobiili-tv:lle räätälöityä sisältöä. Kuluttajia houkutellaan mobisodien katsojiksi näyttämällä heille sellaisia sisältöjä, joita ei ole vielä näytetty tai ei mahdollisesti tulla koskaan näyttämäänkään tavallisissa televisiolähetyksissä. Yhdysvalloissa ja Englannissa on jo muutamasta menestyssarjasta lähetetty mobisodeja, mutta niiden suosio kuluttajien keskuudessa ei ole ollut merkittävän suuri. Urheilutapahtumissa mobiili-tv voi tuoda kiinnostavaa lisäarvoa - kuten todettiin edellä mainitussa pilottiprojektissa toteutetuista lähetyksistä yleisurheilun MM-kilpailuista -, mutta varsinkin tv-draama on erityisen haastava alue uusille mediavälineille. Puhelimesta katsottava mobiili-tv ei tue pitkäjänteistä keskittymistä, vaan toimii pikemminkin ajankohtaisena ja interaktiivisena mediana, jonka virrasta kukin voi valita mieleisensä fragmentit lähemmän tarkastelun ja mahdollisen kommentoinnin kohteeksi.

On vaikea sanoa, millä keinoin ensimmäinen hittiohjelma tai sarja mobiili-tv:hen tehdään, mutta perinteisen television puolella vakiintuneet käytännöt tuskin toimivat yhden suhteessa yhteen mobiilin median sisällöntuotannon sapluunana.

Videot

Sisältö merkitsee
Doorstoriesin toimitusjohtaja Timo Tuovinen puhuu sisällön merkityksestä mobiili-tv:n kiinnostavuuden kannalta.


Logistinen painajainen
Timo Tuovinen analysoi mobiili-tv:n hinnoittelupolitiikkaa eri valtioiden välillä.


Kuluttajakokemus muuttuu
Timo Tuovisen mukaan mobiili-tv:n käyttäjälle ohjelmalähteen alkuperä hämärtyy.


Sopivia aiheita sisältöön
Timo Tuovinen antaa vihjeitä mobiili-tv:n sisällöntuottajille.


 
 

Poimintoja  

jazzpallo

Kansalaismedia valvoo

Verkosta löytyy nettipalveluita, jonne kuka tahansa voi lähettää videoita muiden katseltavaksi. Verkkomedian mahdollistamat vapaat julkais... Lue lisää