Julkisuuden tähden
Mediajulkisuus on nykyajan valuuttaa. Julkisuuden myötävaikutuksella tullaan valituksi eduskuntaan, hankitaan mandaatti päätöksille, myydään musiikkia ja elokuvia. Julkisuuden markkinoilla voi tehdä myös itsestään kauppatavaran. Tie kuuluisuuteen kulkee julkisuuden kautta. Median vaikutusvalta on julkisuuden vaikutusvaltaa.
Ei siis ole ihme, että niin moni hamuaa julkisuutta. Idols, Big Brother ja Talent houkuttelevat jatkuvasti uusia osallistujia, jotka uskovat tien tähtiin aukeavan television kautta. IRC-galleria ja YouTube antavat mahdollisuuden niille, joiden 15 minuuttia – tai nykyisin minuutti – televisiossa jää syystä tai toisesta saavuttamatta.
Julkisuudella on kuitenkin aina rajansa ja hintansa. Minkä julkisuus nostaa, voi julkisuus yhtä nopeasti myös nujertaa. Mediajulkisuus on pääosin bisnestä. Bisnestä pyörittävät mediayritykset, jotka kilpailevat keskenään. Eniten julkisuutta saa se, mikä myy parhaiten: uutinen, kohu, skandaali, viihde. Julkisuus itsessään toimii myyvyyden mittarina. Kun näkyy jossain, saa todennäköisesti näkyvyyttä muuallakin.
Mediakompassin viestikartta auttaa katsomaan julkisuuspelin taakse. Se näyttää, kuinka julkisuutta voivat bisneksen lisäksi säädellä monenlaiset poliittiset tarkoitusperät, mikä korostuu erityisesti propagandassa. Julkisuutta säätelevät myös median toimintatavat ja lajityypit. Esimerkiksi uutiskuva eroaa tavoitteiltaan ja toteutukseltaan ratkaisevasti mainoskuvasta. Mediakompassin viestikartan avulla voi harjoitella kriittisiä mediataitoja ja katsoa julkisuutta uusin silmin.
Juha Herkman
mediatutkija