yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Alkuharjoitus

Alkuharjoitus luo oppilaille käsityksen siitä, mitä minielokuvilta voi odottaa.

Kuvattava toiminta on mahdollisimman yksinkertainen:
Oppilas tulee luokkaan, istuu pulpettiinsa ja ottaa kirjan esille.

Tehdään

1)Toimintakuva (luokan keskeltä kohti ovea ja pulpettia, esim. KK)
2) Henkilökuva (kasvot PLK pulpetin edestä)
3)Yksityiskohta (kirja olan yli kuvattuna LK tai ELK)

Toiminta on helppo toistaa eikä siihen liity tulkintoja. Koko luokka voi keskittyä toteuttamiseen. Oletuksena on tietenkin se, että kokeilu näkyy TV:ssä.

Kokeiluun tarvitaan

- kuvaaja (+assistentti, joka huolehtii johdoista)
- ohjaaja
- äänittäjä (käyttäkää erillistä mikrofonia, jos mahdollista)
- leikkaaja (kokeilu voidaan tallentaa suoraan tietokoneelle, se nopeuttaa toimintaa)

Olisi hyvä, jos opettaja saisi kokeiluun esiintyjäksi (liikkumaan ovelta pöydän luo ja avaamaan kirjan) jonkun, joka ei ole luokan innokkain esiintyjä. Tämä rohkaisisi muita ja toisaalta vähentäisi esiintymisen pakkoa ja painetta. Kun kokeilu on tallennettu, voidaan sama tehtävä antaa neljän hengen ryhmille toteutettavaksi. Kokeiluun ja toimintaan annetaan aikaa 15 minuuttia.

Tänä aikana voidaan leikata yhteinen kokeilu, joka tunnin päätteeksi katsotaan. Oppilaille syntyy mielikuva siitä, mitä minielokuvaharjoituksilta ylipäänsä voi odottaa. Omien kokeilumateriaalien leikkaaminen kannattaa siirtää omalle tunnilleen. Materiaalit (jos on kolme erillistä kuvaa) toimivat hyvin leikkauksen opettelussa.

Näiden kahden kokeilun, yhteisen ja ryhmätyön, jälkeen oppilailla on käsitys siitä, paljonko työskentely vie aikaa ja mitä käsikirjoitusten toteuttamisessa tulee huomioida.

 
 

Poimintoja  

opepallo

Varkaat tiedon valtatiellä

Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää