yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Elokuvasta omaksi kohtaukseksi

Oppilaat käsikirjoittavat, näyttelevät, kuvaavat ja leikkaavat ryhmätyönä noin minuutin mittaisen kohtauksen yhdessä katsotun elokuvan pohjalta.

Mikäli koululla ei ole projektin toteutukseen tarvittavia laitteita tai osaamista, kannattaa kääntyä paikallisen media- tai elokuvakeskuksen puoleen. Monet keskuksista lainaavat av-kalustoa sekä tarjoavat mediapedagogin tai -assistentin opastusta.


Tarvittavat välineet

  • televisio ja vhs tai dvd, jos elokuva katsellaan koulussa
  • kuvauskalusto (videokamera ja jalusta)
  • äänikalusto (mikrofoni ja puomi)
  • äänityslaitteet (esim. Minidisc, mikrofoni ja kuulokkeet), jos tehdään lisä-ääniä
  • valot (esim. 3 kpl punapäälamppuja) ja harsoja
  • tietokone ja videon editointiohjelma (esim. Adobe Premiere tai Avid)
  • lavastus ja puvustus

Työskentely

1. Elokuva

  • Ryhmä käy katsomassa elokuvan (esim. Koulukino-tarjonnasta)
  • Elokuva voidaan katsoa myös luokassa
  • Katsotun elokuvan synnyttämiä mielikuvia ja ajatuksia käsitellään keskustelemalla ja kirjoittamalla

Muun muassa näitä kysymyksiä voidaan pohtia:

  • Mistä elokuva mielestäsi kertoo?
  • Kuka oli kiinnostavin henkilö?
  • Kenestä pidit ja kenestä et pitänyt? Miksi?
  • Tuntuivatko elokuvan tapahtumat todellisilta?
  • Oletko itse ollut tilanteissa, joissa olet tuntenut samoin kuin joku elokuvan henkilöistä? Millaisessa tilanteessa?
  • Kerro ajatuksista, joita elokuva synnytti
  • Kirjoitukset toimivat pohjustuksena ryhmätyölle

2. Idea

  • Elokuvan synnyttämien mielikuvien pohjalta oppilaat ideoivat kouluympäristöön soveltuvan, noin minuutin mittaisen kohtauksen
  • Kohtauksen idea saa olla suoraan katsotusta elokuvasta
  • Oppilailla on vapaat kädet kuvata elokuvan maailmaa

Ainoat rajoitteet ovat:

  • kesto (1 minuutti)
  • ympäristö (koulu)
  • ryhmäkoko (3–4 näyttelijää, 5–8 työryhmässä)

3. Järjestelyt

  • Työskentelyä varten luokka jaetaan 5-8 oppilaan ryhmiin
  • Ryhmäjako toteutetaan ideoiden pohjalta
  • Opettaja ja mahdollisesti mukana oleva mediapedagogi tai -assistentti auttavat ja ohjaavat oppilaiden työskentelyä
  • Oppilaat vastaavat sekä toteutuksesta (käsikirjoitus, ohjaus, kuvaus, äänitys, leikkaus ja näytteleminen) että järjestelyistä (tilat, lavastus, puvustus, ym. tarpeellinen)
  • Jokaisessa ryhmässä pitää olla ohjaaja, kuvaaja, äänittäjä ja näyttelijät

4.Kokeilu

  • Työskentelyyn, työtehtäviin ja käytettävään tekniikkaan kannattaa perehtyä noin tunnin mittaisella johdannolla
  • Kokeilun olennaisin tavoite on saada kokemus ryhmän ja käytettävän tekniikan toimivuudesta
  • Kokeilussa toteutetaan 30 sekunnin mittainen tilanne ideasta valmiiksi työksi
  • Tilanteen on oltava helposti luokassa toteutettava
  • Kuvaus toteutetaan samalla periaatteella kuin ryhmätöissä eli kolmella kuvalla (toiminta, reaktiot ja yksityiskohta)
  • Yksinkertainen idea tarjoaa toiminnan lisäksi mielikuvan ilmaisun mahdollisuuksista ja rajoitteista (usein aika)

5. Oma työ (idea ja käsikirjoitus)

  • Kokeilun jälkeen kukin ryhmä tekee tuotantovalmistelut
  • Ennen kuvauksia tilanteet improvisoidaan
  • Nähdyn pohjalta ideaa voidaan tiivistää, jos se ei toimi sellaisenaan
  • Improvisoidulla kokeilulla testataan käsikirjoituksen toimivuus
  • Kokeilun jälkeen ryhmät voivat tarvittaessa ideoida toisen käsikirjoitusversion

6. Kuvaus ja äänitys

  • Kuvaus- ja äänityslaitteet kiertävät ryhmältä toiselle
  • Työskentelyssä on mukana kerrallaan kolme ryhmää: 1) järjestelyt, 2) kuvaus ja äänitys ja 3) purku
  • Kuvaus vie aikaa noin 40 minuuttia työtä kohden
  • Kuvatessa kannattaa käyttää kolmea kuvaa ja niissä sopivia, eri kuvakokoja:

    • Toiminta (mitä tapahtuu) YK, KK
    • Henkilöt (miten reagoidaan) PK, PLK, LK
    • Yksityiskohta (syy, miksi) LK, ELK

    7. Leikkaus

    • Leikkaamisen oppilaat voivat toteuttaa osin ryhmätyönä
    • Kolmen kuvan tekniikka mahdollistaa nopean työskentelyn, aikaa tarvitaan noin 15-30 minuuttia työtä kohden
    • Töihin ei välttämättä tarvitse tehdä kuvan- tai äänenkäsittelyä, kuten äänten lisäämistä tai niiden muokkaamista
    • Erikseen äänitettäviä ääniä voi lisätä, mikäli siihen jää aikaa

    8. Esitys ja palaute

    • Valmiit työt esitellään ensi-illassa
    • Erikseen järjestetään palautetunti

    Omaa työskentelyä voidaan pohtia muun muassa seuraavin kysymyksin:

    • Miten käsikirjoitus syntyi?
    • Miten työnjako sovittiin? Miten ryhmätyö toimi?
    • Mikä työvaihe tai tehtävä oli elokuvanteossa mielenkiintoisin?
    • (suunnittelu, käsikirjoitus, lavastus, ohjaus, kuvaus, äänitys, leikkaus, näytteleminen)

    • Oliko valmis työ sellainen kuin odotit?
    • Kerro mielipiteitä ja ajatuksia omasta työstä

    Videot

     
     

    Poimintoja  

    opepallo

    Varkaat tiedon valtatiellä

    Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää