yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Mainosten maailma

XL_doctor

Mainokset pyrkivät edistämään tuotteen tai palvelun myyntiä ja herättämään keskustelua. Niillä pyritään vetoamaan tunteisiin ja niihin valitun näyttelijän halutaan edustavan stereotyyppistä tuotteen käyttäjää. Mainoksen tekijät haluavat, että mainos puhuttelee kohderyhmäänsä ja että siitä puhutaan. Kasvattajalle tämä näyttäytyy ainakin lapsiin kohdistetun mainonnan kautta. Markkinoinnilla on todettu olevan suora vaikutus perheen kulutuskäyttäytymiseen.


Mainonta ja lapset

Lapsille suunnataan markkinointia usein hyvinkin tietoisesti. Mainokset vaikuttavat meihin, halusimme tai emme. Useilla lapsille suunatuilla nettisivuilla yhdistetään mainontaa, viihdettä ja toimituksellista aineistoa. Lapsen onkin tästä syystä vaikea erottaa mainontaa muusta viestinnästä. Lapsen suojeleminen epäsopivilta mainoksilta voi joissakin tapauksissa olla hyväksi. Lapsen kanssa yhdessä mainoksesta keskusteleminen ja kommentoiminen voi auttaa lasta ymmärtämään myös mainoksen taustalla vaikuttavia arvoja ja asenteita


Mainonnan etiikka

Mainonnan eettinen neuvosto on laatinut hyvää markkinointitapaa koskevat periaatteet. Viestintäviraston tehtävänä on puolestaan kehittää suomalaista tietoyhteiskuntaa sekä turvata viestintämarkkinoiden toimivuutta ja tehokkuutta.


Mainonnan lukutaito

Media Smart on mainonnan lukutaito-ohjelma perusopetuksen 1-6-vuosiluokille. Vanhemmat ovat avainasemassa myös mainonnan lukutaitoa opiskeltaessa. Sivustolla on harjoituksia, jotka tukevat lasten mediakriittisyyden kasvattamista.

www.mediasmart.fi


Videot

Markkinoinnin valvontatehtävä
Kuluttajaviraston johtaja Anja Peltonen kertoo, että Kuluttajavirastolla on markkinoinnin valvontatehtävä.

Kuluttajakasvatuksesta apua
Kulututtajaviraston johtaja Anja Peltonen painottaa, että mediakasvatusta olisi syytä opettaa lapsille jo ala-asteella, jotta lapsi oppisi kyseenalaistamaan asioita pienestä pitäen.

Mainosohjaamisessa tarvitaan taitoa tarinankerrontaan
Otto Tuotanto Oy:n mainosohjaaja Jappe Päivinen kertoo, että mainosohjaamisessa, kuten myös draamankin ohjaamisessa tarvitaan taitoa ymmärtää ihmisiä ja ihmisyyttä.


 
 

Poimintoja  

opepallo

Varkaat tiedon valtatiellä

Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää