yle.fi


 

 

 
 

 

 
 

Pelit

XL mamma

Game over

Pelaaminen ja leikkiminen ovat ihmiselle lajityypillistä käyttäytymistä. Ennen tietokonepelejä ihmiset pelasivat lauta- ja korttipelejä sekä liikunnallisia ulkopelejä.

Historiaa

Jo maailmansotien välisenä aikana kehiteltiin erilaisia simulaattoreita, joiden avulla pystyttiin harjottelemaan lentokoneen käsittelyä. Yrityspelejä tuli Suomeen 1950- ja 60-luvuilla, jolloin myös ensimmäiset digitaaliset tietokoneet yleistyivät. Roolipelit yleistyivät 1970-luvulla, jolloin ne saavuttivat myös huiman suosion. Elektroniikkateollisuuden kehitys 1960- ja 70-luvuilla toi videopelit kauppoihin. Videopelikonsoleiden suosio on 1970-luvusta lähtien vain kasvanut.


Tutkimus pelaamisesta

Jyväskylän yliopiston tutkija Tarja Salokoski on tutkinut väitöskirjassaan tietokonepelien sisältöä ja pelaamisen riskejä. Tutkimuksen mukaan pelaamisesta on tullut keskeinen osa lasten ja nuorten arkipäivää.


Pelien ikärajat

Toisin kuin luullaan, suurin osa peleistä on suunnattu aikuisille. Kaikki pelit käyvät läpi yleiseurooppalaisen videopelien PEGI-luokitusjärjestelmän. Yli 18-vuotiaille tarkoitetun pelin luovuttaminen alaikäiselle on rikos.


Videot

Pelaaminen ja leikkiminen lajityypillistä käyttäytymistä
Tekniikan tohtori Jyrki J.J. Kasvi kertoo, että pelaaminen ja leikkiminen on ihmisille lajityypillistä käyttäytymistä.

Pelit kehittyvät tietotekniikan kanssa yhtäaikaisesti
Tekniikan tohtori Jyrki J.J. Kasvi kertoo, että pelit tulevat kehittymään huomattavasti seuraavan 20 vuoden aikana.


 
 

Poimintoja  

opepallo

Varkaat tiedon valtatiellä

Internet on kaikessa laajuudessaan sekä hyödyllisen että myös täysin tarpeettoman tiedon aarreaitta. Tiedon käyttämiseen on jokaisella ... Lue lisää