Arkistoista ei ollut apua vaikka löysin kyllä alueen nykyisten romanien musiikkia. Satojen vuosien taa ei mikään nauhoitus yltänyt. Oli siis kuviteltava ja improvisoitava. Hätiin tulivat säveltäjä -sovittaja Esko Mäkinen ja laulaja-percussionisti Rezgar Fatahi, jotka loivat yhdessä juuri tätä tarkoitusta varten kootun filmiorkesterin kanssa jakson kiehtovan musiikkimaailman. Olin tehnyt yhteistyötä Esko Mäkisen kanssa mm. dokumenttielokuvaan "Ukkosrumpu" mutta nyt opin erityisesti arvostamaan Eskon sovittajan lahjoja: hyvin orientaalisen musiikin sovittaminen elokuvamusiikiksi ei liene kaikkein helpoin tehtävä. Rezgar Fatahin jäljittelemätön laulutapa ja persoona toivat mukaan myös oman tyylinsä niinpä tanssikohtaus Persian kuninkaan salissa on henkeäsalpaavan kaunis!

Nyt syksyllä 2001 kun kirjoitan tätä kuvaamme Suomeen sijoittuvaa jaksoa,"Laulu hirsipuista" . Aikakausi on 1500-luvun loppu ja mukana on sekä puolalaisia hovimuusikoita että suomalaisia talonpoikia tuohipilleineen - ja tietysti metsän pimentoon leiriytynyt romanisuku, joka soitollaan huumaa Pohjolaan saapuvan Puolan prinsessan. "Romanien Peilin" filmiorkesteri jatkaa mukana Esko Mäkisen johdolla. Tosin orkesteri on hieman pienempi ja solisti on muuttunut. Meillä oli ilo saada ryhmäämme suomalaisen romanimusiikin ehkä kirkkain nuori lupaus viulistivirtuoosi Miritsa, jonka taianomaisia sooloja kuullaan tässä jaksossa niin hirsipuunmäellä kuin Turun linnassakin. Paitsi viulistina on Miritsa savuttanut mainetta myös laulajana.: hänen ääntään kuullaan jatkossa mm., ”Mustan Saaran” tarinassa