Tuoreus on suhteellista

Kuluttajaa johdetaan harhaan jatkuvasti. Joskus tuntuu, ikään kuin firmat suurennuslasilla etsisivät porsaanreikiä, joita käyttää mainonnassa hyväkseen. Etenkin elintarvikemainonta tulvii toinen toistaan kyseenalaisempia mainoslauseita.

Atrian uusi Fresh-tuotesarja on mielestäni erinomainen esimerkki mainonnasta, jossa liikutaan erittäin kyseenalaisilla vesillä. Ruokajätti on nimittäin löytänyt mainion markkinointikikan, sanan tuore. Tässä lainaus Atrian sivuilta:

" Atria Fresh -tuoremikroateriat säilyvät vain kymmenen vuorokautta tavanomaisen 20 vuorokauden asemesta. Salaatit säilyvät 6 ja sandwichit 10 vuorokauden ajan".

Onko kuusi päivää muoveissa maannut salaatti todella Fresh, niin kuin myyntipakkaus mainostaa? Mikä määrittelee tuoreen ruoan? Päätin soittaa Atrialle ja kysyä asiaa!

En saanut Atria Fresh-sarjan tuoteryhmäpäälliköltä, Johanna Hyytiseltä puhelimitse tuoreen määritelmää, mutta sähköposti on lähetetty ja vastauksia odotellaan. Palaan asiaan! 

kommentit

:P No, olihan se melkein kuin radiolähetyksessä olisi ollut. Paitsi ehkä pahempaa.

Me työkaverin kanssa myrkytettiin itseämme noilla tosi freeseillä kolmioleivillä. Myrkytettiin.

>jams Ma, 2009-09-28 13:56

Kiinnostuin ja katsoin Atrian Fresh "sivut". Tässähän tosiaan "tuoreus" on rinnastettu muihin eineksiin ja siitä tuo "fresh". Mutta sivuilta on myös bongattu tämä: "Tuoremikroaterioiden astiat voidaan kierrättää nestekartonkipakkausten mukana. Kyseessä on ensimmäinen kierrätettävä mikroateriapakkaus Suomessa."
Eli jotain (muka)ekoa on ryhmässä mukana.

Ma, 2009-09-28 14:47

On kyllä melko huvittavaa, jos puhelimitse ei voi vastata, miten määritellään tuoreus näiden elintarvikkeiden kohdalla. Huvittavaa, mutta samalla surullista. On toki ovelaa käyttää myös englanninkielistä Fresh-sanaa, koska sana ei tarkoita pelkästää tuoreutta, vaan viittaa myös esim. makuun. Tosin 6 päivää pakkauksessa ollut salaatti tuskin maultaankaan on kovin fresh.

Sinänsä hieno juttu, että edes yksi iso ruokatalo yrittää saada valmisruoistaan vähemmän lisäaineettomia ja tuoreempia, sekä kehittää ruokapakkausta ekologisemmaksi. Ikävä vaan, että nämä pienet hyvät askeleet jäävät huomaamatta, kun huomio kiinnittyy kuluttajien harhaanjohtamiseen.

Ikävä tosiasia on, ettei noilla isoilla ruokatehtailla ole mahdollista tehdä ruokaa vain parin päivän myyntiä varten, jolloin ruoka pysyisi oikeasti tuoreena. Kuluttajat taas ovat Suomessa jostain syystä halunneet tukea näitä suuria ruokavalmistajia. Onneksi jokainen voi aina yrittää luoda kauppoja kohtaan painetta, jotta niistä saisi ostettua lähellä tuotettua ja tuoretta ruokaa.

Ma, 2009-09-28 17:02

Erehdyin tänään ostamaan sarjan katkarapuleivän, koska sattui olemaan tarjouksessa. Se oli siis noin 9 päivää vanhaa tuoretta. Kaikkea pitää kokeilla!
Ja oli ehdottomasti hirvein kolmioleipä sekä maultaan että jälkivaikutuksiltaan mitä olen ikinä syönyt. Olo oli kuvottava monta tuntia syömisen jälkeen.Pitäisi opetella tekemään eväät töihin, ruokakaupasta kun ei tahdo saada mitään järkevää ruokaa, jonka voisi vetäistä naamaansa kiireessä.

Ma, 2009-09-28 17:12

Kysehän ei ole siitä, että osaako tuoteryhmäpäällikkö kertoa mikä on tuoretta ja mikä ei, vaan siitä ettei hänellä ole oikeutta kommentoida asiaa medialle konsultoimatta ylempiään, sen verran tiukka politiikka tiedotusasioissa on Atrialla. Ei sillä että nämä mitenkään erityisen tuoreita olisivat tai että sitä määritelmää olisi mitenkään mietitty atrialla...

Ma, 2009-09-28 17:56

Sähköpostivastausta odotellen. Näin herkullista juttua ei sovi jättää välistä. =)

Ti, 2009-09-29 00:49

Mitä kauemmin tuote säilyy myyntikelpoisena, sitä pienempi on hävikki. Mitä pienempi on hävikki, sitä vähemmän tuote rasittaa luontoa. Tämän pitäisi olla ihan itsestäänselvää kaikille - samaan aikaanhan kaikki ovat joka tapauksessa tietoisia siitä, ettei ruokaa ole hyvä heittää roskikseen.

Pe, 2009-10-09 18:26

hyvä juttu! seuraavaksi suurten matkatoimistokonsernien markkinoimat harhat syyniin! esim. "Kairo pintaa syvemmältä"... asiantuntijana tukholmassa viikon koulutettu 18-vuotias, joka on ollut maassa viikon. jotkut termit, kuten "aito, intensiivinen, kulttuurimatka jne." pitäisi kieltää mahdottomuutensa vuoksi konsernien mainoksista.

>opas Pe, 2010-11-26 11:30

lisää kommentti

noora loves eko,reilu ja luomu

Noora loves eko,reilu ja luomu

Toimittaja Noora Shingler seikkaili trendien näkymättömien arvojen maailmassa vuonna 2009. Blogi paljastaa helppoja vinkkejä eettisen, ekologisen, terveellisen ja tyylikkään elämän kulutusvalintoihin.

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä