Miten suomalaisesta Katja Presnalista tuli Jenkeissä menestynyt äitiyrittäjä?

Leppäkerttukengät. Kuva: Katja Presnal.

Katja Presnalin kotiäitiys muuttui yrittäjyyteen, kun sisko vinkkasi että kannattaisi laittaa lasten käytettyjä vaatteita huuto.netiin myyntiin: "Suomalaisia varmasti kiinnostaisivat amerikkalaiset lastenvaatteet."

Presnal tienasi kuukauden aikana yli 500 dollaria myymällä lastensa käytettyjä vaatteita. Rahalla hän osti uusia vaatteita ja kokeili, josko nekin menisivät kaupaksi. Meniväthän ne.

- Harjoittelin nettikaupankäyntiä sekä sitä, miten luoda yhteisö kuluttajista, jotka tykkäävät samoista asioista. Vahingossa keksin mitä sosiaalisissa medioissa markkinointi on, ennen kuin Facebook tai Twitter olivat edes käytössä.

Vuoteen 2007 mennessä Presnal oli kerännyt tarpeeksi pääomaa aloittaaksen oman bisneksen, tällä kertaa toisin päin – idea oli tuoda Suomesta ja muualta maailmasta tuotteita ja myydä niitä Amerikassa. Skimbaco.com aloitti toimintansa lastenvaatekauppana.

- Vuonna 2008 monikaan firma ei vielä käyttänyt blogeja, Twitteriä ja Facebookia markkinointiin. Olin yksi ensimmäisistä jälleenmyyjistä Twitterissä. Tein sen verran hyvää PR-työtä ja tulosta, että moni suuryritys ja muut pienyrittäjät alkoivat kysellä, kuinka kaiken oikein tein - kotiäitinä kotitoimistosta, Katja Presnal kertoo.

- Siinä vaiheessa kun Walmart, maailman suurin jälleenmyyjä, oli kiinnostunut kuulemaan markkinointi-ideoitani, tajusin että olin keksinyt ratkaisun monien markkinoijien ongelmiin.


Lahjakori Tom Cruiselle siivitti menestystä

Presnalin määrätietoisessa toiminnassa ja menestyksessä on osuutensa myös onnekkaalla tuurilla.

Presnalilla ja Tom Cruisella oli yhteisiä tuttuja Telluridessa, Coloradossa. Tuttujen kautta Katja sai annettua ison lahjakorin Tom Cruiselle ja hänen perheelleen. Korissa oli myös leppäkerttukengät Cruisen tyttärelle Surille.

Kuinka ollakaan, Tom Cruise oli vuonna 2008 amerikkalaisten tv-ikonin Oprah Winfreyn haastattelussa, jossa Cruise myös esitteli talonsa television jättiyleisölle. Eteisessä olivat Surin “lempikengät” Presnalin lahjakorista.

- PR:ää ajatellen ei voisi parempaa mainosta olla – Tom Cruise ja Oprah puhuvat tuotteesta, joka on nettikaupastani! Perinteisiä PR-keinoja käyttäen olisin tehnyt asiasta lehdistötiedotteen, mutta näinkin tässä ensimmäistä kertaa mahdollisuuden tehdä markkinointia sosiaalisissa medioissa, Presnal kertoo.

- Kerroin asiasta “kavereilleni” ja “tykkääjilleni”. Käytin viestittämiseen ainoastaan sosiaalisen median keinoja. Ensimmäisen parin viikon aikana yli 60 blogia kirjoitti aiheesta. Vuonna 2008 se oli iso juttu, myös paljon suurempien brändien keskuudessa, Presnal jatkaa.

- Tajusin, että tarina “tule ostamaan kengät” ei myy. Se ei tuntunut sopivan omaan suuhunikaan. Tarinani oli “olen kuten kuka tahansa äiti, teen töitä kotoa käsin ja jos minä pystyn tähän, niin pystyt sinäkin”. Halusin viestittää äideille ympäri Amerikkaa että jos minä, suomalaisäiti, pystyn kotoa käsin saamaan tuotteet Tom Cruiselle ja Oprahiin, kuka tahansa voi tehdä sen, Presnal kertaa muutaman vuoden takaisia tapahtumia.

Oprahin Cruise-jakso oli tv:ssä perjantaina, ja jo maanantaina äitiyrittäjällä oli uusi leppäkerttutuotesarja myynnissä liikkeessään.

- Kaikki - siis 100% tuotteiden tuotosta - meni hyväntekeväisyyteen, jonka aloitin saman tien. Toiveeni oli konsultoida ilmaiseksi sellaisia yrityksiä, joiden perustajana on äiti sekä opastaa näitä äitiyrityksiä sosiaalisen median käyttöön.


Amerikkalaisella unelmalla oli hintansa

Viimeiset kaksi vuotta Katja Presnal on tehnyt unelmansa eteen 60-70-tuntista työviikkoa. Päivisin hän konsultoi amerikkalaisia suuryrityksiä, iltaisin ja viikonloppusin työskentelee oman yrityksen eteen. 

Äitibloggaajien konsultoinnin Katja joutui lopettamaan, kun hän sai 13 keuhkoveritulppaa. Vaikka kunto meni huonoksi, niin firmaa hän kuitenkin piti pystyssä. Nyt hän on osoittanut miten suuria tuloksia voi saada aikaiseksi. Jatkossa Katja haluaa työskennellä pienimuotoisesti.

- Tarinani ei ole koskaan muuttunut – se on yhä sama. Olin juuri puhumassa konferensissa äitiblogaajille siitä, miten voi tienata kotoa käsin - tehden niitä asioita, joista on innostunut, Presnal sanoo.

Verkossa ja sosiaalisissa medioissa tapahtuva äitiyrittäjyys on Amerikassa suosittua. Maassa on kymmeniätuhansia äitejä, jotka blogaavat, joten Lifetime TV -kanava valitsi satojen tuhansien joukosta noin 15 blogaajaa toimittamaan LifetimeMoms.com-sivuaan.

- Haluan elää elämää josta kirjoitan. Mieluummin menen työmatkalle Bahamasaarille ja kirjoitan uudesta Disney Dream -laivasta tai testaan avo-autoja Teksasissa kuin istun johtoryhmän kokouksissa jakkupuku päällä.

Mom entrepreneurs (äitiyrittäjyys) on hyvä vaihtoehto itsenäisen työn ja perhe-elämän yhdistämiseen. Amerikassa ja Briteissä se on lasten kalliiden päivähoito- ja koulumaksujen, sekä lyhyiden äitiys- tai hoitovapaiden, takia monesti myös must juttu. Presnalin ja muiden esimerkki innostaa varmasti monia.

kommentit

Niin, että onko se sitten Cruise vai Cruice. En jaksanut laskea kuinka monta kertaa se on tässä artikkelissa s:llä ja kuinka monta kertaa c:llä, mutta useaan kertaan virhe tehdään, vaikka välillä oikeinkin. :)

>Nina Pe, 2011-06-17 13:03

No niinpä. Vaikka olimme tarkistavinamme artikkelin hyvin, niin niinhän siinä onkin väärinkirjoitusta. Korjaan virheet nyt heti :).
Kiitos Nina!

>aunila Pe, 2011-06-17 19:19

lisää kommentti

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.

linkit

Katja Presnalin vinkit oman osaamisen tuotteistamiseen sosiaalisessa mediassa:

  • Tee sponsorisopimuksia, myy mainostilaa ja käytä affiliaattiohjelmia, jotka tulouttavat myyntikomission blogisi kautta syntyneistä kaupoista.
  • Myy asiantuntemustasi. Tarjoudu esimerkiksi puhumaan eri tilaisuuksiin palkkiota vastaan.
  • Kirjoita maksullisia e-kirjoja, jossa tiivistät sitä osaamista, jota jaat jo ilmaiseksi blogissasi.

uusimmat

Muualla Yle.fi:ssä