Elokuvaa koulussa

Oletko käyttänyt elokuvaa oppitunneillasi? Elokuvien näyttämiseen tarvittavat luvat, rahan ja ajan puute vaikeuttavat elokuvakasvatuksen toteuttamista käytännössä. Pieni vaivannäkö kuitenkin kannattaa, sillä parhaimmillaan elävä kuva on voimakas tunteiden ja ajatusten herättäjä. Elokuvan katsominen ja siitä keskusteleminen on myös kätevä mediakasvatuksen muoto.

Munkkiniemen ala-asteen 6B-luokkalaisia voi sanoa elokuvakonkareiksi. Luokka on vieraillut jo kolmena vuonna Dokkino-dokumenttielokuvatapahtumassa ja liikkuva kuva on mukana opetuksessa muutenkin.

- Meillä on tarkoituksena tehdä itse pieni elokuva, johon oppilaat ovat tehneet käsikirjoituksen. Lisäksi olemme katsoneet fantasiafilmejä ja tehneet niistä hienoja töitä kuvaamataidon tunnilla, kertoo opettaja Johanna Bredin dokumenttinäytöksen jälkitunnelmissa.

Dokkinon lyhytdokumentteja luokka tuli katsomaan, koska niitä ei muualla näe.
- Ja elokuvateatterimiljöö on tietenkin erilainen kuin luokkamiljöö, muistuttaa opettaja.

Katso Munkkiniemen ala-asteen 6B:n mietteitä elokuvanäytöksestä:



Elokuva taipuu moneksi

Koulukinoyhdistyksen vuonna 2009 tekemässä kyselyssä opettajat ilmoittivat hyödyntävänsä elokuvaa mm. oman aineensa oppimateriaalina, medialukutaidon opetuksessa, elokuvakulttuuriin tutustuttamisessa tai rentouttavana vastapainona koulutyölle. Toisaalta neljäsosa vastaajista ei käyttänyt elokuvaa opetuksessa lainkaan.

Koulukinon toiminnanjohtaja Outi Freesen mielestä elävän kuvan tulisi kuulua jokaisen luokan arkeen.
- Pahin tapa hylätä lapset on jättää heidät yksin viihteen ja tv:n pariin. Oppilaat katsovat vapaa-ajallaan todella paljon liikkuvaa kuvaa ja elokuvia, olisi älyttömän fiksua, että siellä olisi joku aikuinen antamassa näkökulmaa niiden sisältöjen ymmärtämiseen.

Pelkkä katsominen ei riitä

Freese korostaa, että olennaista on käsitellä elokuvakokemusta yhdessä jälkikäteen. Johanna Bredin on samoilla linjoilla.
- Tunteiden herättäminen on tosi iso asia, ja niistä keskusteleminen. Ensimmäistä kertaa lähtisin elokuvaa käyttämään niin, että katsotaan vaikkapa lyhytelokuva ja puretaan sitä auki, mitä tunteita ja ajatuksia se herätti.

Keskustelun tueksi on tarjolla myös oppimateriaaleja. Bredinin luokka aikoo hyödyntää tehtäväpaketteja Dokkinon verkkosivuilta. Kouluja elokuvakasvatuksessa avustavan Koulukinon sivuille on koottu lähes kolmensadan elokuvan materiaalit, joita saa käyttää ilmaiseksi.

Mistä aloittaa?

Lähde luokkasi tai koulusi kanssa oikeaan elokuvateatteriin. Kaikki Suomen elokuvateatterit ovat sitoutuneet järjestämään koulukinonäytäntöjä.

Suurimmilla paikkakunnilla elokuvia näkee myös festivaaleilla. Tässä muutamia:

Katso elokuva koulussa. Elokuvan näyttäminen oppitunnilla on julkista esittämistä, siksi siihen tarvitaan lupa.

Laura Honkimäki