Nenäpäivänä luodaan yhteishenkeä ja tehdään hyvää

Nenäpäivä lähestyy - oletko valmis hassutteluun? Riihimäkeläisessä Harjunrinteen yläkoulu otti Nenäpäivän haasteen vastaan viime vuonna ensimmäistä kertaa. Kokemukset olivat niin positiivisia, että tänäkin vuonna on tarkoitus nenäillä koko koulun voimin.


Janina Turpeinen ja Krista Lintunen. Kuva: Meira Hakulinen
Myös 7A-luokan oppilaat Janina Turpeinen ja Krista Lintunen osallistuivat nenäilyyn.


Meira Hakulinen, joka opettaa koulussa uskontoa, terveystietoa ja elämänkatsomustietoa, oli yksi Nenäpäivän puuhanaisista. Opettajainkokouksessa esitetty idea vietiin oppilaskunnalle, joka innostui tempauksesta.

Millaista Nenäpäivän ohjelmaa koulussanne järjestettiin?
Ennen Nenäpäivää pidimme muutaman aamunavauksen aiheesta, luimme Nenäpäivän nettisivuilta löytyneet kolme tarinaa läpi ja soitimme Aarne Alligaattorin Nenäpäivä-kappaletta. Kerroimme samalla, milloin Nenäpäivä on, mitä silloin tapahtuu ja miten siihen voi osallistua.

Nenäpäivänä meillä oli naamiaiset, joissa eri luokka-asteilla on eri teemoja esim. ammatit ja opettajilla eläimet. Jokaisen luokan paras pukeutuja palkittiin nenällä ja punaisella tikkarilla.

Opettajanhuoneeseen oli ostettu pari nenien tukkupakkausta, joista sai maksaa omantunnon mukaan (niistä kertyi aika hyvä potti rahaa) muutamat oppilaat kiersivät luokat läpi keräyslippaan kanssa. Välitunneilla myimme suklaakarkkeja, jotka oppilaskunnan aktiivit (ja minä) olivat tehneet edellisenä iltana koululla. Ne olivat hitti ja niiden voitto meni myös pottiin. Lisäksi oppilaskunta lahjoitti sen viikon välipalan tuoton nenäpottiimme.

Miten paljon aikaa Nenäpäivän järjestäminen vaati?
Ilmoittautuminen oli helppoa, sen sai tehtyä netin kautta. Oli kiva kun sieltä sai valmiita julisteita tapahtumaa mainostamaan. Pidimme aika monta oppilaskunnan kokousta aiheen parissa ja lisäksi meni yksi ilta karkkien teossa koululla. Lisäksi opettajien informoiminen oli aika homma.

Miten "nenäily" yhdistyi opetussuunnitelmaan ja luokkatyöhön?
Mielestäni nenäilyn hyvä tarkoitus eli globaali vastuu sopii hyvin perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteisiin. Tänä vuonna pyrimme vielä vahvemmin saamaan nenäilyn myös oppitunneille.

Millainen henki hommassa oli?
Hyvä henki ehdottomasti. En muista, minä päivänä olisimme nauraneet ja hassutelleet esimerkiksi opettajanhuoneessa yhtä paljon kuin silloin. Oppilailla vaikutti myös olevan hauskaa, nenätarrat olivat rintapielissä laajasti ja myös neniä oli hankittu päivää varten.

Miten Nenäpäivä poikkeaa muusta hyväntekeväisyydestä?
Minusta Nenäpäivä yhdistää hyväntekeväisyyteen kivasti tekemisen ja hassuttelun. Ei auttamisen ja hyvän tekemisen tarvitse olla ryppyotsaista vaan kivaa. hyvän tekemisestä tulee hyvä mieli.

Mitä vinkkejä antaisi kouluille, jotka pohtivat Nenäpäivään osallistumista ja omia tempauksiaan?
Osallistuminen on oikeasti aika helppoa ja ehdottomasti hauskaa. Tämän osoittaa mielestäni juuri se, että halua osallistua nenäilyyn tänäkin vuonna on. Yhden päivän ilonpidolla voi lisätä koko koulun ja opettajien yhteishenkeä ja samalla kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen.

Teksti: Raili Löyttyniemi
Kuva: Meira Hakulinen