Arno Kotrosta Opettaja.tv:n uusi juontaja

Koulun pitäisi opettaa keskustelua ja sosiaalisia taitoja

Naamioitsija Maritta Fager puuteroi Arnoa Opettaja.tv:n koekuvauksia varten

Arno Kotro aloittaa Opettaja.tv:n uutena juontajana syksyn ensimmäisestä lähetyksestä alkaen. Runoistaan ja kolumneistaan tunnetuksi tullut Arno opettaa filosofiaa, psykologiaa ja elämänkatsomustietoa kahdessa helsinkiläiskoulussa. Opettajan töitä hän on tehnyt yhdeksän vuotta.


Katso video Arnon puffikuvauksista


Miten päädyit opettajan ammattiin?

Aikoinaan halusin äidinkielen opettajaksi. Pääsinkin opiskelemaan suomea Helsingin yliopistoon, mutta olin päässyt myös valtiotieteelliseen tiedekuntaan. Huomasin yhteiskuntatieteiden ja filosofian ja psykologian kiinnostavan enemmän. 1990-luvun puolivälissä aukesi mahdollisuus pätevöityä opettajaksi myös valtsikan kautta, ja tässä ollaan.

Mikä on antoisinta opettajan työssä?

Hienointa työ on silloin, kun tulee fiilis, että on oikeasti saanut opiskelijat kiinnostumaan asioista. Hiljattain törmäsin entiseen lukiolaiseen, joka kertoi nyt opiskelevansa filosofiaa yliopistolla saatuaan lukiossa siihen kipinän. Tuollaisten keskustelujen ansiosta jaksaa sellaisten hetkien yli, kun kokee puhuvansa pelkille seinille.

Parhaimmillaan opettajan työ on sitä, että keskustellaan mielenkiintoisista kysymyksistä ja tulee ihmetelleeksi, maksaako joku tästä vielä palkkaakin.

Miten koulumaailma on muuttunut omista kouluajoistasi?

Kävin itse luokallisen lukion, ja ainakin luokattomuus ja valinnanvapauden lisääntyminen ovat uutta samoin kuin se, että ylioppilaskirjoituksia hajautetaan eikä pysyviä ryhmiä ja luokkahenkeä enää ole siinä kuin ennen. Kaikki muutokset eivät ole pelkästään myönteisiä. Ehkä entinen systeemi oli jotenkin turvallisempi. Mutta nämä ovat juuri niitä juttuja, joita voisi myös Opettaja.tv:ssä pohtia.

Mikä muutos parantaisi / helpottaisi opettajan arkea?

Ryhmäkokojen pienentäminen. Jatkuvien kehityshankkeiden karsiminen.

Käytätkö nettiä oppilaiden kanssa tai muuten opetuksessa?

Arno poseeraa kuvaaja Nina MattukselleEnpä juuri. Olen jopa kieltänyt wikipedian käytön tutkielman lähteenä, koska se on liian epäluotettava. Koulun pitäisi opettaa keskustelutaitoja ja sosiaalista osaamista, päätteen äärellä nuoret ovat nykyään liikaakin.

Miten päädyit Opettaja.tv:n juontajaksi?

Soittivat ja kysyivät, kiinnostaako. Kyllä kiinnosti, kävin koekuvauksissa ja nyt se sitten alkaa.Lähden hommaan uteliaalla mielellä - ja jonkinmoisella oppilasasenteella myös. En ole koskaan juontanut mitään ohjelmaa, joten tämä on kiinnostava kokemus. Monia mokia tulee varmasti tehtyä.

Mitkä asiat koulumaailmassa ja ylipäätään lasten ja nuorten elämässä mietityttävät sinua eniten?

Kyllä monesti tulee miettineeksi, kuinka epävarmaa nuorten elämä on ja kuinka isoista asioista pitäisi päättää, opiskelualasta ja ammatinvalinnasta alkaen. Ja kyllä esimerkiksi lukio on raskas koulu. Jokainen joutuu pänttäämään myös sellaisia aineita, jotka eivät yksinkertaisesti kiinnosta. Samalla pitäisi ehkä käydä töissä, ja kotona voi mennä huonosti.

Ei ihme, että mielenterveysongelmia ilmenee. Varsinkin tyttöjen masennus on hälyttävän yleistä. Pojat puolestaan liian usein putoavat kelkasta kokonaan. On kummallista, että kouluterveydenhuoltoon ja mielenterveyspalveluihin ei ohjata tarpeeksi varoja.

Millaisia asioita haluaisit nostaa esille tulevissa ohjelmissa?

Niitä on liikaa lueteltavaksi. Kaikkea mahdollista opettamiseen ja kasvatukseen liittyvää, ja mieluiten niin, että ohjelmaa katsoisivat muutkin kuin pelkät alalla toimivat. Kyllä kasvatus ja koulutus koskettavat tavalla tai toisella kaikkia.

Sinut tunnetaan parhaiten runoilijana ja vasta sen jälkeen opettajana.
Miten nämä roolit - ja nyt tuleva juontajan rooli - sulautuvat toisiinsa?

Arno ja peruskoulun päästötodistusOikeastaan en ole runoilija, lähinnä olen kirjoitellut kaikkea muuta. Ainakin opettajan työ ja Opettaja-tv:n juontaminen natsaavat hyvin yhteen.

Osa kirjoittamisestakin liittyy kouluhommiin. Olen esimerkiksi ollut mukana kirjoittamassa lukion oppikirjaa.

Kirjoitan myös säännöllisesti kolumneja pariin lehteen, mikä sekin avittaa koulukysymysten nostamista keskusteluun. Kyllä tässä jotain synergiaetuja voi olla.

Mitä teet vapaa-ajalla?

Touhuan lapsen kanssa. Soittelen pianoa ja rumpuja. Luen. Laiskottelen. Katson elokuvia.

Raili Löyttyniemi, Opettaja.tv

Opettaja.tv:n syksyn ohjelmat