Yhdellä kameralla saa ihmeitä aikaan

Animaation tekoa"Vähänks siistii!", huudahti 7.-luokkalainen tyttö, kun hän tajusi elokuvan teon jujun. Tarina luodaan yksittäisiä kuvia yhdistelemällä, kuvakokoja vaihdellen. Ja nyt hän oppi tekemään sen itse!

Elokuvan teko on monipuolinen työväline koulussa. Tätä mieltä on Markku Sipi, YLEn Mediabussin kouluttaja.

– Elokuva on siitä mahtava, että sen tekemiseen voi yhdistää mitä asioita ja aineita tahansa, ei pelkkää mediakasvatusta. Samalla opitaan sosiaalisia taitoja, sillä kaikki on ryhmätyötä.


Omaan elokuvaan riittää tietokone ja digikamera

Kun Mediabussi tulee koululle vierailulle, se tuo mukanaan valoja, mikkejä, kameroita, jalustoja, piuhoja ja läppäreitä. Tavoitteena kuitenkin on, että kurssin jälkeen opiskelijoilla on valmiudet käyttää saamiaan oppeja koulun omilla välineillä.

Markku Sipi, Mediabussin kouluttaja

– Tarkoituksena on harjoitella kuva- ja tarinankerrontaa eikä kuvan laatu ole silloin pääasia. Elokuvan tai animaation tekoon riittää pelkkä tietokone ja digi- tai web-kamera.

– Tärkeää olisi, että opettajatkin ymmärtäisivät erilaisten kuvakokojen sisältämät merkitykset. Kuvakirjoituksen ymmärtämiseen riittää kyllä se surkeinkin kamera.

Koululaisia ja tulevia opeja

YLEn Mediabussi kouluttaa sekä koululaisia että tulevia opettajia. Syyskuun puolivälissä starttasi Mediabussin neljäs kiertue, kohteenaan seitsemän OKL:ää. Koulutuksissa tehdään joko animaatioita, lyhytelokuvia tai harjoitellaan mm. valaisua.

Sipi sanoo opetuksen ytimen olevan aina sama, olivatpa kurssilaiset lapsia tai aikuisia: itse tekemällä tajuaa miten tarinoita ja illuusioita luodaan.


– Kun oppitunnin aloittaa kysymällä kuinka monta kameraa tarvitaan Hollywood-elokuvan kuvaamiseen, arvaukset vaihtelevat aina viidestä satoihin. Oikea vastaus on kuitenkin yksi.


Jatta Rautanen, Opettaja.tv