Nenäpäivänä tehdään hyvää ja pidetään hauskaa

Nenäpäivään on aikaa vielä reilut puoli vuotta. Nyt on hyvä hetki suunnitella tapoja, joilla voi osallistua hyvän tekemiseen hauskasti. Hämeenlinnan normaalikoulu nenäili viime vuonna oikein urakalla ja keräsi huiman summan nenäpäivän kirstuun. Tekstiilityön opettaja Jaana Inki oli tempauksen käynnistäjä ja hengenkohottaja.

Idea Educa-messuilta

- Sattumalta treffasin Educa-messuilla yleläisen "nenäaktiivin" Tanja Railon ja kävin Ylellä vierailulla. Ehdotin opettajakunnalle Nenäpäivää ja keväällä se "lukittiin" seuraavan lukuvuoden ohjelmaan.

Ajatus oli, että Unicef-kävelyn ja nälkäpäiväkeräyksen sijaan voisi hankkia rahaa hyvää tarkoitusta varten jollakin muullakin keinolla. Opettajakunta suhtautui aluksi nihkeästi, mutta suunnitteluryhmä teki hyvän valmistelutyön ja ajoi idean läpi. Nenäpäivästä oli kuultu paljon hyvää kouluilta sekä Suomessa että Englannissa.

Talent-kisaa, tanssia ja laulua

- Meillä oli Talent-taitokisa, nenäilykävely kasvomaalauksineen, Sing Star -laulua maksusta, kahvin ja pullan myyntiä opettajienhuoneessa, nenäkorujen myyntiä ja yhteinen tapahtuma salissa. Oppilaat järjestäytyivät luokittain NENÄ kirjaimiksi. Tilaisuudessa katsottiin yhden tytön tarina, laulettiin ja tanssittiin oman koreografian mukaan nenälaulu. Lopuksi vielä huudettiin koulun oma Norssi-huuto.

Hämeenlinnan normaalikoulussa kaikki luokat osallistuivat nenäpäivään jollain tavalla. Opettajat saivat valita joko valmiista tempauksista tai kehitellä omaa ideaansa.

Valmista materiaalia ja ideoita netistä

- Suunnitteluryhmä hoiti aamunavauksen, jossa nenäpäivää pohjustettiin ja opettajat esittelivät keräyskohdetta videoiden ja valmiin materiaalin avulla. Keräys toteutettiin pitkin "Nenäviikkoa", joten siihen kului aikaa opettajan valinnan mukaan joko puolisen tuntia tai koko päivä, Jaana kertoo.

- Tietysti "ylimääräisten" tapahtumien eteen täytyy nähdä myös ylimääräistä vaivaa, mutta Nenäpäivää varten sitä ei ollut liikaa. Jaoimme ydinporukan kanssa hommat niin, että kaikilla oli jotain ja kenelläkään ei liikaa. Tällaista tapahtumaa on HAUSKA järjestää, koska tarkoitus on hyvä. Lisäksi netissä oli valmista materiaalia niin paljon, että itse ei tarvinnut juurikaan valmistaa.

Helppoa osallistumista

Tempauksen haastavin osuus on saada koko koulu mukaan. Jaanan koulussa osallistuminen tehtiin mahdollisimman helpoksi, rahankeräysvaihtoehdot oli valmiiksi annettu. Kaikki opettajat eivät mukaan lähteneet, mutta Nenäviikon jälkeen palaute oli kuitenkin positiivista. - Luulen, että ensi syksynä hommassa on jo ihan erilainen meininki koko koulunkin tasolla.

Rahankerääminen voi olla hauskaa!

Rahankeruu herättää helposti negatiivisia tai vähintäänkin varsin vakavamielisiä ajatuksia. Nenäpäivänä ei tarvitse kuitenkaan synkistellä.

- On loistava idea, että autamme pitämällä itse hauskaa, unohtamatta kuitenkaan kertoa lapsille sitä todellista syytä, jonka vuoksi keräämme rahaa.

Pöljäily-sana herätti närää joissakin opettajissa, koska Nenäpäivän idea ei ollut selvä kaikille. - Mutta onhan joku "autamme pitämällä hauskaa" -tyyppinen slogan kyllä tylsä. Ja ehkä voimme saada tuolle pöljäily-sanalle paremman merkityksen tämän myötä.

Suunnittelu on kaiken a ja o

Ensi syksyn Nenäpäivän suunnittelu on ihan pian ajankohtaista. Jaanan mielestä ihan alkuvaihe ei kaipaa koko koulun mukanaoloa.

- Vinkiksi nenäpäivätapahtumaa järjestävälle koululle: suunnitelkaa ydinporukan kanssa koulun linjat tosi hyvin valmiiksi ennen kuin esittelette asian koko väelle. Aloittakaa mieluummin pienillä jutuilla, jolloin nenäpäiväpöljäily ei käy ylivoimaiseksi kenellekään. Seuraavana vuonna on sitten helppo kasvattaa.

Teksti: Raili Löyttyniemi
Kuvat: Hämeenlinnan normaalikoulu