yle.fi


  • Tekstikoko + | -

opettaja.tv

Sisältö


Sijaisen selviytymispakki



Keskustelun otsikot

Martti Hellströmin esseen tiivistelmä

Martti Hellströmin esseen tiivistelmä

ESSEE SIJAISOPETTAJANA TOIMIMISESTA

Pohdin esseessani toimintaani sijaisopettajana arvojen näkökulmasta. Millaisia arvoja opetustyöni taustalla vaikuttaa. Pystynkö toimimaan sijaisopettajana arvojesi mukaisesti?

Jäsensin koulun arvoja laatimani arvokenttäteorian pohjalta. Sen mukaan koululla on kuusi omaleimaista arvokenttää
1. pedagogiikan kenttä (johtava arvo: oppiminen ja kasvu)
2. organisaation kenttä (johtava arvo: vaikuttavuus, tehokkuus)
3. yhteisön kenttä (johtava arvo: yhteisöllisyys)
4. yhteiskunnallinen kenttä (johtava arvo: laillisuus)
5. työn kenttä (johtavat arvot: hyvin tehty ja reilusti korvattu työ)
6. oman, toisen elämän kenttä (johtava arvo: itsen toteutuminen, onnellisuus)

Näiden kuuden arvokentän leikkausta kutsun kokonaisuuden kentäksi. Tällä kentällä käydään arvojen sota. Tuo kenttä on erityisesti rehtorin toimintakenttä, ja sillä kentällä johtava arvo on kaikkien arvokenttien osalta kohtuullisuus.

Tarkastelin tesseessa annettua aihetta yleisemmin pohtimalla (1) Millaisen kuvan tämä koulutuskokonaisuus kustakin arvokentästä loi, (2) Millaisia ohjeita sijaisina toimivien ehkä kannattaisi noudattaa ja (3) Kuinka koulu voisi tukea kaikkia sijaisopettajia onnistumaan työssä niin, että koulun koko arvomaailma toteutuu mahdollisimman hyvin.

1) Millaisen kuvan tämä koulutuskokonaisuus kustakin arvokentästä loi?

Tiivistäen päädyin tulokseen, että erityisesti pedagogiikan kenttä jäi minusta liian ohueksi, ja sen johtavaa arvoa: oppimista ja kasvua tulisi vahvistaa. Vastuukysymykset jäivät liian vähälle huomiolle. Yhteisöllisyyttä tukisi ryhmäilmiöiden avaaminen. Sijaisopettajan työstä piirtyi varsin huonosti johdetun ja tuetun pätkätyön kuva. Olisi tärkeää että sijainen tuntisi työhönsä kuuluvat odotukset ja tietäisi esim. mistä hänelle maksetaan.

2) Millaisia ohjeita sijaisopettajina toimivien ehkä kannattaisi noudattaa?

Tiivistäisin esseessa antamani ohjeet tähän seuraavasti
* Lue. Perehdy didaktiikkaan. Lue hyviä kirjoja. Yksi helpoimmista on Hellström, M. (2008). Sata sanaa opetuksesta Jyväskylä: Ps-kustannus. Lue opetussuunnitelman perusteet. Se löytyy netistä osoitteesta http://www02.oph.fi/ops/perusopetus/pops_web.pdf Opettajanoppaissa on paljon hyödyllistä
Kokoa itsellesi hyvien tuntien kansio, jota voit käyttää sisäänmenotunteina.
* Jäsennä itsellesi omat rutiinisi. Millainen on tunnin rakenne? Miten luokassa ollaan, liikutaan jne. Timo saloviidan kirjassa on tähän hyviä ohjeita. Laadi itsellesi tsekking-lista asioista, jotka kannattaa kysyä ( mm. luokan sijainti, vessat, järjestyssäännt, kellojen soitto, ruokavuorot, keneltä voit pyytää apua, rehtorin puhelinnumero)
* Perehdy ryhmäilmiöihin.
*Ota selville sijaisopettajia koskevat pykälät. Löydät ne mm. sivuilta http://www.finlex.fi/fi/laki/ tai esim Luokanopettajan päiväkirjasta. (Lukuvuoden 2010-2011 päiväkirjoja voi jo tilata osoitteesta www.luokanopettajaliitto.fi
* Varsinkin pitkään sijaisena toimivan on tosi tärkeää tuntea OV-TES (opetusalan työehtosopimus). Se löytyy netistä osoitteesta: http://www.tek.fi/ci/pdf/edunvalvonta/sopimukset/OVTES_2007-2009.pdf
* On hienoa, että sijainen selviää yksin. Opettajan tehtävä ei ole kuitenkaan selvitä vaan järjestää opetus hyvin. Kenenkään ei tarvitse selvitä yksin. Kysy neuvoa.
riittämättömyyden motiivina.
* Omassa koulussani olen laittanut nettisivuille (rehtorin blogiin) seuraavat sijaisen kymmenen käskyä:

1§ Lue opettajan antamat ohjeet. Noudata niitä. Tsekkaa välitunnit (ja valvonnat) ja ruokailuvuorot. Katso flapilta monistushuoneesta, onko luvassa jotain erikoista. Ota selvää, kuinka päivänavas pidetään (meillä pieni tuokio luokan ensimmäisellä tunnilla). Kysy. Naapuriluokan opettaja auttaa. Maailma ei kuitenkaan kaadu, ellet ehdi käydä kaikkea läpi. Lue oppikirja kappale ennen kuin alat opettaa. Keksi varalle pikatehtäviä, jos työt loppuvat kesken.

2§ Jollei ohjeita ole, pidä sisäänmenotuntisi sellaisesta aiheesta, jonka hallitset hyvin. Tarkkaavaisuus kasvaa, kun sanot että pidät tunnin lopuksi kertauskokeen asiosta, joita kerrot. Kokoa etukäteen hyviä aineenaiheita ja ideoita kuvataidetöiksi. Varaudu siihen, että laitteet eivät toimi, kun niitä tarvitaan.

3§ Esittele itsesi oppilaille. Pyydä jotain oppilasta kirjoittamaan sinulle istumäjärjestys, jollei sitä muutoin ole.

4§ Tarkasta, että läksyt on tehty. Katso, että oppilaita ei ole pois. Kirjoita poissaolijoiden nimet ylös.

5§ Älä luennoi koko tuntia. On hienoa, jos sinulla on mukana joitain teemaan liittyviä esineitä. Kysy, ja anna oppilaitten vastata. Jos osaat, anna heille pieniä ryhmätehtäviä.

6§ Lapset ovat ihania. Paitsi jos he ovat kamalia. Kaikkialla maailmassa sijaista koetellaan. Oppilaat voivat vaihtaa nimiä. He narraavat, että opettaja on luvannut sitä ja tätä. Älä mene halpaan. Älä menetä malttia.

7§ Anna lapsille selkeä läksy ja kirjoita se taululle.

8§ Älä jätä lapsia koskaan yksin. Siirtykää paikaista toiseen jonossa. Kulje itse edellä.

9§ Älä rankaise oppilaita, ellet ole täysin varma siitä, mitä rangaistuksia saat käyttää, ja kuinka niiden suhteen pitää toimia. Jos joku oppilas häiritsee opetusta vakavasti, saata hänet naapuriluokkaan (ei yksin käytävään)

10§ Puhu lapsille ystävällisesti silloinkin kun he eivät sitä ansaitsisi. Jos kaikki tuntuu menevän pieleen, mene oppilaitten kanssa ulos pihalle ja anna heille ylimääräinen välkkä. Kun oikea välituntivalvoja tulee pihalle, mene rexin kansliaan ja sano, että tarvitset tukea.

Ja kun päivä on pulkassa täytä sijaisen päiväkirja, ja jos olet ensimmäistä kertaa meillä, myös sijaisen perustietoilmoitus.

(3) Kuinka koulu voisi tukea kaikkia sijaisopettajia onnistumaan työssä niin, että koulun koko arvomaailma toteutuu mahdollisimman hyvin. Tiivistän ohjeet näin:
* Hankitaan kouluun hyvää ammattikirjallisuutta. Pidetään opetussuunnitelman perusteet ja koulun ops sellaisessa paikassa, että ne nöytyvät. Jokainen opettaja laatii ohjeet sijaiselle, joissa hän kuvailee luokan tapaa opiskella. Annetaan opettajanoppaat sijaisten käyttöön. Naapuriluokan opettaja kummiksi!
* Jokainen opettaja laatii ohjeet sijaiselle, joissa hän kuvailee omia rutiineitaan. Kootaan selkeä perehdytyskansio mm. sijaisille ( mm. luokan sijainti, vessat, järjestyssäännt, kellojen soitto, ruokavuorot, keneltä voit pyytää apua, rehtorin puhelinnumero)
* Puhutaan YT-istunnoissa sijaisten työn arvokkuudesta ja sovitaan, kuinka heidät otetaan yhteisöön vastaan.
Luodaan kouluun kulttuuri, jossa myös oppilaat valmennetaan toimimaan fiksusti sijaisten kanssa.
* Selvitetään sijaisopettajille heitä koskevat pykälät. Millaista kurinpitoa he voivat noudattaa?
Tarkistetaan kaikkien sijaisten tausta.
* Huolehditaan, että OV-TES (opetusalan työehtosopimus) löytyy helposti.Selvitetään sijaisella tarkasti palkanmaksun perusteet. Lähetetään maksumääräykset ajoissa..Ei laiteta sijaista vaarallisiin tehtäviin, vaihdetaan mieluummin tunteja. Kootaan viikko-ohjelma, välituntivalvontavuorot jne. selkeään paikkaan.
* Ei jätetä sijaista selviämään yksin. Kannustetaan, kiitetään

Lopuksi

Kussi oli mielenkiintoinen. Ehkä sen tärkein viesti oli, että sijaisopettajan homma on ihan hyvä homma, joka on haastava mutta myös palkitseva. Ansiot näin asennepuolella ovat hyvät. Tietopuolinen anti jäi vähäisemmäksi.
Koulutusote oli leppoisa, kevyt. Kokonaisuus- videot, keskustelupalsta ja essee virikeartikkeleineen oli kompakti.

Martti Hellström

Kommentit

Kirjoita uusi kommentti

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Alla olevien sanojen tarkoituksena on estää koneellinen roskapostitus. Pahoittelemme lisävaivaa.

YLE TeemaOpetushallitus

Opettaja.tv:n uutiskirje