Olisiko rapujuhlista uudeksi suomalaiseksi matkailutuotteeksi? Mikä ettei, ainakin frankfurtilaiset pitivät suomalaisista rapujuhlista.
Rapu tuli, rapu tuli…
Mainin rantatöyräällä, lähes veden päällä juhlivat suomalaiset ja saksalaiset, laulaen suomalaisia rapulauluja. Muutaman punaisen saksiniekan ja asiaan kuuluvien snapsien jälkeen alkaa jo suomenkielikin taipua saksalaisen suussa. Frankfurtilainen lakimies Karl von Knorre, tutummin Kalle vetää hämmästyttävän selvällä, Turun opiskeluajoilta muistissa olevalla suomankielellä lauluhetket, mutta ravunsyöntiohjeet hän kertoo saksaksi. Pienen alkukankeuden jälkeen alkaa jo saksien katkaisu sujua.
Toinen näiden juhlien puuhanaisista, Heleena Luusua, Nordic Marketing Oy:n toimitusjohtaja tekee työtä suomalaisen matkailun eteen Frankfurtissa. Hän kertoo, että rapujuhlat ovat saksalaisille tuiki tuntematon juttu, vaikka heitä yleisti ottaen pidetään varsin mainioina juhlijoina. Työsarkaa Suomen markkinoinnissa riittääkin, sillä Luusuan mukaan alta sata noin 2000 saksalaisesta matkanjärjestäjästä tietää jotakin Suomesta. Suomen markkinaosuus saksalaisilla matkailumarkkinoilla onkin vain noin 0,5 – 1,0 %.
Trendikäs Pohjola
Heleena Luusua kertoo, että ei ainoastaan Suomi, vaan koko pohjoinen on trendi. Trendi siis siinä mittapuussa, kuin trendistä voi puhua erittäin pienellä markkinaosuudella. Luusuan mukaan on kuitenkin yhä enemmän ihmisiä, jotka suuntaavat pohjoiseen. Nämä ihmiset ovat käyneet oikeastaan kaikkialla ja nähneet kaiken, joten pohjola on jotakin uutta. Täältä löytyy eksotiikkaa, joka vetoaa saksalaisiin. Mm. luontosafarit, yleisesti ottaen erilainen tekeminen luonnossa, on sellaista, joka kiinnostaa.
Heleenan puheen todistaa myös saksalaisen Ikaros Toursin tuotepäällikkö Simone Kohl. - Pohjoismaissa aktiviteetteja on paljon. Huskysafarit, laskettelu tai lumivaellukset, mikä tahansa mitä tehdään luonnossa, on hyvin tärkeää. On tärkeää, että tarjotaan muutakin tekemistä ja nähtävää kuin hiihtäminen tai laskettelu, Simone kertaa.
Edelläkävijät matkustavat Suomeen
Luusuan mukaan, Saksassa matkailumarkkinat ovat suuret ja ihmisiä löytyy ns. joka lähtöön, mutta hänen yritykselleen ja sitä kautta suomalaiselle matkailulle kiinnostava kohderyhmä ovat seikkailunhaluiset, luonto-orientoituneet edelläkävijät. – Sitä kohderyhmää me etsimme ja sen eteen me täällä töitä teemme, Luusua kiteyttää.
Rapujuhlista tuotteeksi?
Kello kilisee jälleen rapulaulun merkiksi. Kalle nousee ylös ja huomauttaa, että seuraava laulu lauletaan seisten ja siinä on vain yksi sana; HEP. Jokainen viidestä pöydästä joutuu päättämään, kuinka tuon Hep-laulun esittää. Saliin alkaa nousta jo urheiluhumua, tai ainakin humua.
Voisiko tämän kaltainen juhla olla tulevaisuudessa jopa suomalainen matkailutuote? Kuinka moni meistäkin on joskus ollut possujuhlilla Espanjassa tai aitokreikkalaisilla kyläjuhlilla? Simone Kohl on varovainen ja sanoo, että mahdollisesti, jos harkitaan, kenelle tuote tarjotaan. - Näissä juhlissa täällä on oikeastaan vain matkailualan ammattilaisia, jotka haluavat markkinoida Suomea ja pohjoismaita, mutta matkatoimistona me voimme levittää tietoa, Simone jatkaa. Hänen mukaansa keskiverto frankfurtilainen ei kyllä oikein taitaisi ymmärtää, mistä tässä on kyse. Luusua ottaa myös varsin varovaisen kannan. Hän tosin muistuttaa, että mikä tahansa, mikä on paikallista kulttuuria, on periaatteessa kiinnostavaa. - Rapujuhlakausi on kuitenkin niin lyhyt ja en tiedä, kuinka se sitten olisi bisnes, Heleena pohtii.
Esa Viherä / PRIIMA