Helsinkiläiset ovat nauttineet raitiovaunu-kyydistä jo yli sadan vuoden ajan. Myös matkailijat tutustuvat pääkaupungin nähtävyyksiin mieluusti raitiovaunulla. Mutta rahastajia niissä ei enää matkusta.
Viimeiset rahastajat lopettivat työnsä raitiovaunuissa vuonna 1987.
Vaikka busseissa oli siirrytty kuljettaja-rahastukseen jo vuosia aikaisemmin, moni jäi kaipaamaan rahastajia, jotka näkivät ja kuulivat kaiken ja säilyttivät järjestyksen. Rahastajan odotettiin käyttäytyvän kohteliaasti, auttavan vanhuksia ja lapsia ja kaikin puolin edesauttavan matkan joutumista. Kuljettajatkin saivat keskittyä ajamiseen.
Helsinkiläinen Alice Strand teki pitkän päivätyön rahastajana vuosina 1945-1981. Välillä hän työskenteli busseissakin, mutta enimmäkseen työ keskittyi kuitenkin raitiovaunuihin. Rahastajan työ oli ihmisläheistä ja vaihtelevaa: ”Kiertelin eri linjoja komennuksen mukaan, joten aina oli jotain uutta. Työ oli kiireistä, mutta mukavaa.”
”Sen huomasi, että ennen oli leppoisampaa, ihmiset kiireettömämpiä. Vuosien mittaan yleinen hermostuneisuus kyllä näkyi”, hän toteaa.
Helsingin Töölössä sijaitseva Raitioliikennemuseo on ollut suljettuna remontin vuoksi. Uusittu museo avataan taas kesällä 2008. Tuleva näyttely kertoo entistäkin enemmän raitiotieliikenteen historiasta: museoon mahtuu mm. kuusi raitiovaunua, joista jokainen edustaa omaa liikennöintiaikaansa.
Priima/Marjo Lundvall
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------