TOMMI MÄKINEN VALMIS SUOMEN MM-RALLIIN: VIIMEINEN TESTI VARMISTI AUTON TOIMINNAN
MM-pistejohdossa oleva Tommi Mäkinen varmisti torstain viimeisellä testillä autonsa valmiuden perjantaina Jyväskylästä alkavaan Suomen MM-ralliin, Rally Finlandiin. Niin sanotussa shake down-testissä varmistettiin täysin uuden, Suomen MM-rallia varten rakennetun auton lopullinen toiminta. Tällä kertaa testaus kannatti, sillä moottorista löytyi pientä häikkää, joka korjattiin välittömästi. "Auto vaikutti hyvälle. Ainoastaan mottoorissa oli pikku juttu, joka vei sen toiminnan niin sanotulle varajärjestelmälle. Näin kaikkia tehoja ei saatu irti, mutta nyt kaikki on kunnossa", kertoi rentoutuneen oloinen Mäkinen.
Shake down-testin jälkeen Mäkinen antoi pitkän haastattelun Ylen Internet-sivuille. Tässä Mäkisen koottuja ajatuksia.
Auto on kunnossa, mutta miten on miehen laita?
"Ei tässä mitään hätää. Harjoitukset ovat menneet hyvin ja niissä on ollut tällä kertaa hyvä ja leppoisa aikataulu. Tilannetta helpottaa myös se, että kilpailun reitti on samanlainen kuin viime vuonna.
Formula ykkösissä autoa kehitellään koko kauden ajan niin, että alkukauden autot ovat jo "vanhoja" loppukaudesta. Millainen tilanne on ralliautojen suhteen? "Autoa rakennetaan ja kehitetään koko ajan. Pienillä muutoksilla mennään eteenpäin jatkuvasti. Kyllä se on ihan selvä, jos otettaisiin sama auto kuin alkuvuonna, niin sillä ei kyllä enää pärjäisi tällä hetkellä."
Mitä uutta olette kehittäneet tänne Jyväskylään? "Tasauspyörästön lukkojen säädöissä on pientä eroa ja myös jousituksessa. Jyväskylääkin varten on viikko testattu ja sillä säädetty auto hyvään kuntoon. Näin haetaan lopullinen vauhti ja jos näin ei tehtäisi, ei pärjättäisi ollenkaan." Rallin pistelaskutapa on muuttunut täksi kaudeksi samanlaiseksi kuin Formula ykkösissä (1. sija: 10 pistettä, 2. sija: 6 pistettä, 3. sija: 4 pistettä, 4. sija: 3 pistettä, 5. sija: 2 pistettä ja 6. sija: 1 piste). Onko tämä muuttanut kilpailutapaasi tai suhtautumistasi kilpailuihin? "Tämä ei ole muuttanut suhtautumista kilpailuihin. Tosin tänä päivänä voitojen merkitys on tärkeämpi. Saat vähän etua siitä, jos pystyt voittamaan rallin, koska piste-ero ykkösen ja kakkosen välillä on niin suuri. Voittojen määrä on tärkeä, niitä pitäisi olla mahdollisimman paljon. Joka paikassa on joutunut riskeeraamaan ja tietysti se näkyy vähän tuloksestakin. Siellä on sattunut vähän pahempiakin kolareita ja sitten, jos on ollut tuuria, niin on tullut voittojakin." Ajat Jyväskylässä todellista kotikisaasi. Näin hälinä ympärilläsi on normaalia suurempaa. Häiritseekö tämä keskittymistäsi? "Ei häiritse. Onhan tuota ohjelmaa, mutta täällä on ollut niin mukava harjoitusaikataulu. Monessa muussa rallissa harjoitukset vedetään läpi niin kiireellä, että ajetaan aamu seitsemästa ilta yhdeksään. Täällä on sentään ehtinyt illalla pelaamaan golfia ja ajamaan enduroa. Kävin toissa iltana ajamassa moottoripyörällä enduroa Colinin (McRae) kanssa ja nämä asiat antavat lisäpotkua kisaan." Kumpi teistä muuten oli parempi pyörän päällä? "Minulla kulki pyörä paremmin, koska oli kotikenttäetu. Colin ajoi kuitenkin hyvin ja pääsi hienosti sisään kotimaisiin maisemiin. Jos hän muutaman kerran täällä ajelisi, niin ei tarvitsisi paljoa odotella." Mitä teet seuraavat 24 tuntia ennen kilpailun alkua (kilpailu starttaa perjantaina klo 14.00)? "Tämä päivä on kaikenlaista touhua, täältä järjestäjien testiin ja sitten on kuljettajien välinen golf-kilpailu ja oma lehdistötilaisuus illalla. Sitten se loppuukin siihen. Huomisesta en vielä tiedä, jos ehtisi tänään pistäytymään kotona kattomaan miten siellä hommelit sujuu." Carlos Sainzin kartanlukija Louis Moya korosti tiistaina Jyväskylän kisan erityisluonnetta. Moyan mukaan täällä on alusta lähtien mentävä todella lujaa. Mitä mieltä sinä olet? "Kyllä, alusta lähtien on mentävä lujaa. Tämä on toisenlainen kilpailu, koska ajolinjat on oltava millimetrin tarkat. Muuten ei aina tie riitä alle, koska on nyppyjä ja hyppyjen ylityksiä ja muuta. Tämä on sellainen tarkasti ajettava kovavauhtinen kilpailu." Jyväskylässä ja muissakin soraralleissa ensimmäisenä kärkiautona reitille lähteminen ei ole eduksi, koska pari autoa auraa aina tietä paremmaksi muiden tulla. Huolestuttaako sinua lähteä ykkösenä reitille? "Harjoitusten alussa huolestutti, koska olen lähtenyt joka paikkaan ykkösenä. Viime vuonna minulla oli sama ongelma ja minä hävisin aika paljon eka päivänä ja sitten se loppuajasta vähän heitteli vettä sinne ja tänne ja se tietysti auttoi sitä aika kovasti. Minä toivoisin, että yöaikaan heittelisi pikkuisen vettä ja päivät olisivat tämmöisiä lämpimiä, niin mikäs sen mukavampaa." Parkkolan aloituspikataival on Veikkauksen voittajavedossa Superkaksarina eli siinä pitää veikata kahta parasta kuskia. Mikä on Tommi Mäkisen veikkaus? "Oisko se Mäkinen ja Kankkunen, ainakin toinen sopii siihen porukkaan, se on varma." Olet voittanut Jyväskylän kolme kertaa peräkkäin, onko tämä sinulle kauden tärkein kilpailu? "Tässä pistetilanteessa tämä on todella tärkeä. Jos saisin pikkuisen piste-etua täältä niin se auttaisi pikkuisen eteenpäin. Muuten tämä on yksi kilpailu muiden joukossa. Kyllä meidän on pakko ajatella sitä kokonaisuutta. 14 kisaa on pitkä sarja, ei siinä voi yhden kilpailun varaan jättää mitään." Timo Huovinen Jyväskylä 28.8.97

MÄKINEN VAHVISTI MM-JOHTOAAN
MÄKINEN, KANKKUNEN JA SAINZ TAISTELEVAT RALLY FINLANDIN VOITOSTA
MARCUS GRÖNHOLM YLLÄTTÄEN SUOMEN MM-RALLIN JOHDOSSA
HUIPPUKUSKIT LUOTTAVAISENA SUOMEN MM-RALLIIN
|