Kuopion Nuorisokuoro sekä Higher Ground Vocals ja Philomela Helsingistä todistivat, että suomalaiset kuorot ovat monipuolisen taidokkaita.
Illan aloitti Kuopion Nuorisokuoro, joka oli valinnut omavalintaiseksi esittelykappaleekseen Soila Sariolan säveltämän ja sovittaman kappaleen Nouse lauluni. Ja niin siinä todella kävi. Laulun sanoma oli enne, joka kantoi loppuun asti. Kiitos Kuopion Nuorisokuoro!
Higher Ground Vocals Helsingistä esitteli itsensä Earth, Wind & Fire -yhtyeen tunnetuksi tekemällä kappaleella September. Tällä kertaa Syyskuu ei ollut kolea eikä harmaa, vaan säihkyi kultaa ja kimallusta. Amerikkalaisen rytmimusiikin perinteestä kelpaa ammentaa. Kiitos Higher Ground Vocals!
Viimeisenä esittelykappaleena kuultiin naiskuoro Philomelan laulama herkkä ja koskettava Kuka nukkuu tuutussasi. Anna-Mari Kähärän sävellys ja Sirkka Seljan teksti osoittivat, että kuorolaulun avulla tunnelmasta toiseen siirtyminen onnistuu kuin sadussa. Kiitos Philomela!
Kuorojen itse sovittamat tehtäväkappaleet olivat tällä kertaa suomalaisia 1990-luvun hittejä. Kuopion Nuorisokuoro esitti Suurlähettiläiden tunnetuksi tekemän kappaleen Maailman laidalla. Esitys sai tuomaristolta kiitosta iloisuudesta ja energisyydestä. Juuri niistä asioista on nuoriskuorolaisia kehuttu jo kevään esikarsinnoista alkaen.
Higher Ground Vocals oli saanut tehtäväkseen J. Karjalaisen kappaleen Mies, jolle ei koskaan tapahdu mitään. Versio oli uskollinen Higher Ground Vocalsin omimmalle tyylille. Amerikkalaisen rytmimusiikin syke sai Karjalaisen kappaleen uudelle tasolle. Tällä menolla miehelle rupeaa tapahtumaan!
Philomelan tehtäväkappale oli Samuli Edelmanin tunnetuksi tekemä Ihana ilta. Philomela jatkoi illan trendiä ja antoi laulun otsikolle arvoisensa tulkinnan.
Ihana ilta jatkui - toisenlaisiin tunnelmiin. Kakkostehtävä eli potpuri oli nimittäin tiukkaa rock-jytinää. Jokainen kuoro selvisi tehtävästä mainiosti. Tässä vaiheessa tuomareiden päänpyöritys yltyi: vaikea, vaikea päätös oli tulossa.
Lähetyksen viimeisenä tunnelmointina kuultiin tähtiartistin, eli Ressu Redfordin iki-ihana Älä mee. Kuorot olivat saaneet harjoitella tätä kappaletta vain kisapäivän. Ja hyvinhän se meni, kun taitavia ovat!
Onnea Kuopion Nuorisokuorolle ja Philomelalle. Tästä on hyvä jatkaa, kun haussa on Suomen paras kuoro 2009!
Yle Satumaa on tullut tiensä päähän. Kiitos kaikille satumaalaisille mukana kulkemisesta kuluneina vuosina. Nyt on aika kehittää ja kokeilla uutta.
Kommentit (12)
"..olisin toivonut että Philomela olisi saatu pois. Jotenkin epäreilua panna maailmalla menestynyt kuoro kisaamaan harrastekuorojen kanssa."
Millä perusteella maailmalla menestynyt harrastekuoro olisi pitänyt jättää pois kilpailusta? Tarkoitus on kuitenkin esitellä suomalaisia, erilaisia, hyviä kuoroja. HG oli mukavan erilainen, harmi vaan kun jonkun täytyi tippua. Philomelassa on tyyliä ja taitoa ja se edustaa suomalaista, maailmallakin arvostettua kuorokultturia. ..."Jotenkin epäreilua" olisi ollut jättää Philomela pois kilpailusta. Millä perusteella? Ovat liian hyviä?
En oikeastaan ihmettele miksi Philomelasta on oltu innoissaan lähinnä Suomen ulkopuolella. Helmiä sioil.. eiku.
Nautiskellaanpa kaikista esityksistä, ystävät.
Ihan kiva tuo ti kello 09.02 teksti, vaikka onkin tuulesta temmattu. Hieno yritys silti.
Kuuntelun perusteella siellä ei tenoreilla viillellä 2-viivaiseen geehen, eikä silmämääräisesti katsoen kuoron laulajajärjestyskään oo edellämainitun mukainen.
Kummallista ettei tuomarit kiinnittäny näihin mitään huomiota. Eikö Seppo Murto tosiaankaan kuule tällaista epäpuhtauden määrää?
Katsoin kuorokilpailun nain jalkikateen taalla ameriikanmaalla, ja kylla havetti! En ole asunut Suomessa pariinkymmeneen vuoteen joten nuo tuomarit eivat ole mulle tuttuja, mutta kylla musiikintuntemus oli aika huonoa. Paras kommentti oli kun yksi tuomareista halus lisaa bassolaulajia, ei tainnut tietaa ettei gospelkuoroissa bassoja nay! Se vasemmanpuoleinen tuomari antoi kommentteja joita olis voinut antaa kuka tahansa musasta tietamatonkin. Solistivoittoinenkin biisi toi esiin Higher Ground Vocalsin ylivoimaisuuden, ja solistithan kuuluvat olennaisena osana tahan tyyliin. Kuunnelkaapahan kotituomarit uudestaan esimerkiksi fraasien lopetuksia, Kuopion kuorolla ja Philomelalla ne oli ihan pain metsaa. Onkohan kyseisien kuorojen johtajat koskaan miettineet etta nuotilla on alkunsa ja loppunsa? Allekirjoittanut on tehnyt yhekskyt luvun alusta lahtien toita nimenomaan jenkeissa gospelkuorojen kanssa, siis ammatikseni, ihan tummien muusikoiden ja laulajien kanssa. Luulen etta kyseinen kilpailu oli etukateen rukattu, ei voi muuta sanoa.
Jos olenkin enimmäkseen nurissut ohjelmasta, niin nyt alkaa se tyyli löytyä. Hieno meininki, hyviä kuoroja! Toivottavasti vaan paranee entisestään!
Kaikki kuorot olivat taitavia ja tämä oli varmasti kisan tasaisin alkulohko, HG nyt vaan kaatui siihen, että teki koko biisin solistin varaan... Kuopio veti kyllä parhaan shown, vaikka pieniä vääryyksiä nyt kaikille aina sattuu. Philomelakin oli ihan hyvä, vaikka nyt vähän vaisuksi jäikin.
Kyllä Kuopiota äänesti tällainen keski-ikäinenkin laulun harrastaja, ei pelkästään nuoret ja mummot! Kuopio oli raikas ja tosissaan satsannut show-meininkiin. Laulu kyllä kieltämättä välillä meni harakoille mutta vain hetkittäin ja sellaistahan live-esiintyminen on. Aina ei mene putkeen. Esiintyminen riitti korvaamaan tarkkuuden ajoittaisen puutteen. Philomela on ihana ja taitava - mutta missä oli alttojen antama pohja? Sovituksellinen ongelmako? Solistiosuuden suuruudesta Higher Groundin suhteen olin täysin samaa mieltä tuomareiden kanssa! Hyvä laulaja mutta karkasi kauas kuorosta ihan fyysisestikin. Oliko se laulunäyte suurempia ympyröitä varten...?
Higher Ground on mielestäni ihan huippu omassa lajissaan, ja samoin Philomela omassaan. Kuopiolaiset olivat uusi iloinen tuttavuus, ja nettisivuistaan päätellen ihan kokenutta porukkaa bändin kanssa esiintymisessä (esim. Ultra Bra -kiertue!). Ja Kuopio ehkä sopii näistä kolmesta parhaiten myös formaattiin, jossa pitää olla porukkalaulua ja porukkaliikuntaa.
Higher Ground "sortui" mielestä soolosovitukseen (tuomareiden mielestä), ja Philomela minun mielestäni jäi vaisuksi, kun diskanttikuoron miksaus bändin kanssa "söi" alttosatsin käytännössä kokonaan. Ja mitä Philomelaa olen nähnyt, he eivät koskaan käytä korokkeita tai edes seiso riveissä vaan viihtyvät parhaiten vaihdellessaan asemointia ja viedessään laulua myös yleisön ympärille tai keskelle. Nyt se porukka vaikutti vähän vangitulta sinne korokkeille. Jännä nähdä ehtivätkö naiset sisäistämään tämän formaatin määräämän esiintymistavan ennen semifinaalia...
Niin KL (1. kommentti). Ja ne kirotut Mummot taas soittelee! Ihan niinkuin Koop Arposen kohdalla Idolsissa.
Eikö niiltä voisi sulkea liittymiä?
Pysyn kuitenkin kannassani. Tehtävänanto kun oli tehdä kappaleesta näköisensä. Mustassa gospelissa kuoro ei laula koskaan stemmoja. Olisiko siis tehtävänanto ollut epäselvä. Olisikin pitänyt sovita kappale ei oman kuoron näköiseksi vaan suomen parhaan kuoron näköiseksi.... mitä tämä sitten tarkoittaakin. Kuopion kuorossa oli hyvä meininki, mutta aika epävireistä menoa....
"Täytyy nyt kyllä sanoa, että tuomarien kapeakatseisuus ehkä jopa tietämättömyys jättivät erinomaisen kuoron pois jatkosta, eli Higher Ground Vocalsin. Gospel kun on jo määritelmältään solistin ja kuoron yhteispeliä."
Eiköhän itse Sibelius Akatemian Kuoronjohtamisen professori Seppo Murto ole varsin tietoinen gospel-kuorojen määritelmästä. Kuten edellinen käyttäjä sanoi, tässä ei etsitä Suomen parasta TAUSTAkuoroa.
Kuopiolaisilla oli ehdottomasti särmää! Philomenakin osasi hommansa, mutta se jokin jäi puuttumaan.
Itsekin kuorolaulua harrastavana ei voinut kuin kokea myötähäpeää Higher ground kuoron laulajia kohtaan. Kyseessä on kuorokilpailu eikä kilpailu siitä, minkä kuoron solisti on paras.
Koko muu kuoro jäi solistin eli kuoronjohtajan varjoon. Tämä ei olekaan "Suomen paras gospelkuoro"
Kuorosodassa solistit jättivät myös kuorot varjoonsa, mutta onneksi tämä ohjelma on erilainen.
Jokainen kuoro on saanut sovittaa itse kilpailukappaleensa ja näyttää missä on paras.
Jos tässä kilpailussa kuoroissa tulisi olla solisti, niin kyseessä olisi "Suomen paras taustakuoro" tai muuta sellaista.
Onneksi tuomarit pitävät kuorojen sisäisen tasa-arvon puolta.
Philomela ei kyllä minunkaan mielestäni kuulu tähän kilpailuun, heidän fooruminsa ovat toisaalla. Heidän koelaulukappaleensa oli sama, kuin tunnari. Mielkuvitustakin saa käyttää kappalevalinnoissa.
Higher groundin soundi ja taitotaso on kyllä paras tähän asti päässeistä kuoroista. Siitä olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Harmi, kun sovituksen kanssa meni miten meni...
Täytyy nyt kyllä sanoa, että tuomarien kapeakatseisuus ehkä jopa tietämättömyys jättivät erinomaisen kuoron pois jatkosta, eli Higher Ground Vocalsin. Gospel kun on jo määritelmältään solistin ja kuoron yhteispeliä. Minu hävetti, kun tuomarit juuri siitä kritisoivat kuoroa jossa on koko gospelkuoron idea. Higher Groundin osaaminen ja feeling oli mielestäni parasta kolmesta kuorosta. Kuopion fenomeni perustui nuoruuteen ja sai varmaan koko maakunnan mummut ja vaarit, kun myös koko maan nuoret soittamaan. Philomelasta jäi vaikutelma, että kokeillaanpa kepillä jäätä - siinä ei ollut sitä jotain, mitä kuorolaulussa pitäisi olla.
Mutta kaikki olivat kyllä hyviä kieltämättä.