torstaina 05.08.2010

Hyvät YLEläiset ja Kuningas Alkoholi toimitustiimi. Katsoin - juuri äsken päättyneen osion toimittajien skenaariosta viinamaailman tulevaisuudesta vuonna 2050 - koko sarjanne; kiitos yhdestä mahdollisuudesta tarkastella alkoholia suomalaisessa elämässä.

Alkoholin todellista kaupallis - teollista reaalimaailmaa - edes Suomessa - ette tavoittaneet.
Mikä vahinko ja mikä menetetty mahdollisuus.

Viinin myynnin arvo vuositasolla ylitti jo vuonna 2003 kosmetiikan myyntiarvon maailmanlaajuisesti tarkasteltuna tai Suomessa on myyty Koskenkorva - merkkistä viinan synonyymiä yli miljardi pulloa Kossun elinaikana.
Tämän myynnin myyntihinta on reilusti yli kymmenen miljardia euroa, nykyhinnoin..... De facto.

Kuinka vaikeata on hahmottaa kaupallisia arvoja talousekonomian nykyhetkessä.
Ei se ole vaikeata.
Vaatii vain oikeiden kysymysten asettamista ja tutkintaa & tulkintaa toimintaympäristöstä..
Ketkä ja mitkä toimijat ovat alkoholikaupan dominantteja Suomessa ?
Kuka valmistaa tuotteet ?
Ken hallnnoi kauppakanavia ?
Kuka omistaa tuotemerkit ?

Tärkeintä olisikin ollut kysyä alkoholin liittyvästä legislaatiosta ja regulaatiosta sekä niiden vaikutuksista nykytilanteeseen.
Toimitaanko Suomessa kartellimaisin ajatuksin alkoholin kaupassa; kuka ja ken rulettaa sekä miksi ?

Parempaa taustoitusta toivoen seuraavaan Kuningas Alkoholi - rykäisyyn,
terveisin
Kansalainen Risto Lahtinenb

Vastaa

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä