torstaina 10.11.2011

MOT-ohjelmassahan jo muutama vuosi sitten oli Rautakirjan franchising-yrittäjyyden (R-kioskit) ongelmista juttua. Jo 1990-luvulla yliopistolla kauppaoikeuden professori toi esiin franchising-sopimusten ja -yrittäjyyden ongelmat, hän kuvasi vallitsevaa tilannetta lähinnä "lailliseksi ryöstöksi" . Franchising on yleensä hyvä ja varma rahantekokone, mutta vain emoyritykselle ("ketjulle"), siksi sitä emoyritykset yrittävät levittääkin alalle kuin alalle.

500 Kotipizza-yritystä Suomeen. Heh heh. Kilpailu on alalla kovaa. Tuohon laajenemistavoitteeseen päästään vain höynäyttämällä kokemattomia ihmisiä "yrittäjyyteen" arvioimalla tuleva myynti reilusti yläkanttiin, tämähän palvelee täysin emoyrityksen rahastustavoitetta, kun todellisen taloudellisen riskin kannattamattomasta liiketoiminnasta kantaa se höynäytetty mikroyrittäjä yksin. Yritys menee, velat jää. Vallitsevassa franchising- on hyvin paljon samoja elementtejä kuin ternimaitoverkostomarkkinoinnissa.

Vastaa

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä