tiistaina 12.02.2013

Kiitokset Ylelle hyvästä avauksesta erittäin tärkeään ja ajankohtaiseen aiheeseen. Hyvä, että saimme kuulla lyhyessä ajassa läpileikkauksen, missä monia kiinnostavan vakuutuslääkäriaiheen suhteen mennään. Eri osapuolten tasapuolinen kuuleminen oli käsittääkseni historiallinen. Ja niin kuin palautteesta näkyy jatkokeskusteltavaa riittää.

Seuraava Ylen ohjelma mahdollisesti sillä tavalla toteutettuna, että nämä eri osapuolet ovat keskustelemassa ensimmäistä kertaa tv-historiassa samaan aikaan suorassa tv-lähetyksessä?

Kolme avainkysymystä jatkon suhteen lienevät nämät:
1. Tarvitseeko Suomessa noudattaa perustuslakia?
2. Onko eduskunnalla, lakisääteisissä vakuutuksissa, todellista lainsäädäntövaltaa?
3. Tunnustetaanko mitään tiedossa olevista epäkohdista virallisesti?

Erittäin merkittävää julkista valtaa käyttävien vakuutuslääkäreiden nimien julkisuuteen saaminen tulee auttamaan nyt piilossa olevien sidonnaisuuksien ja harmaan hallinnon esille saamisen. Aikaa se tulee tosin viemimään, joten siksi tuo tässä A-studiossa esiin tuotu vakuutuslääkäreihin kohdistuva oikeusprosessi on tärkeä osa palapelistä. Keitä vakuutuslääkärit ovat ja missä kaikkialla he todellisuudessa vaikuttavat? Erittäin merkittävän julkisen vallan käyttäjinä lakisääteisen vakuutus- ja sosiaaliturvan piirissä.

Jatkossa olisi hyvä saada myös tätä seuraa aihetta niin sanotusti suuren yleisön tietoisuuteen.

Tämä kohta avautuva lakipaketti tunnetaan nimellä kahden lääkärin loukku. Sillä varmistettiin kaikessa hiljaisuudessa vakuutusyhtiöiden, vakuutuslääkäreiden ja vakuutuslakimiesten ylivalta suhteessa vakuutettuihin sekä hoitaviin lääkäreihin. Kuvio toteutettiin vuosina 2003 - 2007.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana toimi sdp:n kansanedustaja Valto Koski. Lakivaliokunnan puheenjohtajana toimi yhden kauden oikeusministeri vihreiden Tuija Brax. Perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana toimi kokoomuksen kansanedustaja Kimmo Sasi. Kukaan heistä ei vastustanut lakien voimaansaattamista.

Ranskalaisin viivoin kaikkein merkittävimmät käytännön vaikutukset. Internetistä löytyy kiinnostuneille kukin lakipaketti purettuna:

> 1. HE 62/2004 – Hallituksen esitys laiksi tapaturmavakuutuslain 17 ja 41 d §:n muuttamisesta -

- vakuutuslääkärien rikosoikeudellinen vastuu poistettiin.
- hoitava lääkäri antaa lausuntonsa vakuuttaen antamansa tiedot omatuntonsa ja kunniansa kautta oikeiksi.
- vakuutuslääkäri voi hylätä hoitavan lääkärin lausunnossa esittämät löydökset lyhimmillään sanalla ”ei”.

> 2. HE 47/2005 (HE 155/2003) – Hallituksen esitys toimeentuloturvan muutoksenhakua koskevaksi lainsäädännöksi annetun hallituksen esityksen (HE 155/2003 vp) täydentämisestä -

- tapaturma-asiain muutoksenhakulautakunnan lääkärijäsenenä voi toimia vain toisen tuomioistuinkäsittelyn osapuolen eli vakuutusyhtiön kouluttama vakuutuslääkäri.

> 3. HE 91/2006 – Hallituksen esitys työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain muuttamisesta -

- työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan lääkärijäsenenä voi toimia vain toisen tuomioistuinkäsittelyn osapuolen eli työeläkeyhtiön tai – laitoksen kouluttama vakuutuslääkäri.

> 4. HE 12/2006 – Hallituksen esitys laiksi oikeudenkäynnin julkisuudesta hallintotuomioistuimissa sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi -

- koskee mm. koko vakuutusoikeudellista erityistuomioistuinjärjestelmää.
– vakuutuslääkärijäsenen lausumat ja siten perustelut ovat 80 vuotta päätöksen antamisesta salaisia myös asianomaiselta itseltään.
– valtaosassa vakuutusasioista pääpaino on lääketieteellisten seikkojen selvittelyssä.
– vakuutusoikeudellinen tuomioistuinkäsittely tapahtuu suljetusti ja kirjallisesti.

Koko tämä “kahden lääkärin loukku” – nimellä lakipaketti on selkeästi perustuslain, eurooppaoikeuden, Euroopan ihmisoikeussopimuksen, YK:n yleismaailmallisen ihmisoikeuksien julistuksen velvoitteiden vastainen.

Vakuutusyhtiöiden ylivalta suhteessa vakuutettuihin sekä hoitaviin lääkäreihin on siten lainsäädännöllisesti kiistaton.

Joten voitaneen tulla sellaiseen välipäätelmään, että ”kahden lääkärin loukku” –lakipaketti saatettiin vakaan ja tarkan harkinnan kautta voimaan?

On myös entistä tärkeämpää huomata se, että milloin julkisuudessa puhutaan:
* lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta - työtapaturmat ja ammattitaudit
* lakisääteisestä liikennevakuutuksesta - liikennevahingot
* lakisääteisestä työeläkevakuutuksesta - ennenaikainen työkyvyttömyys
* lakisääteinen potilasvakuutus - potilasvahingot
* vapaaehtoinen vakuutusturva - esimerkiksi matkavakuutus, sairauskuluvakuutus jne.

Tällä hetkellä julkisessa keskustelussa vakuutusala on ottanut strategiakseen puhua työeläkevakuutuksesta, jossa kolmelle neljästä hakijoista myönnetään aina työkyvyttömyyseläke eikä ongelmia siten ole...

Eikä tässä vielä ihan kaikki.

Tällä hetkellä liikkeellä olevan tiedon mukaan kaikki pitkään tiedossa olleet epäkohdat ja perustuslain vastaisuudet ovat ratkeamassa! Vieläpä kerralla.

Jatkossa vain vakuutuslääkäri voi ottaa kantaa huom! termi > työkyvyttömyyteen!

Menossa ovat ainakin seuraavanlaiset lakisääteisen vakuutus- ja sosiaaliturvan alueille osuvat hankkeet, jotka pitäisikin saada julkiseen ja kaikille avoimeen seurantaan:

1.
Vakuutuslääkärijärjestelmän läpivalaisu - STM
- ministeri Risikon työryhmä- käynnistynyt vuoden 2012 syksyllä
- katso Oikeusturvan ajankuvan reportaasi:
> Vakuutuslääkärijärjestelmän läpivalaisu jatkuu -

2.
Tapaturma- ja ammattitautilain uudistaminen - STM
- TAU työryhmä- käynnistynyt vuonna 2007
- ryhmän vetäjä vaihtunut
- katso Oikeusturvan ajankuvan reportaasi:
> Etujärjestöt ja vallan kolmijako-oppi -

3.
Vakuutusoikeuden toiminnan kehittäminen - OM
- ollut vireillä jo vuodesta 2006
- ensimmäisen asteen lautakunnat stm:n alaisuudessa
- katso Oikeusturvan ajankuvan reportaasi:
> Vakuutusoikeuden toiminnan kehittäminen -

Vastaa

Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
Vastaa alla olevaan kysymykseen.
Kysymyksen tarkoitus on varmistaa, että lähetetty kommentti ei ole tietokoneella automaattisesti luotu häiriöviesti.

Muualla Yle.fi:ssä