ensiesitys 28.12.1994, uusinta 29.7.1998.
"Kun Siiri Ahonen lähtee, se tapahtuu tyylikkäästi",
sanoo Siiri, vanha tarjoilija ja Nietzscheä tunteva
entinen laturinapulainen itse. Siirin yli 30-vuotinen
työrupeama päättyy, kun ravintolan omistaja
vaihtuu. Ravintolassa hohtavat valkeat pöytäliinat
ja kimaltavat kattokruunut kuten niinä entisaikoina,
kun se oli vielä aidosti ensimmäisen luokan ravintola.
|
|
Siirin viimeisenä työiltana ravintolaan saapuu
taiteilija ja muihin pöytiin asettuu mm.
vanha kanta-asiakas maisteri sekä yhteiskunnallisen
vallan edustajia: upseeri,
päätoimittaja, liikemies, johtaja. - Arvokasta
läksiäisseuraa, sanoo Siiri.
Silmäätekevien arvokkuus vaihtuu illan tihetessä
arvottomuudeksi. Siinä missä
vallanpitäjät juonittelevat ja juovat pankkirötöskumppanilleen
"tuhlaajapojan maljan",
Siiri nostaa maljan vanhalle, yksinäiselle ja köyhälle
ystävälleen, maisterille. Viimeisen
illan kunniaksi Siiri säätää television
kuvan kuntoon. Uutisvälähdykset katastrofialueilta
leikkautuvat vallanpitäjien näennäissuvaitseviin
mutta rasistisiin kommentteihin, kun
vahtimestari evää rastapojan pääsyn
ravintolaan. Valtaa pitäville Siiri toteaa
läksiäispuheessaan: "Rakkauden vastakohta
ei ole viha vaan välinpitämättömyys."
Pellonpään dialogi on erityisen herkullista
taiteilijan ja hänen seuraansa tuppautuvan
liikemiehen keskustelussa. Taiteilija saa kuulla kaikki
taiteen tekemiseen liittyvät
kliseet. Ilta tihenee tihenemistään, liikemiehen
todelliset kasvot paljastuvat. Taiteilijan
osa on kärsijän osa.
Siiri lähtee ravintolasta kuten lupasikin: tyylikkäästi.
"Maljanne Siiri-rouva, ikuisesti rakas."
Rooleissa:
Siiri (Birgitta Ulfsson), portsari (Kari Väänänen),
taiteilija (Arto af Hällström),
maisteri (Martti Pennanen), ravintolapäällikkö
(Hannele Nieminen),
liikemies (Antti Aro), johtaja (Tom Wentzel), päätoimittaja
(Erkki Saarela),
sihteeri (Erja Manto), nainen (Tiina Pirhonen), mies (Ami
Räsänen),
kapteeni (Ola Tuominen), vaimo (Milka Ahlroth), rasta (Abdissa
Assefa)
|