YLE

 

YLE A-Ö

Veikko Aaltosen puhuttelevat elokuvat, kuten Rakkaudella, Maire (1999) ja Juoksuhaudantie (2004), herättivät ilmestyessään laajalti kiinnostusta. Aaltonen tunnetaan myös dokumentti- ja tv-elokuvaohjaajana. Viimeisin dokumenttielokuva Paimenet on vuodelta 2005.

Vuonna 1980 Taideteollisen korkeakoulun elokuva- ja tv-linjalta valmistuneen Aaltosen elokuvia on palkittu useaan otteeseen niin Suomessa kuin ulkomailla. Muun muassa Isä meidän sai vuonna 1993 parhaan ohjauksen ja Tuhlaajapoika vuonna 1992 parhaan elokuvan Jussi-palkinnon.


Tekijän näkökulma

Kahdeksan osan jälkeen Rami Laine on tullut elämässään käännekohtaan. Niin ura kuin perhekin on mennyttä. Hän joutuu etsimään elämälleen uutta tarkoitusta ja suuntaa. Tällaisen sarjan lopettaminen on aina mahdottoman vaikeaa ja viimeisenä ohjaajana jouduin siihen kiusalliseen tilanteeseen.

Kun Uudisraivaajaa aikoinaan tarjottiin minulle ohjattavaksi, kiinnostuin heti. Käsikirjoitus oli mielenkiintoinen ja pystyin samaistumaan Ramiin. Tuottaja vaikutti älykkäältä ja inhimilliseltä, kuvaaja Rane Ronkainen ja pääosan esittäjä Kari Heiskanen olivat kiinnostavia työtovereita. Sarjan rikkautena on myös kolmen eri ohjaajan käyttö. Näin sarja jakautuu kolmeen osaan, jotka tarjosivat meille ohjaajille mahdollisuuden tuoda esiin omat näkemyksemme tarinasta.

Vanhana ukkona minun piti totuttautua Uudisraivaajassa nopeaan kuvausaikatauluun. Olen tehnyt etupäässä pitkiä leffoja, joissa työtahti on aivan toinen. Onnekseni minua helpotti huomata, että kuvaaja ja koko muu työryhmä tekivät työtä ällistyttävän ahkerasti, kunnianhimoisesti ja tuloksekkaasti. Uusi ohjaaja otettiin vastaan hienosti, ja aikataulupaineet helpottivat.

Työryhmä ansaitseekin erityiskiitoksen. Kuvaaja Ronkaisen rautainen ammattitaito ja taiteellinen näkemys sekä hänen kykynsä oman ryhmänsä työnjohtajana auttoivat minua valtavasti. Heiskanen on puolestaan paitsi karismaattinen niin myös äärimmäisen älykäs näyttelijä, joka pystyy koko ajan pitämään Rami Laineen ilmaisun klaffi ssa ja luomaan Ramille tarinan mukaisen kaaren. Vain hölmö ohjaaja yrittäisi viedä sitä sivuraiteille.

Mihin Rami sitten päätyy? Ehkä jonkinlaiseen tyytymiseen ja itsensä hyväksymiseen. Timo Varpion käsikirjoitus ei anna valmiita vastauksia, se ei kerro mikä on elämän tarkoitus - ja hyvä niin.