Ken Wilber

Amerikkalainen Ken Wilber opiskeli aluksi biokemiaa, mutta sitten "tietoisuuden mysteerio" alkoi kiinnostaa häntä yhä enemmän ja enemmän. Tämän seurauksena biokemia vaihtui pian filosofiaan ja psykologiaan. Pian W. tuli kuitenkin siihen tulokseen, ettei tavanomainen yliopistopsykologia ollut sitä, mitä hän oli etsinyt. Hän alkoi opiskella omin päin sisällyttäen "opintosuunnitelmaansa" yhtä lailla luonnontieteitä, psykologiaa ja myös erilaisten filosofisten ja uskonnollisten perinteiden tutkimusta.

W:tä pidetään ns. New Age -liikkeen keskeisenä filosofina, vaikka hän on eri yhteyksissä arvostellut hyvin ankarastikin monia tuon liikkeen piirteitä. Itse hän katsoo edustavansa sitä samaa "perennaalisen filosofia" viisausperinnettä, johon ovat kuuluneet niin Platon, Plotinos, Spinoza tai keskeiset itämaiset ajattelijat. "Perennaalisessa filosofiassa" huomion keskipiste on aina ollut kokonaisvaltaisesti ihmisen "ikuisissa ongelmissa" - kysymyksissä elämän mielestä, rakkaudesta, kuolemasta, oman minän alkuperästä jne.

Psykologian alalla W. kiinnostui aluksi C.G.Jungin syvyyspsykologiasta ja tavasta tulkita erilaisia myyttejä tai uskonnollisia käsityksiä. Toinen hänen suosikkipsykologinsa oli Jean Piaget.

Omaa psykologiaansa W. kutsuu transpersoonalliseksi psykologiaksi. Sen mukaan ihminen on vasta kehityksensä puolivälissä. Hän on edennyt henkisen evoluution ns. esipersoonallisista vaiheista persoonallisiin. Nyt on jäljellä vielä kehitys ylipersoonallisille tasoille, joille pyhimykset ja mystikot pioneereina näyttävät tietä. W:n mukaan persoonallisten tasojen jälkeen seuraa Sambhokagaya, astraalimaailma, josta mm. paranormaalit kyvyt, mystiset kokemukset ja uskonnollinen inspiraatio ovat peräisin. Tällä tasolla tietoisuus on laajenemassa ylipersoonalliseksi ja ylikäsitteelliseksi. Tietoisuuden laajenemisen esteeksi W. näkee sen, että samastuminen laajempaan kokonaisuuteen merkitsee nykyisen persoonallisuuden kuolemaa: vaikka tunnemme että tietoisuutemme juuret yltävät maailman perustaan, emme voi luopua nykyisestä olemisen muodosta, koska se on ainoa tuttu ja turvallinen. Transpersoonallisen psykologian mukaan paranormaalien ilmiöiden torjunta on yritystä paeta omaa itseään, tarrautua tuttuun, pysäyttää henkisen evoluution kehitys.

W:n teoksia ei olla suomennettu. Matti Luoman artikkeli Ken Wilber, sielu ja philosophia perennis: kohti idän ja lännen viisausperinteiden kulttuurifilosofista synteesiä. Niin & Näin 6 (4), 28-31 lienee toistaiseksi paras Wilber -esittely suomen kielellä.

Linkkejä: http://members.ams.chello.nl/f.visser3/wilber/frameeng.html http://wilber.shambhala.com

Takaisin