Kirjoittaja Marja Salonen päivämäärä 3.4.06 - 23:28
Eeva ja Puliukko, te kun ainakin olette sarjaa seuranneet, mitähän mieltä olette Uudisraivaajan lopusta.
Oma mielipiteeni on kovin henkilökohtainen sikäli, että ohjelma vaikutti ja on joka kerran vaikuttanut omiin mielialoihini ja tekemisiini. Erittäin kuitenkin tämä viimeinen osa. Kireys laukesi katsoessa sarjan lopetusta.
Kokonaisuutena Uudisraivaaja on hieno. Ehkä kiintein osuus, minun mielestäni, osui sinne alkuun, niihin neljään ensimmäiseen jaksoon, jotka käsittelivät pääaiheenaan työelämän kovuutta. Vastuu työtehtävistä ja pärjäämisestä oli aikamoinen. Sekoiliko Rami tuon tytön kanssa. Minun mielestäni kaikki jaksot nähtyäni Ei. Vetikö Rami sitten työnantajaa höplästä, ilmeisesti kyllä, koska hän ei tätä asiaa missään vaiheessa kieltänyt. Sen verran hänen valheittensakin välissä oli totuutta, että sille voi jotain rakentaa.
Välijakso oli varmaan, luulisin, toiselle ohjaajallekin, vaikea. Aihehan oli niin kaluttu kuin olla voi. Perhe, jolle Ramilla ei ole aikaa. Hän ei jaksa yksinkertaisesti kuunnella tai mikään sanottu ei kuin mene perille. Minulla on monesti sellaisia hetkiä. Opiskelutoveri jolla näennäisesti menee kaikki suht hyvin mutta ei sittenkään. Sitten tuo perinteinen toinen nainen, joka samana henkilönä vielä astuu uudestaan hänen elämäänsä, eikä Rami osaa juuri muuta kuin välttää vastuuta, puhua palturia. Hänellä on tunteita mutta aina jossain suhteessa niitä on liian vähän. Ajatuksia liian paljon tai vähän. Rami nolasi itsensä sekä valheissaan että totuudessaan. Toisaalta käsikirjoitus ontui toisen naisen kohdalla sikäli pahasti, että kuten olen jo kerran täällä sanonutkin, mitään sympatiaa ei liiemmin kyseistä henkilöä kohtaan syntynyt.
Veikko Aaltosen ohjaamat neljä viimeistä jaksoa eivät kaikki olleet samantasoisia, mutta niissä oli kaikissa samaa ainesta puhdistua, reväistä itsensä irti. Heittäytyminenhän tapahtui heittämällä, mutta tässä Rami taasen työsuhteessa kantoi vastuuta kaikkien puolesta, näin hän sanoi, koska hallitus päätti asian näin. Äidin, sisaren ja pojan tulo näissä osissa tuntui jollain tavoin luontevalta sikäli, että jossain vaiheessahan ihmisen on tehtävä tiliä itsensä kanssa. Jos vain ehtii sen tilin tehdä. Anja Pohjolan äiti oli luonteva, uskottava nainen, jolla oli yhteys tähän lapseensa vaikka ilmeisesti vaikeuksia oli ollut aika paljon, koska sisar tunsi yhteyttä vain veljeensä. Löytyihän se isäkin sieltä ja tämä Masa säilyi. Nämä kodinhoitajahommat ym. olivat niin luonteva kuvio, että jotkut sanat olivat niin kuin olisin ne itse kuullut itselleni sanottuina. Tai sitten siinä istui kuin mummoni, joka kieltätyi ottamasta vierasta taloon.
Aaltosella on kyky tehdä tilinteosta vaikeudessaan kova mutta jollain tavoin levollinen tapahtuma. Näkyy ettei tuo ole helppoa mutta ei mahdotontakaan. Onko mahdollista astua sivuun, ottaa etäisyyttä asioihin ja katsoa niiden kaikkien juttujen arvoa sinänsä suhteessa suurempiin asioihin niin kuin tässä oli poika, pojan avovaimo ja tuleva lapsi. Sitä ennen äiti ja menneisyys. Tuo äidin leikekirja taisi sisältää kaiken. Arvostan suuresti sellaisia kohtia kuin kahvin tippuminen ja siitä leikkaus työhelvetin raivokkaaseen sekasortoon, rauhan ja epätoivon, tärkeän ja näennäisen välinen vaihtelu ilman siirapin makua tai teennäistä "kiireistä" leikkausta.
Rami Laineesta tuli lopussa yksi joukosta, nimetön henkilö kävelemässä muiden mukana katukäytävällä suunta jonnekin josta ei kerrottu mitään. Mieltäni kiehtoi sellainen asenne, jonka Rami tästä puunhakkuu-savotastaan oli saanut revittyä, että läheisiään ei voi mitätöidä. He ovat siinä sivussa, vaikka itse käyttäytyisi niin kuin heitä ei olisi. On ex-vaimo Paula, tuo ihana Kaija Pakarinen, on opiskelukaveri, jota hienosti esitti Eero Saarinen. On poika ja hänen elämänsä ja se, että voiko pojan hyväksi tehdä mitä ja miten. Auttamisen vaikeus. Ramista ei ollut paapojaksi mutta ehkä toden sanojaksi. Aivan sykähdytti, miten hän asetti tuon nuoren, menestyksen nosteessa olevan yrityksen toisen osapuolen paikoilleen. Hän ei mennyt mukaan nuoren miehen hurmokseen ja kieroilun alkuun, vaan yritti viestiä ehkä onnistumatta, että toisen savustaminen ulos löytyy joskus tiellä edessäpäin.
Kävi sydämelle tämä sarja käsikirjoituksen, erittäin kuvauksen ja eri ohjaajienkin osalta. Kokonaisuutena sarjasta haluan kiittää Ylen TV 1:n kulttuuritoimitusta. Kari Heiskanen teki kuitenkin Rami Laineesta elävän ihmisen, joka vieraili täällä Kalliossa joka maanantai, kun lähetyksiä telkasta tuli. Hänen olemuksensa, katseensa liitettynä puheen uskottavaan esittämiseen tai puhumattomuuteen toi esille piinkovan bisnesmiehen, joka kohtasi monia vaikeuksia mutta myös joitain hyviä hetkiä näiden jaksojen varrella. Ei ollut tärkeää lopussa enää tietää, miten hänen elämänsä siitä jatkui. Aivan tavalliseen tapaan, luulen. Voi olla, että saavutettu selkeys häviää häneltä välillä mutta se on hänen murheensa. Melkein tuttavalle täytyy laittaa kiitospalaute kuten myös koko ohjelmalle.
tähystyspaikkana Kallio