Kirjoittaja k-meleon päivämäärä 2.3.06 - 17:08
Putte Wilhelmsson (PW) kirjoittaa tuoreessa Parnassossa (1/2006) nykykirjallisuudesta. Otsikko: "Identiteettikriisi kantakaupungissa. Mikä on nykykirjallisuuden nykyisyys?"
PW on huomattavan terävä ja sarkastinen kriitikko. Ei tule toista mokomaa mieleen, ainakaan suomalaista, ainakaan elävää. Suvi Aholan kritiikin ja Anu Kaipaisen kommentin PW panee ytimekkäästi järjestykseen: "Ajanmukainen tarkoittaa siis ajankohtaista, sitä mikä on televisiosta ja lehdistä tuttua. Väite on kiistaton, kuten kaikki tautologiat. Lisäksi Aholan ja Kaipaisen yksimielisyys Westön kirjoittaman Langin (2002) edustavuudesta ja ansioista oli oivaltava, vaikka perustuikin väärinkäsitykseen. Westö poikkesi lähimenneisyyteen katsovista kirjailijoista lähinnä siinä, että hän katsoi kauas menneisyyteen. Hänen omin tyylilajinsa on 1900-luvun alun myöhäisromantiikka."
Sillä lailla, sanoi Tarvajärvi.
Runteleeko PW Westöä enemmänkin? Kyllä! Hän kertoo hyvän jännärin kaavaan ja huomaa Westön noudattelevan sitä. Paitsi, että kertomus venyy. MIksi? "Westö on juuri sellainen kirjailija, joka ei usko lukijan tietävän miten puhelin aamuyöllä soi, joten hän korostaa sen soineen 'lakkaamatta', seuraavalla sivulla myös 'itsepintaisesti'. Toiseksi myöhäisromanttisen kirjailijan romaanissa kertomuksen kulku pitää välillä katkaista, jotta kertoja voi muistuttaa tapahtumien tuntuvan epätodellisilta: 'Löysin itseni vanhasta film noirista'."
PW:n mukaan Westön romaania voisi tulkita parodiaksi, mutta "valitettavasti Westö on tosissaan. Hän on huolestunut aikamme uusimmista tuulahduksista, joita hän kutsuu 'uusimmiksi tuulahduksiksi', koska se on sanamuoto, jota myös Mika Waltari olisi voinut käyttää (...) Kenties aavistus kirjallisen sanottavan puutteesta pakottaa viittilöimään aikaan, jolloin kirjailijoilla ainakin uskottiin olevan sanottavaa."
Sillä lailla.
PW muistuttaa Aftonbladetin todenneet Westön esikoisteosta "pelkäksi vanhojen iskusanojen parodiaksi", mikä oli hänen mielestään hyvä havainto. Westö tosin myösi olleensa tosissaan... Westön suhde vanhempaan kirjallisuuteen osoittautuu - hm... kompleksiseksi? Mannin novelli "Tonio Kröger" tiivisti PW:n mielestä "Westön kaksi lyhyttä novellikokoelmaa yhteen pitkään lauseeseen"!
Muutamien proosaesimerkkien jälkeen PW toteaa: "Näin ajatukseton proosa auttaa ymmärtämään, miksi tästä asetelmasta syntyy nykyisin joko komedia, kauhutarina tai lähestymiskielto."
Niinpä...
"Myöhäisromantikko ei tingi tapahtumien ylevyydestä vaan ainoastaan sekoittaa täysromantiikan erottaman henkisen ja fyysisen keskenään," toteaa PW Joel Haahtelan "Elenaa" (2003) eritellessään.
PW on tarkka huomaamaan päälaelleen käännön, jonka tekee vanhoja haikaileva nykykirjailija, joka ei ole vaivautunut selvittämään vanhojen aikojen erityislaatua ja omaa logiikkaa: Pateettisuus "oli jaloa ja siveellistä kaipuuta, jota herrasmies saattoi syvällä sielussaan kehittää ja vaalia. Tsaikovski tunsi sitä sisarenpoikaansa Vladimiriä kohtaan, jolle hän omisti kuudennen sinfoniansa, fyysiset tarpeensa hän tyydytti Pietarin miesprostituoitujen parissa. Meistä, jotka olemme tottuneet pitämään seksiä taitona ja tunteita hallitsemattomina reaktioina, Tsaikovskin päinvastainen käsitys voi tietysti tuntua oudolta."
Aivan.
Ja herja jatkuu. Syystä!
"Porvariston latteuksia pilkannut kirjailijamestari Gustave Flaubert halusi laatia (...) kattavan Valmiiden ajatusten sanakirjan, mutta hankkeen laajuuden johdosta se jäi kesken. 'Se olisi ollut kaiken hyväksytyn historiallinen ylistys... Osoittaisin siinä, että enemmistöt ovat aina olleet oikeassa ja vähemmistöt väärässä (...)' Käsikirjoitukseen ehtineistä hakusanoista päätellen miellyttävä ihminen tietää aina mikä adjektiivi pitää yhdistää mihinkin substantiiviin, jotta yksimielisyys olisi mahdollisimman laaja: Suljettu, aina 'hermeettisesti'. Taistelu, aina 'verinen'. Mustasukkaisuus, aina 'silmitöntä'. Työmies, aina 'rehti', paitsi jos mellakoi. Nyt siihen voidaan lisätä myös Haahtelan havainto, jonka mukaan hiljaisuus on aina 'korvia särkevää'."
Sillä lailla.
Kun maailmankuva on valmiiksi jaettu, niin ei tarvitse keskustella 'maailman mahdollisista malleista' tms. Kun jokainen prosessoi samaa perusideologiaa, niin ajattelun ideologisten perusteiden hahmottaminen ja niillä pilailu käy tarpeettomaksi. Ei ole enää ns. ideologista taistelua. Taide muuntuu tällöin joutavaksi - söpöilyksi, viihteeksi ja jo-jaetun affirmaatioksi.
Lukekaan Wilhelmssonin juttu Parnassosta ja tulkaa mukaan Miksi suomalainen nykykirjallisuus on pöhköä -seuran toimintaan.