"Miksi musiikkia kuunnellaan?"

Musiikista ja Radio 1:n musiikkiohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

Re: "Miksi musiikkia kuunnellaan?"

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 15.11.11 - 20:31

lgrohn kirjoitti:
professori salmenhaara mm. on kirjoissaan analysonnut näiden teosten musiikillista rakennetta ja antanut oman uskottavan arvionsa niiden kvaliteeteista


Tuossa on esimerkki "musiikin tutkimuksesta" pahimmillaan. Partituuriin perustuva spekulaatiota, ei muuta. Esityksiä ja kuulijoiden kokemuksia (paisi omaansa) ei selvitetä lainkaan. Musiikin tutkimuksen pitää perustua empiriaan, ei spekulaatioihin.


sitä mieltä minäkin olen ja joidenkin teosten kohdalla salmenhaara itsekin kaipaisi edes jonkinlaista äänitettä teoksesta jota ylenkään levystöstä ei suinkaan läheskään aina löydy, kuten tauno pylkkäsen orkesterirunoelmasta ulthima thule joka edustaa hänellä harvinaista uusimpressionistista tyyliä ja joka edusti suomea pohjoismaisilla musiikkipäivillä. myöskään monien suomalaisten varsinkaan postromanttisten taui uusklassisten sinfonikkojen kyseisen lajityypin teoksia ei ole juuri saatavilla.

salmenhaaran kliinisen objektiivinen mnusiikkitieteellinen analyysi ei usein pidä sisällään haltiotumisesta kertovia superlatiiveja kuin korkeintaan esitellessään joskus aikalaiskriitikkojen kirjoituksia teosten esityksistä joissa jotakin melartinin sinfoniaa saatetaan kiitellä sinfoniakirjallisuutemme kaunistuksena mm. n.o 2 tai madetoja nuorena kriitikkona toteaa mahdotomaksi ymmärtää miksi melartinin 3. sinfonia mahleriaanisessa herooisessa paatoksessa vaikuttaa häneen niin voimakkaasti. salmenhaara tuntuu itse lumoutuneen hieman liiaksikin sibeliuksesta kehuen sinfonioita epäämättömiksi mestariteoksiksi vaikka toisaalla varoittaa sokeasta palvonnasta.


kaikkein innostunemmillaan salmenhaara tuntuu olevan silloin kuin hänen tutkittavanaan on jokin kauaskatseinen modernia sointipintoina ja sävelryöppyinä esiintyvää kenttätekniikkaa ennakoiva teos kuten melartinin harvoin esitetty ja pitkään aikanaan unohduksissa ollut marjatta-legenda kaus eteenpäin katsovine sointikenttineen jotka tuntuivat aikalaista ultrmodernin musiikin piirteiltä. teoksella olisi saattanut olla syvällinen vakutus 20-luvun modernistisukupolveen mutta valitettavasti teos uinui ruususen unta 40-luvulle saakka jolloin varhainen mnodernismin vaihe oli suomessa ahti sonnisen sinfonisia tuokiota klustereineen lukuunottamatta jo ohtettu joka sai ruotsissa myrskyisät suosionsoitukse ja romantsoivat säveltöäjät ja uusklassimi kokeneet uuden tulemisen mutta joista esim. saikkolan shostakovitsia muistuttava synnynnäinen tyyli ja tuukkasen klamitradition sukulaisuus ansaitsevat paljon huomiota.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: "Miksi musiikkia kuunnellaan?"

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 15.11.11 - 20:54

nyt kun ajattelen salmenhaara suitsuttaa ikosen varhaista g-molli viulusonaattia ja sen griegmäistä romanttista tunnetta ja kehuu vuolaasti laitisen pianokvartettoa, carlssonin pianotrioa ja furuhjelmin pianokvintettoa mm.
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Re: "Miksi musiikkia kuunnellaan?"

ViestiKirjoittaja humalainen päivämäärä 23.11.11 - 19:29

VeHy kirjoitti:
humalainen kirjoitti:... ehdottomasti nautin enemmän melartinista, tuukkasesta, leiviskästä, karjalaisesta, pesosesta, fougstedtista, linnalasta, rannasta, härkösestä, meriläisestä, fordellista, ikosesta, krohnista, törnestä, törnuddista, koethenista, furuhjelmista, saikkolasta, marttisesta, kokkosesta, lingosta, andersenista, nisosesta, liukosta, ja heidän sinfonioistaan ...

Mitä mieltä olet Saastamoisen kolmesta sinfoniasta? Ensimmäinen on selvästi nuoruuden alkuvaiheen työ, esikuvat liian selvästi esillä ja viimeinen eli kolmas on ikään kuin kiireessä kokoon kursittu, elämän kalkkiviivoilla sävelletty ja haluttu ainakin valmiin näköiseksi ennen kuin tuoni korjaa. Mutta keskimmäinen on varsin kypsä teos, joka kestää useammankin kuuntelukerran?

Entä Kiikon Sellokonsertto, mitä pidät siitä? Kypsän taiteilijan kypsä teos, joka käyttää monipuolisesti sellon ilmaisuvoiman hyväkseen, laulunomainen, muistuttaa sanattomia vokaaliteoksia.

miltä aikakaudelta saastamoisen ja kiikon teokset ovat? kapellimestswreillaq ei mekaanisina tahdinlyöjärobottena ole pienintäkään ambitiota ilmentää taiteellisia pyrkimyksiään luoda itsenäinen, uniikki ja yksilöllinsen oman itsensä näkönen ohjelmistokokonaisuus vaan he jäljittelevät vain mekaanisesti kansainvälistä romantiikan ajalta asti peritynyttä samana pysyvää sementoitnutta KANONISOITUA ohjelmistotarjontaa jolla kaupalliset levy-yhtiöt ovat kyllästäneet markkinat jo lp.n aikakaudelta asti lapsellista nypläyastä, jos olisin kapu pankoisin nuottiARKISTOJA JA HUOKAISIN, TÄSSÄ HIENIO TEOS JOTA EI OLLA PUHKI SOITETTU JA JOTA EI MUUT ESITÄ, PAKKO OTTAA OHJELMISOON, EN PALAGIOI KUIN PAPUKAIJA MUIDEN ORKESTEREIDEN OHJELMISTOPOLITIIKKAA, MUTTA SITÄHÄN NÄMÄ NARUSSA OLEVAT PäSSIT TEKEVÄT.

Tiedätkä onko näitä teoksia koskaan levytetty?
humalainen
 
Viestit: 914
Liittynyt: 17.12.06 - 22:57

Edellinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron