Mortimer kirjoitti:... satuin juuri kuuntelemaan Yesin Close To The Edge -albumin. Tuo levy julkaistiin vuonna 1972 ja se koostuu kolmesta hienosta sävellyksestä, joista ensimmäinen (nimiteos) täyttää älppärin ykköspuolen.
(...)
Mutta "kiusaapa" itseäsi kuuntelemalla esimerkiksi juuri Close To The Edge vaikka kolme-neljä kertaa lyhyen ajan sisällä. Kenties koet ahaa-elämyksen ja löydät siinä olevan taiteen - esityskokoonpanosta ja sen aiheuttamista olettamuksista huolimatta - joka monien mielissä vertautuu sellaisten muiden 1900-luvun mestareiden kuin Stravinskyn tai Lutoslawskin parhaisiin teoksiin.
Minulla oli kolmen live-levyn boksi (Yessongs?), mutta se ei oikein purrut. Nyt harmittaa, että olen myynyt lähes soittamattoman paketin... Sen sijaan Yesterdays-kokoelmasta pidin. Aluksi Yes teki sellaisia lauluja, joista pitänen edelleen (ainakin muistukuvat ja muistamani melodianpätkät tekevät posit. vaikutuksen). Miehistövaihdosten jälkeinen taide-Yes ei minua juurikaan sytyttänyt.
Mortimer kirjoitti:On totta, että Jon Anderson, Steve Howe, Bill Bruford, Chris Squire ja Rick Wakeman soittavat siinä taitojensa ylärajoilla, mutta samaan ovat syyllistyneet moneen otteeseen myös esimerkiksi Svjatoslav Richter, Niccolo Paganini, Ferenc Liszt, Andres Segovia, Arthur Rubinstein, Pekka Kuusisto, Antti Siirala, Arton Noras ja moni, moni muu
Kun halveeraan ns. proge-bändejä kykyjensä rajoilla soittamisesta, niin taustalla on vertailu jazz- ja ns. fuusio-bändeihin. (Olin ja olen yhä mm. Weather Report -fäni.) Niin jazzin kuin klassisenkin puolella virtuoosiset suoritukset tulevat kepeydellä ja helppoudella, jollaista esim. Yesin kitaristilta (Howe?) en muista kuulleeni. Muistan vain jäykkyyden ja tietynlaisen sävyttömyyden (kuin soinnista puuttuisivat herkkyys ja sointivärien sävyt).
Mortimer kirjoitti:Kenties ongelmasi johtuukin siitä, että olet (sikäli kun tunnet teoksen) törmännyt taiteeseen tilanteessa ja hahmossa, joka on sinulle vieras ja outo, etkä siksi halua myöntää sitä taiteeksi. Tällainen aiheuttaa helposti torjuntareaktion. "Rock-biisin" pitäisi siis avautua kerralla. Chuck Berryllä niin onkin, mutta juuri siitä syystä en jaksa kuunnella mainitsemaasi "aivotonta" rockia kuin sen yhden kerran (mutta toki sen yhden).
Kirjoitin viime kesänä melko jyrkästi ja osin oman kantani vastaisesti. Tiukaksi hiottu rock-biisi on mielestäni taidetta siinä kuin haiku-runokin. Sen sijaan erinäiset rock-oopperat ja muut pitkät tekeleet eivät ole minua innostaneet.
En aivan allekirjoittaisi vaadetta kerralla avautuvuudesta. Voihan jotain lyhyttä, parin säkeen runoakin lukea uudelleen ja uudelleen ja löytää siitä jotain uutta. Joka tapauksessa, minusta rock on parhaimmillaan lyhyinä ja iskevinä biiseinä.