Kirjoittaja k-meleon päivämäärä 13.5.07 - 10:54
Hyvät pyöräharrastajat, ongelma on seuraavanlainen:
On aika päivittää polkupyörästö, joka on tarkoitettu arki- & viihdekäyttöön, kuten fillarointi naapuripitäjän kirkkoa tai myllyä ihailemaan. Ei matka-ajoon - en teinivuosien jälkeen ole suostunut torkkumaan naama noessa jonkin itikkalammen rannalla ja jatkamaan matkaa seuraavana (sateisena!) aamuna, rättiväsyneenä. Ei myöskään maastokäyttöön, mutta maastopyörien tekniikoita saisi olla käytössä (tästä myöhemmin).
Nyt on käytössä tavalliset miesten ja naisten Nopsat. Edellinen 6-7 -vaihteinen & huonot (tehottomat) käsijarrut edessä ja takana. Jälkimmäinen 3-vaihteisella rumpujarrulla & edessä käsijarru (tämän saa joskus pysähtymään juuri kun on tarvis, joten olen taipuvainen harkitsemaan rumpujarrullista itsellekin). Olen väsynyt näpräämään niiden kanssa, vaihtamaan huonoja "jarrupaloja", paikkaamaan renkaita (vaihtamaan: kumin puhjettua tilalle valmiiski paikattu tai uusi, puhjennut hoidetaan ajallaan), tarvittaessa pinnaamaan... Viimeinkin valmis sijoittamaan fillariin enemmän kuin 200,-/pyörä: kestävyyttä ja huoltovapautta haussa!
Jarrupuoli on itselläni noussut tärkeäksi, sillä kuntoilumielessä, kun en jaksa tai viitsi juosta, tykkään toisinaan ottaa hieman vauhdikkaampia 1-2 tunnin lenkkejä. Vaaratilanteiden takia jarrujen on toimittava kunnolla. Käsittääkseni puhutaan "hybrideistä", kun lähinnä katu-/maantieajoon tarkoitetussa pyörässä käytetään maastopyöriin alun alkaen kehitettyjä tekniikoita. Mietin juuri jarruja, joiden on toimittava 45-asteen rinteessä... Autoilija saattaa parkkeerata pyörätielle - olen tänä keväänä huomannut jo pariin otteeseen - ja pahimmassa tapauksessa tollo avaa oven juuri kun fillaristi on tulemassa kohdalle...
Lisäongelma koskee osien vaihdettavuutta: olisi hyvä, jos pyörät olisivat samaa mallia, jotta mahdollisimman moni osa olisi vaihtokelpoinen ja voisin hankkia varastoon useimmiten vaihdettavat osat ikään kuin tukkuhintaan. (Harmi vain, rengaskoot väistämättä ovat erilaiset, joten renkaat ja pinnat eivät tähän kokonaisedulliseen suunnitelmaan mahdu.)
Olisi hienoa, jos pyörämiehet antaisitte perusvinkkejä: Mitkä ovat kestäviksi, laatuosista tehdyiksi osoittautuneita merkkejä, joilla on tarjolla luonnehditun kaltaisia malleja? Kehtaatteko suorastaan suositella joitain malleja? Minkä hintaluokan pyöristä tällöin puhutaan? Varsinaista hintakattoa en tässä aseta, mutten edes suostu ajattelemaan mahdollisuutta että yhdestä fillarista vosii maksaa liki tonnia.
Kiitos jo etukäteen ideoista!