Johannes kirjoitti:Kaikki luontokappaleet (ihmistä lukuunottamatta) ovat viattomia siinä mielessä, että niiltä puuttuu hyvän ja pahan taju. Sen vuoksi esimerkiksi kissan leimaaminen julmimmasta julmimmaksi pedoksi on eläimen inhimillistämistä, koska se ei tajua tuhoavansa vaan toimii vaistojensa varassa.
Olet oikeassa, jos on totta, että ihminen poikkeaa kaikista muista lajeista moraalitajun suhteen. Olen alkanut vahvasti epäillä, että joillakin kädellisillä samoin kuin joillakin valailla (cetacea), ainakin delffareilla (delphinidae), on moraalitaju. Ne ovat niin fiksuja, että niillä täytyy olla jonkinlainen moraalin taju. Mutta totta, ei sitä kissalla taida olla. Tuhoamisen se kuitenkin tajuaa, vaikkei sillä ole sanaa 'tuhoaminen'. Ei sillä ole myöskään sanaa 'syödä', vaikka syökin päivittäin. Hiiren tappaessaan ja syödessään (eli sen tuhotessaan) kissa taatusti tajuaa tekemisensä. Ei se sentään mikään hyönteinen ole.
Mäki ei tarkoituksellisesti tuottanut kissalle kärsimystä. Hän aiheutti sitä kokemattomuuttaan. Okei, sekin lienee jotenkin tuomittavaa, ainakin lain mukaan - vaan ei minun mielestäni - mutta on taatusti lievempi erhe kuin eläimen tarkoituksellinen kiduttaminen. Tarpeettoman kärsimyksen tarkoituksellinen tuottaminen on ei-hyväksyttävä asia suhteessa eläimiin. Hyväksyn tämän. Minusta on kuitenkin esim. parempi kokeilla uusia lääkkeitä apinoilla kuin kehitysvammaisilla (joita on käytetty eri puolilla maailmaa melko kyseenalaisiin tarkoituksiin - kuin esineitä).
Jos minä sekoitan kategorioita syyttämällä kissaa julmaksi (mitä se kuitenkin on...), niin samanlainen kategoriavirhe on kiistää Mäen videolta taiteen arvo vain siksi, että pari sekuntia siitä näyttää jotain laitonta tai laittoman toiminnan tuloksen. Voi hyvinkin olla, ettei Mäen video ole suurta eikä ikuista taidetta, mutta tätä ei voida arvioida, koska teosta ei voi nähdä.
Quentin Tarantino taisi äskettäin sanoa, että väkivalta on parasta elokuvan esittämää toimintaa, koska se parhaimmillaan on hyvin näyttävää. Hänelle väkivalta on tietenkin näyttävää veren lentämistä otsalohkosta ja suolten purskahtelua. Tehdään selväksi: en ole Tarantino-fani enkä filmiensä ystävä. Mielestäni hänen filminsä ovat onttoja (pelkkää pintaa, bimbokamaa) joskin näppärästi tehtyjä. Hänen elokuviensa väkivalta ei herätä moraalisia kysymyksiä, ei "pysäytä". Ehkä Mäki teki tarantinot jo 15 vuotta sitten, ja paremmin? Hänhän ei mässäillyt väkivallalla vaan upotti pitkään moraliteettia tarkastelevaan videoon parin sekunnin kissantappokohtauksen. Ja vaikutus oli järisyttävä: mies raastupaan, video esityskieltoon, ja vieläkin asiasta keskustellaan ja riidellään!
OK, lain mukaan Mäki teki jotain rikollista, mutta niin on juhlittujenkin taideteosten tuotantoon liittynyt rikollinen komponentti ilman että laskisi teoksen taiteellista tasoa. Neuvostojen maassa käytettiin sotavankeja kuin orjia, mm. rakennustöissä - elokuvassa kansalaisten perustuslailliset oikeudet kiistettiin esim. hyödyntämällä lapsia ja nuoria tehtävissä, joita he eivät alaikäisinä tai liian nuorina olisi saaneet suorittaa tarkemmin valvotuissa olosuhteissa (kuten tehtaissa, työajoista ja -olosuhteista lähtien). Hollywood-tuottajat ovat elokuvanteossa rikkoneet esim. mustien tai aasialaisperäisten kansalaisten perustuslaillisia oikeuksia monin tavoin, eritoten finanssimielessä jne. Kirjailijat ovat rikkoneet kansalaisten intimiteettisuojaa vedoten siihen, että romaanin tapahtumat ovat fiktiota (koska nimet on muutettu tyyliin "Lasse Lehtinen -> Lässy Lehdykkä"), jonka jälkeen henkilön yksityiselämä on paljastettu kaikessa raadollisuudessaan.
Sitten on vielä ongelma, että laki ja moraali (ja oikeus) eivät ole sama asia. Mäki rikkoi lakia ja sai rangaistuksen, mutta teko saattoi silti olla moraalisesti hyväksyttävä. Oikeudellinen kysymys saattaa vielä olla oma ongelmansa. En ole varma. Se saattaa myös palautua moraalin kysymyksiin. Joka tapauksessa minusta
taiteilija-Mäkeä on kohdeltu ja kohdellaan väärin.