Kirjoittaja humalainen päivämäärä 11.11.08 - 20:29
Tahdon ja älyn täydellinen vapaus, joilta puuttuu adekvaattisuus,jälkimmäisen joka saavuttaessa korkeimman asteenmsa juuri nerossa mielteen maailman täydellisenä esineellistymisenä, on syytä kuitenkin erottaa ne samoin toisistaan kun äly yleensä vain palvelee tahtoa vaikuttimien välittäjänä kykenemättä mihinkään muuhun toimintaan laiskana nukkuen ellei tahto sitä kannusta sitä tiedoitsemaan olioiden suhteita osaksi toisiinsa, osaksi tiedoitsevan tahtoon,m kuten sopii viisaalle päälle jonka täytyy aina olla vireä, ts. tahtomisen villkaasti kiihoittama pää, mutta joka siitä johtuen on kykenemätön käsittämään olioiden puhtaasti objektiivista ja intressitöntä olemusta, joka siinä voisi kuulua vain todellisuuteen jolla yksin normaaliälyiselle olisi mielenkiintoa, ts. suhteita tahtoon nähdessään erityisessä aina vain erityisen kun neron peruspiirteisiin kuuluu nähdä erityisessä yleinen suvun yleisimpään olemukseen saakka niiden, ideoiden, yleinen puoli ja kokonaisuus, olemus yleensä, kuten Schopenhauer kirjoittaa, neron havaitsevan tietotavan esineen, objektin, muodostaessa eivät erityisoliot vaan niissä itsensä ilmaisevat Platonin ideat.