Ender Etheric kirjoitti:humalainen kirjoitti:miksi vain minä osaan pohtia täällä asioita folosofisesti?
Liekö folosofia valon ja sanan hybridi, vaiko foliohattuista viisautta?
humalainen kirjoitti:taiteesta ei kuitenkaan ole mitään ja vain käytännön hyötyä, koska se on olemassa oman itsensä vuoksi, olemisen puhtaana kukkana...
Näin siis silloin kun ihminen ei koske taiteeseen, eli luontoon.
Niin on ihmettely pannut ihmisen niin nyt kuin aina, filosofoimaan, filosofoi jo aikanaan aristoteles.
kysymys nyt kúitenkin koskee taidetta ja sen ajattomuutta johon ajanmukaisuuden vaatimus sopii varsin huonosti kun sen tuotteet eivät edusta mitään ,mielivaltaista muotioikkua, joka pätee vain lyhyen tuokion palvellen ihmisten turhamaisuiutta joille ulkonainen merkitsee sisäistä enemmän.tämän ei tietenkään tarvitse merkitä sitä että meidän tulisi pukeutua aina mahdollisimman epäsiististi ja epähygienisesti näyttääksemme erikoisilta ja ulkoisesta pintakiillosta piittaamatttomilta boheemeilta taiteilijoilta ja syvällisiltä filosofeilta erottuaksemme massasta.
kaikki riippuu vain siitä mihin todellinen vakavuutemme kuuluu. mikä on tärkeintä.
beethovenin ja schubertin nuhruinen vaatetus heijasti vain heidän älynsä kuulumattomuutta heille itselleen ja sen palveleman tahdon tarpeita varten syntyneenä vaan kuulumalla koko ihmiskunnalle. siksi he myös pitivät varsin huonoa huolta vaatetuksestaankin jolle heidän todellinen vakavuutensa ei siis kuulunut vaan teoreettiseen ja objektiiviseen, ei käytännölliseen feminiinisen subjektiiviseen vaan objektiiviseen johon älyn ylimäärä kohdistaa kaiken energiansa.
meidän konservatiivisuutta suosivasta reseptiohistoriasta ja kultuurista poiketen germaaniset katastrofaalisen kehnon vastaanoton saaneet haukutut säveltäjät kohosivat myöhempien sukupolvien silmissä ja tietoisuudessa maineikkaiksi, siuuriksi ja kuuluisiksi taiteilijoiksi koko maailmassa. meidän edistyksellisimmille neroille kävi köpelömmin. heidät torjuttiin ja unohdettiin radikaaleimmalta osiltaan vuosikymmeniksi kokonaan.jota pidetään musiikinhistoriamme surullisina lukuina.
sibeliuksenkin pieni gal kallelan muistoksi sävelletty vähäpätöinen urkuteos kuvaa hyvin sitä epätoivoista tilannetta jossa säveltäjä oli tuona aikana 8. säveltäessään sen vaatimattomuus kaikkien muiden tupla cdlle sijoitettulle urkuteoksiin verrattuna ilmenee sen modaalissävyisessä kansanlaulumeloksessa muutamasta voimakaammasta soinnullisesta dissonanssista huolimatta jonka uskotaan sisältävän 8. sinfonian materiaalia kun esim. väinö hannikaisen regeriläisen kromaattisen polyfoninen passacaglia tekee häikäisevän vaikutuksen kuulijaan rohkeudellaan ja oppineisuudellaan.raition koloristisen urkupaletti soi moderneimmillaan