punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:punoja kirjoitti:humalainen kirjoitti:kerro minullekin jos löydät jostakinsaikkolan sinfonioiden äänityksiä. no. 5 ja 1. sinfonietta löytyy radiosta. levytetty niitä ei kai ainakaan ole.
Varmaan siksi että niitä ei kannata levyttää... Jotain kontrollia levyntuottajillakin sentään pitää olla.
...saman säveltäjän ympärillä jonka musiikki ei voisi vähempää kiinnostaa nimittäin sibelius josta ei koskaan ole edes tullut mozaerin tai beethovenin ja schubertin verioista klassikkoakaan klassistisista pyrkimyksistään huolimatta.
meriläisen huilukvartetille sävelletty karakteeriotekniikkaa soveltava jälkisarjallinen teos sai tropiikin lintujen sirkutukseen assosioituvalla lumoavalla ja subliimilla muotokielellään minut lumoutumaan eilen. usko meriläinen one of the finnish great masteris usko, olet toivoni.
Omapahan on ongelmasi jos ei Sibelius sytytä, on hän kuitenkin Suomen musiikinhistorian merkittävimpiä tekijöitä, ellei merkittävin. Vai olisiko levyteollisuus ja musiikinkuluttajat olleet täysin väärillä jäljillä kaikki nämä vuosikymmenet... Aika paksua puhetta, että hän ei ole M:n, B:n tai S:n veroinen "klassikko" - no ei nyt ainakaan wieniläisklassikko. Meriläinen on todellinen mestari minunkin mielestäni, mutta liian vähän soitettu, se myönnettäköön.
käsittäkseni ihmisillä on oikeus kuulla sitä taidemusiikkia joka hänen tunteisiinsa ja intohimoihinsa vetoaa niinkaun kun tällaista musiikkia suomalaiset amattimaiset säveltaiteilijat vain ovat luoneet kautta lyhyen historiamme jolloinkansakuntamme on itsenäisenä ollut olemassa kuten snellman joka tunsi myuötätuntoa pieniä kansoja kohtaan. luovina henkinä he kun ovat aikalaistensa yläpuolella kuten mozart omana aikanaan eikä heidän työnsä ja tuotteidena täydellistä laiminlyömistä ja väheksyntää pitäisi sallia.
mielestäni olisi hyvä idea perustaa jonkinlainen festivaali niille säveltäjille pohjoismaissa ja skandinaviassa jtka ovat kärsineet kaupallisesta hyötyajattelusta ja esitellä yleisölle repertoaarista poistunutta taidetta taiteen itsensä vuoksi jota varten se tietysti voi olla vain olemassa korkeimmassa merkityksessä olemisen puhtaana tuloksena jolla ei tule olla mitään toissijaista ja sekundääristä välinearvoa ja jota taiteilijat ovat luoneet uhraamalla prsoonallisen hyvänsä objektiiviselle ja teoreettiselle yksilön ukopuolelle suuntautuvaan vakavuuteen perustuvalle päämäärälle.
pientä on sen sijaan kaikki persoonallisiin tarkoituksiin tähdätty puuha sillä sen askarruttama tiedoitsee itsensä vain häviävän pienessä osassaan. suuri tiedouitsee itsensä yleisesti ja kaikessa.
kyllä ne ovat olleet väärillä jäljillä kaikki nämä vuodet. metafyysisen merkityksen ja sävelkielen moderniuden, pitkälinjaisen melodisen tyylin ja kompleksuisen myölhäisromanttisen kromaattisen harmonisen tai absoluuttista sointiväriefektiä tavoittelevan soinunkäytön osalta sibelius ei saanut juuri mitään mrkittävää aikaan. ja adornokin olisi toivonut hänen opiskelevan lisää kontrapunktia eikä vain piilotuvan tuhansien järvien maahan ja metsiin.
voin vain onnitella itseäni tiedoitessani tämän ja asttamalla lukluisia tuntemattomampia säveltäjiämme hänen yläpuolelleen joiden musiikissa on kiihdyttävää sielun dramatiikkaa ja aitoa tunnetta eikä vain mietoa kotiseututaidetta porvariston makuun. sibeliuksen musiikki yksinketaisuudessaan ei yksinkertaisesti vain puhuttele tunteitani sillä voimalla ja välittömyyellä jonka musiikin tahdon välittömänä ilmauksena kuuluu puhutella älyn mukaisia tahdonlikkeiden vastineita kiihoittaen. fordell on suurempi nero, melartin, pesonemn, linala karjalainen ym. heidän musiikissaan on ekspressiivistä tunnetta ja hyvinkikomopleklsista soinnunkäyttöä ja polyfoniaa. meriläisen kromatiikka saa pakahtumaan.