Jo nuoresta pojasta lähtien sydämeni on sykkinyt Saabille. Itse olen muutaman ajanut vähän käytetystä romuttamokuntoon asti ja vaikka välillä on pientä ryppyä rakkaudessa ollut, niin koskaan ne eivät ole minua tielle jättäneet. Viimeiset kolme autoani ovat kyllä valitettavasti olleet muuta merkkiä, mutta käytännön finanssisyistä, olen saanut ne paljon Saabia halvemmalla.
Nyt Saabin kohtalo on ollut jo pitkään vaakalaudalla, mestauskirves on jo heilahtanut, mutta uhri on vielä hengissä ja odottaa vain viimeistä armoniskua. Arvasinhan minä tämän jo silloin, kun se myytiin amerikkalaisille mutta uskoin vakuutteluihin, että ei sitä lopetetettavaksi ostettu. Olisiko mitään enää tehtävissä Saabin pelastamiseksi? Lehtitietojen mukaan käteistä rahaa tarvittaisiin tuollaiset 350-500 miljoonaa, riippuen muista järjetelyistä. Hirveä läjä rahaa tietysti, mutta se mitä sillä saisi, vastaa kyllä hyvinkin tuota summaa. Ainakin kun vertaa siihen, mitä saksalaisesta raittiista ilmasta on maksettu.
Meillä täällä Suomessa on jo valmiiksi Saabeja valmistanut tehdaskin, nykyinen Valmet Automotive, entinen Saab-Valmet, joka amerikkalaisen J.D.Power-laaturaportin mukaan on Euroopan kolmanneksi laadukkain autotehdas. Osaamista siis on ja nimenomaan Saabin kohdalla myös paljon perinteitä. Tehtaan omistaa nykyisin Metso Oyj, jonka markkina-arvo on noin 1,2 miljardia ja liikevoittokin 637 miljoonaa (luvut vuodelta 2008). Miksi Metso ei osta ruotsalaista Saabia, pois kuleksimasta? Tai miksei jokin muukin suomalainen suuri yritys?
Ruotsalaiset ovat käyneet ostoksilla täällä, niille on mennyt Ensot, Sonerat ja Meritat ja paljon muuta, mutta omahan on vikamme kun olemme antaneet niiden luisua omista käsistä pois. Nyt meillä olisi tilaisuus pieneen nokitukseen, noin toverillisesti ja pelastaa Saab. Uskon, että sillä saisimme paljon goodwilliä läntisessä naapurissamme, jossa tällä hetkellä surraan sitäkin, että Volvo on kiinalainen.