moxu kirjoitti:Jos lentäjien palkkoja kyselit, niin liikaa suhteessa siihen, mitä koko paketin yleisen toimivuuden kannalta yhtä olennainen maatekniikka tai asiakaspalveluhenkilöstö.
Mikä ei välttämättä tarkoita sitä, etteivät kovapalkkaisimmat olisi liksojaan ansainneet, onhan lentokoneen ohjaamossa istuminen varmaan ihan yhtä tylsää kuin matkustamossakin. Mutta mutterinvääntäjät ovat kokonaisuudelle merkittävämpiäkin -lentäjä voi huomata vian, mutta vain mekaanikko osaa sen korjata.
Maatekniikkaa ja asiakaspalveluhenkilöstöä tähän on turha ottaa vertailuun. Lennonjohto, mekaanikot ja lentäjät ovat se ryhmä mitä verrataan jos nyt ylipäätänsä tarvitsee verrata mitään. Mekaanikot tienaavat hyvin ja ovat palkkansa ansainneet. Varsinkin pitkälle kouluttautuneet ja erikoistuneet mutterinvääntäjät ovat palkkansa väärtejä. Kuitenkin, lentäjä sitä konetta lentää, jos ei niin se pysyy maassa. Tunnen oloni Finnairin lennolla turvalliseksi, vaikkakaan en aina mukavaksi. Matkustamohenkilökunta ja em. laukunpaiskojat kuittaavat turhan ison tilin, näihin verrattuna lentäjät ovat palkkakuopassa.