Marja Salonen kirjoitti:Elokuvateatteri on näistä uusista ohjelmista tähän mennessä osoittautunut mielenkiintoiseksi joka kerta. Viime kerta oli tähänastisista paras. "Vaikuttaako sukupuoli teatteriammattilaisen työn sisältöön tai työolosuhteisiin?" oli aiheena Hanna Rytin vetämässä keskustelussa, johon osallistuivat erittäin ansiokkaasti näyttelijä-tutkija Helena Kallio ja näyttelijä Ville Virtanen. Molemmat ovat alan ammattilaisina julkaisseet kirjan teatterimaailmasta ja sen salakareista. Millaisia mielipiteitä ja miten lämpimästi esitettyjä. Onhan naisella eri tilanne, jos hänet esim. (tätä ei sanottu ohjelmassa) mielletään hevosenpuolikkaaksi, haluja herättämättömäksi. Mutta keskustelussa tuntui olevan kovaa myös miehillä. Oikein avartava juttu, joka pitäisi ehkä säilyttää nauhalla. Ruusu ohjelmalle ja uudelle ohjelmamuodolle.
Feminismi ei ollut tässä ohjelmassa kirosana lainkaan vaan aivan luonnollinen suhde elämään, jossa ihminen hakee oikeuttaan olla ihminen. Mies on ihminen jo syntyessään, mutta naisella esim. teatterin ja elokuvan alalla sen löytäminen ja oikeuksien ottaminen voi viedä aikaa.
Vain Jessica Lange -asiaan haluan puuttua, josta Ville Virtanen mainitsi. Hän koki Langen viettelevän katsojaa ja ilmeisesti vastanäyttelijää koko ajan olemuksellaan. Näin ei tarvitsisi olla. Olen toista mieltä: Langen repertuaari on sen verran laaja, että sieltä löytyy rooleja, joissa hän esittää naista sinällään, vain naista mutta myös naista, joka on tilanteessa tai työsuhteessa, jossa hänen ympäristönsä ottaa oikeuden suhtautua hänen ulkoiseen olemukseensa ikään kuin Lange olisi viettelijä vain. Näitä on Frances, Cape Fearin vaimo ja monet muut perusroolit, joissa katsojan silmä raiskaa Langen. Miten häneen roolin puitteissa suhtaudutaan, on melkein sama asia. Hänelle ei anneta vaihtoehtoa. Mutta mutta, kaikesta huolimatta mutta, tämä nainen ottaa paikkansa ihmisenä vaikka olisi täysin piiritetty.
Miehinen maailmankirjallisuus on aiheuttanut tämän vääristymän. Sen oikaiseminen ei ole ihan pikkujuttu -varsinkaan, kun aikalaiskirjailijatkaan harvemmin mitenkään hirvittävän aktiivisesti vääristymää korjaavat. Neitoroolit ovat tylsiä, akkaroolit fakkiinnuttavia. Sitäpaitsi jätkärooleja on kivampi kirjoittakin...
Viime vuosina ilmestyneiden uusien näytelmien isoista naisrooleista tulee mieleen Reko Lundánin Aina joku eksyy/Teillä ei ollut nimiä-parin esittäjälleen varsin kiitolliset Hanna ja Jutta. Ne ovat tietyllä tavoin äitirooleja, mutta laajempia. Martin mcDonaghin Vuoriston kaunottaren Mag ja Maureen ovat reippaanlainen irtiotto perinteisestä naiskuvasta.
Hieman vanhemmasta tuotannosta löytyy esim.Friedrich Dürrenmattin sisällöltään kammottava Vanhan naisen vierailu, jonka päärooli, jos mikä, tarjoaa elämää nähneelle näyttelijättärelle mahdollisuuden revittelyyn. Ei pidä unohtaa myöskään commedia dell'arten perinteistä tyyppigalleriaa (joka toistuu mm.Moliéren tuotannossa) pahasuisine palvelijatar-rooleineen...
Taannoin Teatteri Raivosat Ruusut loi kokonaisia eepoksia pekästään naisten tulkitsemana, eikä se mikään huono ratkaisu ollut, esim.Oresteia-trilogia toimi varsin hyvin (jos kohta Agamemnonin tarina kerrottiin paremmin Teatteri Jurkan versiossa joitakin vuosia myöhemmin). RR:a ei kuitenkaan voi pitää "tyypillisenä" teatterina, koska se oikeastaan perusteli olemassaolonsa juuri sillä, että kaikkia rooleja näyttelivät naiset.
Joskus klassikkoversioinneissa halutaan muuttaa sukupuolioletuksia. Huikein tämän sektorin esitys, joka minua vastaan on tullut, oli Teakissa joitakin vuosia sitten Juha Hurmeen ohjauksena nähty Shakespearen Talvinen tarina. Siinä tytöt esittivät mies- ja pojat naisrooleja ja asiaan kuului, että koska tekstissä jatkuvasti ylistetään neitojen kauneutta, näissä rooleissa olleilla pojilla oli takana jo vähintään kuukauden tukanleikkuu- ja parranajokielto...
Turun KT:ssa repäistiin kerran Shakespearen Richard III versioksi, jossa pääroolin tulkitsi Marja-Leena Kouki. Samantyyppinen ratkaisu oli myös Q-teatterin Hamlet, nimiroolissa Leea Klemola. Mieleen jääneitä kelpo esityksiä kumpainenkin.
Yksi hienoimmista pelkästään naisrooleille kirjoitetuista näytelmistä koskaan on varmasti Yukio Mishiman Markiisitar de Sade. Tämä äärimmäisen herkkä ja eroottisesti latautunut kuuden naisen näytelmä on sikälikin erikoinen, että sen päähenkilöksi taitaa sittenkin muodostua tuo poissaoleva mies, historiaan sadismin nimessä elämään jäävä markiisi de Sade...
Ja osataan Suomessakin; mm.Arto Seppälän Viisi naista kappelissa ja Liisamaija Laaksosen Lumikit ovat hienoja tekstejä ja monesti tulkittuja. Uudempiin tuttavuuksiin kuuluu Leea Klemolan taannoin Kuopion Kaupunginteatterissa kantaesityttämä Jessika -vapaana syntynyt. Se on monin paikoin hupaisa, paljolti Klemolan muista yhteyksistä tuttua ohjeistusta ronskinpuoleiseen vaan ei yleisöä kosiskelevaan näyttämötyyliin. Rooliluettelossa on mielenkiintoinen ohjeistus: Jessikan (14v) esittäjän on oltava keski-iän ylittänyt, mieluiten vanha. Kantaesitysversiossa ehdon täytti 62-vuotias Auli Poutiainen, vuosien mittaan useimmiten komediarooleissa savolaisyleisölle tutuksi tullut näyttelijätär. Ei ole epäilystäkään, ettei Jessikaa tekisi vielä joku muukin teatteri...