k-meleon kirjoitti:Uusi viikko aloitetaan syvällä kumarruksella, lämpimin kiitoksin ja tietty ruusulla: Välilevyissä Kare Eskola pohti ja märehti ansiokkaasti taiteen "vastaanottoa", kokemista, ja sen ymmärtämistä. - Miksi nykymusiikki on toisten/monien mielestä pelottavaa? Miksi jonkin aistialueen tarjoamaa kokemusta pitää "kääntää" kielellisesti ilmaistuksi (Sibbe muka = 'Pohjolan hohtavat hanget loistavat talviauringossa...')? Miksi sitä ylipäänsä pitäisi koettaa "ymmärtää", miksei äänten nautinta riitä?
Taidan olla pitkälti samaa mieltä. Katson mieluusti modernia tanssia ilman mitään selityksiä. Toisaalta en vastusta, tai otanpa vieläpä mieluustikin vastaan "salatietoa" etenkin musiikkiteoksen rakenteesta, asiayhteyksistä ja lainalaisuuksista. Joskus se jopa auttaa lähestymistä. Golfkin oli vain miljonääriajankulua, kunnes joku kertoi mitä kaikkea taitoa ja osaamista siihen turhanpäiväiseen huitomiseen sisältyy. Siltikään en sitä seuraa, saati sitten pelaa.
Toisesta huitomisesta: Teemalta tuli eilen kiinnostava ohjelma Gergijevin mestariluokasta. Kapellimestarin ja orkesterin suhde on kuin taikuripantomiimikon ja yleisön välinen. Kaikkea inhimillistä ensiheilujan pitääkin ottaa huomioon.
Kyllä kaikesta voi keskustella, ja jopa tehdä analyyseja, mutta että siirtää Sibelius yks yhteen hangelle, on laiskaa tutkiskelua.