Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus
P.Seppänen kirjoitti:Kuulin Vuoren sinfonian vasta reilun viikon jälkeen radiosta kasetille nauhoitettuna, jolloin taso tietysti huononee hirvittävästi. Siitä huolimatta; todella vaikuttava, hieno teos. Yhdyn täysin kahteen edelliseen mielipiteeseen. Itse pidin ehkä eniten hitaasta osasta, joka oli transkendenttia ja avaruudellista sointia.
p.s. edellisen viestin lähettäjän nimi askarruttaa, säveltäjä itse vai sukulainen ? Sinänsä joku säveltäjä olisi kyllä hyväksi tällä sivulla.
Mikki Hiiri kirjoitti:P.Seppänen kirjoitti:Kuulin Vuoren sinfonian vasta reilun viikon jälkeen radiosta kasetille nauhoitettuna, jolloin taso tietysti huononee hirvittävästi. Siitä huolimatta; todella vaikuttava, hieno teos. Yhdyn täysin kahteen edelliseen mielipiteeseen. Itse pidin ehkä eniten hitaasta osasta, joka oli transkendenttia ja avaruudellista sointia.
p.s. edellisen viestin lähettäjän nimi askarruttaa, säveltäjä itse vai sukulainen ? Sinänsä joku säveltäjä olisi kyllä hyväksi tällä sivulla.
En jaksanut kuunnella teosta, vaan suljin radion pikapikaa korvissani banaalina soineen alun jälkeen. not for me.
Mortimer kirjoitti:Heinisen musiikista nimenomaan puuttuu muoto, koska siinä on liikaa detaljeja. Tarttumapintaa ei synny, kun koko sointikuva on pelkkää rosoa. Samalla muodon hahmot katoavat. Minusta Heininen on Suomen yliarvostetuin säveltäjä.
Hänen pienet soolosoitinteoksensa ovat parempia, niissä on jännitystä ja jännitettä (esim. Discantus I), mutta varsinkin viime aikojen isot orkesterikappaleet ovat niin puisevia etten keksi vertailukohteita. Tai no ehkä Ferneyhough, Lachenmann tai joku muu vastaava.
Mortimer kirjoitti:Oikein suuri määrä kompleksisuutta - ja sellaista Heinisen soiva musiikki yleensä aina on - johtaa siihen, että kompleksisuus "syö itsensä", eli kaikki muuttuu vain harmaaksi ja hahmottomaksi. Usein Heinisen kappaleista tuntuu puuttuvan sekä alku että loppu, häneltä puuttuu dramaturgian taju.
Ehkä ongelmani on se, että minusta Heinisen musiikki yksinkertaisesti kuulostaa rumalta ja mielenkiinnottomalta; en yritä kiistää hänen musiikkinsa teoreettista koherenssia. Varmaan se on muodoltaan "lujaa" tai "loogista", mutta se ei välity sointikuvassa.
albur smith kirjoitti:lähinnä halusin kiistää tätä heinisen "teoreetikon" mainetta, mielestäni hänen musiikkinsa ei ole millään muotoa kaavamaista (joka yleensä mielletään teknisyydeksi jostain käsittämättömästä syystä), eikä senpuoleen (ainakaan minun makuuni) liian kompleksista.
kolmas pianokonsertto. suosittelen lämpimästi kuunneltavaksi (mielummin useammin kuin kerran) ja jos mahdollista, partituurin kanssa.
Jesper kirjoitti:albur smith kirjoitti:lähinnä halusin kiistää tätä heinisen "teoreetikon" mainetta, mielestäni hänen musiikkinsa ei ole millään muotoa kaavamaista (joka yleensä mielletään teknisyydeksi jostain käsittämättömästä syystä), eikä senpuoleen (ainakaan minun makuuni) liian kompleksista.
Albur, miten ylläoleva on suhteessa allaolevaan?kolmas pianokonsertto. suosittelen lämpimästi kuunneltavaksi (mielummin useammin kuin kerran) ja jos mahdollista, partituurin kanssa.
albur smith kirjoitti:varsin odotettua kritiikkiä jälleen! :D
suosittelen toki lämpimäisesti myös ilman partituuria kuunneltavaksi, mutta itse tykkään kuunnella kaiken musiikin partituurin kanssa, koska siinä tavoittaa kaikkien aikakausien musiikista usein hieman enemmän - kuuntelu on aktiivisempaa, intensiivisempää.
eikai partituuri sinänsä ole merkki liiallisesta teoreettisuudesta? jos näin on, lienee länkkäritaidemusiikki syvässä ojassa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa