Mikki Hiiri kirjoitti:Porilainen kirjoitti:VeHy kirjoitti:Tietenkin tämä on Ylen ylläpitämä foorumi mutta joskus tulee kuunneltua kilpailevia kanavia. Äsken mulla oli auki ClassicFM ja siellä Maria Callas veteli täysillä Belliniä, en saanut selvää mikä ooppera ja mikä aaria. Eikä sillä niin väliä olekaan, sillä koko homma oli kuin epävireistä sahan soittoa. Mikä siinä ämmässä oli niin ihmeeellistä, että niitä levyjä täytyy vieläkin ihan radiossa veivata?
Se Maria Callasissa on hyvin ihmeellistä, että vaikka ääni ei ehkä olekkaan aina maailman kaunein, niin tulkintojen täydellisyys, bel canton hallinta, täysillä mukaan rooliin heittäytyminen ja fantastinen musikaalisuus on sitä luokkaa, että harvat sopraanot ovat ja tulevat häntä tässä suhteessa ylittämään! Siksi hänen kuolemattomat levytyksensä tulevat soimaan levyillä ja radiossa yhä uudelleen!
Niin mikäli niiden musiikillinen panos ja substanssi sitä edellyttäisivät, mutta valtaosa on lähes kuuntelukelvotonta italialaisen oopperan kliseillä täyteen ahdettuja ja koloratuurihirviöillä pilattuja musiikilliselta karaktääreiltään strereotyyppisiä aarioita.
Mielestäni Callasin taide ei tule ikinä kokonaisvaltaisesti näkymään jälkipolville, koska hänhän oli paitsi mahtava laulaja myös loistava näyttelijä ja kuvanauhoja Callasin näyttämötyöskentelystä on tuskin ainakaan montaa olemassa(?). Levytyksiä kuunnellessa huomio kiinnittyy automaattisesti lauluun, kun taas oopperanäytöstä kuunnellessa ja katsellessa ainakin itse kiinnitän huomiota taiteilijan laulunlahjojen lisäksi myös näyttelemissuoritukseen.
Lauluhan se tärkein asia silti on, ja Callas on mielestäni ääneltään kuolematon (vaikka, kuten sanottu, kaunishan se ääni ei aina ole). Tuskin kukaan muu laulaja, ainakaan 1900 -luvulla, on tulkinnut oopperan sankarittaria yhtä koskettavasti kuin Maria Callas. Olen kuunnellut ja vertaillut mm. Puccinin Madama Butterflyn levytyksiä, esim. Scottoa ja Callasia, ja olen tullut siihen tulokseen, ettei ainakaan Scotto (upeasta äänestään huolimatta) yllä tulkinnassaan yhtä tunteisiinvetoavaan suoritukseen kuin Callas.
Joidenkin mielestä tämä tunteisiinvetoavuus saattaa olla "kuuntelukelvotonta italialaisen oopperan kliseillä täyteenahdettua ja koloratuurihirviöillä pilattua" musiikkia tai "kuin epävireistä sahan soittoa". Kuitenkin omasta mielestäni Callasin taide piilee nimenomaan hänen kyvyssään heittäytyä rooliinsa ja tulkita musiikkia, kuinka hän jokaisessa laulamassaan fraasissa tiesi, mikä on tärkein sana jne.
Mutta kuten sanottu, makuasioista ei sovi kiistellä.
![Wink :wink:](images/smilies/icon_wink.gif)