Jumala-käsite on vain aivoilmiötä

Kulttuurista ja Radio 1:n kulttuuriohjelmista

Valvojat: Nettitoimitus, Tiedotus

ViestiKirjoittaja Tommi Salonen päivämäärä 4.1.05 - 21:55

aito härö kirjoitti:Minä en halunnut todistaa Jumalasta sitä enkä tätä. Matti kuitenkin ilkkui ikäänkuin dokumentti olisi todistanut ettei Jumalaa ole.
Ja minusta dokumentti ei sitä todistanut.

Ei todistanut eikä tekijöiden tarkoituskaan ollut todistaa. Tuskin Mattikaan ihan sitä tarkoitti kirjoittaessaan että "tiede tekee koko ajan Jumalasta tarpeettomampaa".

Tarpeettomuusajatus tuo muuten mieleen piispa Juha Pihkalan ja prof. Esko Valtaojan kirjeenvaihdon, joka on julkaistu kirjana nimellä Nurkkaan ahdettu Jumala. En ole kirjaa vielä lukenut (annoin kyllä kaukaa viisaasti lähipiiriin joululahjaksi :?), mutta otsikon nurkkaan ahtaajana on varmaankin (luonnon)tiede.
Tommi Salonen
 
Viestit: 131
Liittynyt: 5.12.03 - 23:43
Paikkakunta: M - kaupunki etsii

Re: Jumala-käsite on VAIN aivoilmiötä

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 8.1.05 - 18:34

aito härö kirjoitti:Näin Mikki aloitti tämän ketjun:
Mikki Hiiri kirjoitti:Siispä, väititpä nähnewsi haamuja, aaveita, mörköjä tai enkeleitä, filosofi Mikki keretoo sinulle: ne ovat vain kuten aistimin havaittava materiakin, aivojemme tietokyvyn mieltää aivoilmiötä, josta riippumatonta ulopuolista olemassaoloa niillä ei voi olla olemassa, koska objekti edellyttää aina subjektia ja toisin päin. Ulkomaailmasta meillä ei ole muuta tietoa kuin aivojemme kuvissa.


Siispä tietokoneen ruutu (=aistimin havaittava materia), jonka edessäsi nyt näet, on vain aivojesi kuva. (ja yhtä todellinen kuin haamut, aaveet, möröt ja enkelit) Ymmärsinkö oikein?


Ei aivojesi kuva, vaan kuva aivojesi mielteenä eli aivoilmiönä. Tajunta on välitön, ja ainoa todella empiiristä on aistielinten välittämien aistitiedon tiedoitseminen havainnossa, jonka syynä on jokin objekti, esim. tietokoneen ruutu. Mutta nämä haamut sun muut Jumalat ovat ajatuksellisia käsitteitä tai mielikuvituksen tuottamia kuvia aivoissa, joiden rakenne ei vastaa meidän rakennettamme, kuten vaikkapa skitsofreenikon näkemät harhat, jotka eivät ole kaikille tiedoitsevile subjekteille, eli yksilöille yhteisiä, ja objektiivisia, vaan hyvin subjektiivisia. Niillä ei ole empiiristä sisällystä. Tahto, olio sinänsä on empiirisesti tiedoittu, mutta se ei milloinkaan voi olla objekti, kuten ei materiakaan sinänsä. Vaan ainoastaasn kun aine ilmenee meille objektin olemassaolon muotona ja tapana ajassa, paikassa ja syysuhteessa.
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07

ViestiKirjoittaja benjamin päivämäärä 9.1.05 - 16:01

Teknologia on uusi toteemipaalu, jumalankuva. Tiede jonka olemme itse keksineet. Luotamme koko yhteiskunnan teknologian varaan. Palvomme uutta primitiivistä rakennelmaa. Teknologia koittuu ihmiskunnan tuhoksi. Kuka tulee kuoltuamme sanomaan olleensa oikeassa enemmän kuin muut? Tiede ei selitä muuta kuin pienuuteemme tässä maailmassa.
benjamin
 
Viestit: 37
Liittynyt: 31.10.04 - 15:44

ViestiKirjoittaja Tommi Salonen päivämäärä 9.1.05 - 17:44

benjamin kirjoitti:Teknologia on uusi toteemipaalu, jumalankuva. Tiede jonka olemme itse keksineet. Luotamme koko yhteiskunnan teknologian varaan. Palvomme uutta primitiivistä rakennelmaa...Tiede ei selitä muuta kuin pienuuteemme tässä maailmassa.

Kuka palvoo, kuka ei. Minä en ainakaan. Mielestäni puhe "toteemipaaluista" ja tieteestä jumalana onkin tyhjää liturgiaa. Useimmat tiedemiehet ovat hyvin selvillä tietonsa rajoista. Silti tiede selittää maailmasta hyvin paljon eikä Jumala-oletukselle ole siltä kannalta mitään tarvetta. Psykologiset ym. tarpeet ovat tietysti eri asia.
Tommi Salonen
 
Viestit: 131
Liittynyt: 5.12.03 - 23:43
Paikkakunta: M - kaupunki etsii

ViestiKirjoittaja aito härö päivämäärä 10.1.05 - 8:55

Mikin tekstien ymmärtäminen on haaste. Haastavuutta lisää se, että ne ilmeisesti ovat syntyneet tajunnanvirtatekniikalla. Jotkut sanat ovat ilmeisiä kirjoitusvirheitä, mutta mikä on kahdesti esiintyvä tiedoitseminen.

Kysyin 4.1., että olenko ymmärtänyt. Ja Mikki selvensi 8.1., että en ole. Hyvä on, jätetään enkelien ilmestymiset tai tuntemukset Jumalan rukousvastauksista empiirisen maailman ulkopuolelle. ( enkeleitä ei liene riittävässä määrin ilmestynyt luotettavissa laboratorio-olosuhteissa).

Vertauksen vuoksi: Ajatellaanpa että opettaja kertoo meille tuntemattomasta eläimestä ja saamme lukea siitä myös kirjasta. Meille se eläin on olemassa vaikka ilman omaa havaintoa. Olemassaolo perustuu luottamukseemme lähteisiin, opettajaan ja oppikirjoihin.

Entä nyt, jos Jumala on olemassa meille siksi, että olemme siitä lukeneet Raamatusta ja kuulleet saarnaa. Jumalan olemassaolo perustuu silloin luottamukseemme tietolähteisiin. Ei ilmestyksiin tai tuntemuksiin. Mikki, mihin maailmaan silloin sijoitat Jumalan?
aito härö
 
Viestit: 170
Liittynyt: 26.7.04 - 18:54

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 10.1.05 - 20:15

aito härö kirjoitti:Mikin tekstien ymmärtäminen on haaste. Haastavuutta lisää se, että ne ilmeisesti ovat syntyneet tajunnanvirtatekniikalla. Jotkut sanat ovat ilmeisiä kirjoitusvirheitä, mutta mikä on kahdesti esiintyvä tiedoitseminen.

Kysyin 4.1., että olenko ymmärtänyt. Ja Mikki selvensi 8.1., että en ole. Hyvä on, jätetään enkelien ilmestymiset tai tuntemukset Jumalan rukousvastauksista empiirisen maailman ulkopuolelle. ( enkeleitä ei liene riittävässä määrin ilmestynyt luotettavissa laboratorio-olosuhteissa).

Vertauksen vuoksi: Ajatellaanpa että opettaja kertoo meille tuntemattomasta eläimestä ja saamme lukea siitä myös kirjasta. Meille se eläin on olemassa vaikka ilman omaa havaintoa. Olemassaolo perustuu luottamukseemme lähteisiin, opettajaan ja oppikirjoihin.

Entä nyt, jos Jumala on olemassa meille siksi, että olemme siitä lukeneet Raamatusta ja kuulleet saarnaa. Jumalan olemassaolo perustuu silloin luottamukseemme tietolähteisiin. Ei ilmestyksiin tai tuntemuksiin. Mikki, mihin maailmaan silloin sijoitat Jumalan?


Tulee pitkä vastaus:
Vaikka lähtökohtasi on jälleen väärä, puolustan nyt kuitenkin teoreettisen filosofian edustajana uskovia siinä, että on ensinnäkin tyhmä kritisoida heitä, jotka "uskovat Jumalaan" sillä filosofin ja tiedemiehenkin täytyy voida pystyä erottamaan se mitä tapahtuu pään sisäpuolella siitä, mitä tapahtuu ja on sen ulkiopuolella objektiivisessa maailmassa ja kyetä suhtautumaan kriittisesti aistimustemme välityksellä tajuntamme havainnossa muodostamaan ja mieltämään kuvaan ulkomaailmasta eli aivoilmiöön ja ymmätää, että "maailma on mielteni" siinämissä uskokin suuresta taitesta puhumatta Euklöeideen aksiomin mukaisesti.

Totuus nyt kuitenkin on se, että sellaisena kuin me tiedoitsemme tämän maailman, se on oleva vain tietonamme ja mielteenämme, eikä milloinkaan sen ulkopulella absoluuttisesti objektiivisena, jollaista on mahdotonta edes kuvitella. Puhumattakaan nyt siitä, että mielikuvituksemme luomat, olivatpa ne kirjassa tai päässämme, hallusinaatiot tai hahmot, jotka eivät vastaa omaa rakennettamme, olisivat mielteestämme riippumatta tajuntamme ulkopuolella juuri sellaisina peilin tai kuvankaltaisena samankaltaisin ominaisuuksin, kuin oleme ne aivoissamme tiedoinneet, eli kuin ne subjektivisessa tajunnassamme meille esittäytyvät ts. kuvittelemme.

Päästäksemme selville tajuntamme ulkopuolellamme objekteina havainnossamme tiedoitsemistamme olioiden ja ilmiöiden olemksesta sinänsä, meidän olisi välttämättä irtauduttava omasta itseydestämme ja välittömästi samaistuttava toisten todellisten olioden kanssa, mikä on mahdotonta. meillä on tietoa niistä vain siinä määrin, kuin ne havainnossamme esittäytyvät objekteina (ei enkeli tai jumala, jotka vain objkektin ajatuksellisina havainnollisina käsitteinä), jonka aistimukselle on oltava jokin syy, joka toimii sille ärsykkeenä ja esittäytyy siis ns. objektina, jonka olemassaolon muoto ja tapa on ennalta määrätty ja annettu subjektissa, siis on täysin aivojemme tieto-ja miellekyvyn toiminnasta riippuvaista, joka on äly. Tämä syy siis toimii ärsykkenä aistimukselemme, mikä on lisäksi riippuvainen aistielintemme hienosta ja monimutkaisesta rakenteesta.

SE riittää täysin tyydyttämään kätännölistä elämää ja tarpeita, mutta ei anna tietoa ilmiöiden olemuksesta ja niiden intelligibilisestä luonteesta sinänsä. Ainakaan niin kauan kuin äly, josta tieditsemisen muodot ovat lähtöisin, pysyttelee tahdon palveluksessa, sen toiminnan rajoittuessa tajuamaan pelkästään olioden välittömät, väliliset ja vielpä mahdolliset suhteet tahtoon. Siis Jumalakaan ei ole nero jos hänellä tahto on älyä hallitsevampi. Jumala, joka tottelee vain tahtoa, on neron alapuolella.

Älyllä ei ole tässä tapaksessa kylliksi energiaa käsittääkseen oman joustavuutensa varassa ja TARKOITUKSETTA mailmaa puhtaasti objektiivisesti. missä päinvastoin näin käy, missä aivoilla on miellekykyä sellainen ylijäämä, että maailmasta tarkoituksetta esittäytyy puhdas, selvä ja objektiivinen kuva, joka onTAHDON tarkoitusperille hyödytön, korkeimmissa asteissa häiritsevä ja jopa nille vahingoksi koituva, siinä on ainakin taipumusta tuhon epänormaaliuteen, jota neroksi kutsutaan.


Sen verran on puolustettava uskovia että ei ilmaisulla " minä uskon jumalaan" tarkoiteta edes mitään eksaktia tieteellistä tai empiiristä todellisuutta ja totuutta, eikä sitä tule siis liioin käsittää kirjaimellisesti asiatiedon kaltaisena julkilausumana ja maailman todellisen, aineellisen luonteen, esityksenä, kuten esim. uskotko, että huomenna sataa lunta?

Se on vain runollinen tai runomuotoinen, metafyysinen, ilmaisu, joka vastaa ihmisen emotionaalisin tarpeisin, kuten kaikki se, mitä jossain ninkin huonossa kirjassa kuin raamatussakin puhutaan, helposti ja kansantajisesti ymmärrettävässä muodossa. Ongelma on yleensä vain siinä, että tätä tosiasiaa ei välitömästi kirkon taholtakaan uskalleta tunnustaa tai ainakaan pukea sanoiksi asti, ja tästä puuteellisesta ja vaillinaisesta uskonasiotten luonteen määrittelemisetä ja kategorioimisesta kirkon oppien vastustajat saavat tuulta siipiensä alle ja käyttävät ymmärtämättömyyttään tieteellistä maailmankatsomusta lyömäaseenaan, kuten vapaa-ajattelijat ja ateistit. Totuus on kuitenkin se, että hyvin moni ihminen, uskoi julkisesti ja tietoisesti jumalaan, tai ei, silloin tällöin vakeina hetkinä saattaa puhutella omia henk. koht. sisäisiä tuntojaan ikään kuin kertoakseen huolistaan ulkopoliselle näkymättömälle, jumalaksi sanotule tarkkailijale, persoonalle tai olennolle, jolta voi salassa kenenkään kuulemata pyytää ja toivoa eli rukoilla apua ja ihmetekoja oman subjektiivisesti huonoksi koetun elämäntilanteen parantamiseksi. muutoinhan kyse olisi paranoidisesta skitsofreniasta, jossa nähdään näkyjä.

Eräänlaisesta taikauskostahan siinä lopulta kyse on, myönsimmepä sitä itsellemme tai muille tai emme, totuuden nmissä pakko myöntää. Jopa Taanilankin. Aika tarkkanäköinen ihmisseielu tuntijakin olen, vailla fil. maistrin tutkintoa ja papereita. Jesh.
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07

ViestiKirjoittaja Tommi Salonen päivämäärä 10.1.05 - 21:16

aito härö kirjoitti:Vertauksen vuoksi: Ajatellaanpa että opettaja kertoo meille tuntemattomasta eläimestä ja saamme lukea siitä myös kirjasta. Meille se eläin on olemassa vaikka ilman omaa havaintoa. Olemassaolo perustuu luottamukseemme lähteisiin, opettajaan ja oppikirjoihin.

Entä nyt, jos Jumala on olemassa meille siksi, että olemme siitä lukeneet Raamatusta ja kuulleet saarnaa. Jumalan olemassaolo perustuu silloin luottamukseemme tietolähteisiin. Ei ilmestyksiin tai tuntemuksiin. Mikki, mihin maailmaan silloin sijoitat Jumalan?

Paljon lyhyempi vastaus kuin Mikin: Ota askel eteenpäin, tietolähteiden lähteiden kritiikkiin. Tiedon perusta on esittämissäsi tapauksissa aivan erilainen, ja sen seurauksena ainakin minun luottamukseni. Osin on tosiaankin kysymys siitä että "enkeleitä ei liene riittävässä määrin ilmestynyt luotettavissa laboratorio-olosuhteissa", kuten kirjoitit.
Tommi Salonen
 
Viestit: 131
Liittynyt: 5.12.03 - 23:43
Paikkakunta: M - kaupunki etsii

sivuhuomautus Mikille siksi että tällä nero-käsite

ViestiKirjoittaja Marja Salonen päivämäärä 10.1.05 - 21:26

Daniil Harms kirjoitti:Rundadarin perhe asui talossaan hiljaisen Sviretška-joen rannalla. Isä-Rundadar, jonka etunimi oli Platon Iljitš, rakasti kaikkea syvällistä ja henkevää – hänen lempiaiheitaan olivat muun muassa matematiikka, kolmoisfilosofia, Eedenin maantieto, Vintvivekin kirjat, kuolinsyytutkimus ja Dionysos Areopagitan oppi taivaallisesta arvojärjestyksestä. Rundadarin perheen ovet olivat aina avoinna vaeltajille, jotka olivat käyneet planeettamme pyhissä kohteissa. Lentävistä kummuista kertovat tarinat, joita kulkeutui Rundadarin taloon Nikitinin esikaupungin kerjäläisten mukana, otettiin aina kiihkeän innostuneesti vastaan. Platon Iljitšillä oli kotonaan pitkiä ja seikkaperäisiä luetteloita suurista ja pienistä kummuista, jotka olivat tehneet lentoja. Kapustinin kummun lento poikkesi kuitenkin jyrkästi kaikista muista. Jokainenhan tietää, että Kapustinin kumpu lähti lentoon yöllä, kello viiden maissa, ja kiskaisi mennessään setripuun juurineen maasta. Se ei tehnytkään lentoon lähtiessään sirppimäistä liikettä kuten kaikki muut kummut, vaan oli noussut kohtisuoraan ylös ja liikahtanut vasta 15-16 kilometrin korkeudessa hiukan radaltaan. Lisäksi kumpua kohti puhaltava tuuli olikin kiitänyt suoraan kummun läpi eikä ollut suistanut sitä lainkaan radaltaan. Aivan kuin kumpu, joka oli täynnä piikiveä, olisi menettänyt kiinteytensä. Kummun läpi oli esimerkiksi lentänyt naakka. Se oli lentänyt läpi siitä kuin pilven läpi. Tapauksella oli useita silminnäkijöitä. Tämä soti kaikkia lentokumpujen lakeja vastaan, mutta koska asia oli tosi kuin vesi, Platon Iljitš oli kirjannut sen seikkaperäisiin luetteloihinsa Kapustinin kummusta. Rundadarin taloon kokoontui päivittäin myös arvokkaita vieraita keskustelemaan tuon oudon tapahtumasarjan lainalaisuuksista. Näitä olivat muun muassa rautateiden professori Mihail Ivanovitš Dundukov, igumeeni Mirinos II ja pleharisti Stefan Dernjatin. …”
kirjoittanut Daniil Harms: Ensikikin ja toiseksi, suomentanut Katja Losowitch, 2002, tarina: Rundadarin perhe, s. 119-122, kirjoitettu 1929-1930
tähystyspaikkana Kallio
Käyttäjän avatar
Marja Salonen
 
Viestit: 3274
Liittynyt: 26.9.03 - 19:11
Paikkakunta: Helsinki

Historian Open suosikki

ViestiKirjoittaja MaraKatti päivämäärä 11.1.05 - 2:06

Mä olin aikoinaan historian Open suosikki?

Hän teki Uuden Vuoden Lupauksen, että jos mä joskus saan kevättodistukseen
2 4:sta, niin Hän pitää huolen siitä että tulee se kolmaskin nelonen.
Ei tarvitse sitten tuhlata kesää ehtoja päntätessä.

- No, Mä oon aina ollu Opeja Älykkäämpi ja hommasin 3 4:sta!
Historian Ope oli nolo kun ei päässy antamaan nelosta todistukseen,
kun rexi sano, että Koulun keskiarvo laskis liikaa.

- Niin tää Ope väitti jonkun Platonin selittäneen, että ne jotka näkee
vain TV1:stä luulee niiden olioiden edustavan todellista maailmaa.

Vasta sitten kun Ihmiset näkevät WIDEOSEINÄN He ymmärtävät,
mitä Maailmassa todellisuudessa tapahtuu.

(Tää tuli nyt taas väärään WOORUMIIN? Ois pitäny avata uus aihe:
Koulumuistoja. Mitenhän sen sais siirretyks?)
Hauskaa Eurooppa päivää - MaraKatti
Happy European Day - MaraTheCat
Glad Europa Dagen - MaraKatt
MaraKatti
 
Viestit: 1905
Liittynyt: 18.11.04 - 1:50
Paikkakunta: TÖÖLÖ (TÖLÖ på svenska)

ViestiKirjoittaja aito härö päivämäärä 11.1.05 - 7:41

Kiitos Marja. Tämä mielenkiintoinen keskustelu ei ollutkaan mitään uutta auringon alla.
aito härö
 
Viestit: 170
Liittynyt: 26.7.04 - 18:54

Re: Historian Open suosikki

ViestiKirjoittaja Tommi Salonen päivämäärä 11.1.05 - 10:21

MaraKatti kirjoitti: - Niin tää Ope väitti jonkun Platonin selittäneen, että ne jotka näkee
vain TV1:stä luulee niiden olioiden edustavan todellista maailmaa.

Vasta sitten kun Ihmiset näkevät WIDEOSEINÄN He ymmärtävät,
mitä Maailmassa todellisuudessa tapahtuu.

Platon oli väärässä. Todellinen maailma on hömppäkanavalla. Jos ette minua usko, niin Lauri Törhöstä ette voi olla uskomatta.
Tommi Salonen
 
Viestit: 131
Liittynyt: 5.12.03 - 23:43
Paikkakunta: M - kaupunki etsii

Re: Historian Open suosikki

ViestiKirjoittaja Mortimer päivämäärä 11.1.05 - 12:48

Tommi Salonen kirjoitti:Platon oli väärässä. Todellinen maailma on hömppäkanavalla. Jos ette minua usko, niin Lauri Törhöstä ette voi olla uskomatta.


Kuuluuko Lauri Törhönen todelliseen maailmaan? Minä olen aina luullut, että joku vain esittää sellaista hahmoa, se kun on vähän liian absurdi ollakseen oikeasti totta.
Mortimer
 
Viestit: 663
Liittynyt: 17.11.04 - 22:54

ViestiKirjoittaja Mikki Hiiri päivämäärä 12.1.05 - 18:55

Tommi Salonen kirjoitti:
aito härö kirjoitti:Vertauksen vuoksi: Ajatellaanpa että opettaja kertoo meille tuntemattomasta eläimestä ja saamme lukea siitä myös kirjasta. Meille se eläin on olemassa vaikka ilman omaa havaintoa. Olemassaolo perustuu luottamukseemme lähteisiin, opettajaan ja oppikirjoihin.

Entä nyt, jos Jumala on olemassa meille siksi, että olemme siitä lukeneet Raamatusta ja kuulleet saarnaa. Jumalan olemassaolo perustuu silloin luottamukseemme tietolähteisiin. Ei ilmestyksiin tai tuntemuksiin. Mikki, mihin maailmaan silloin sijoitat Jumalan?

Paljon lyhyempi vastaus kuin Mikin: Ota askel eteenpäin, tietolähteiden lähteiden kritiikkiin. Tiedon perusta on esittämissäsi tapauksissa aivan erilainen, ja sen seurauksena ainakin minun luottamukseni. Osin on tosiaankin kysymys siitä että "enkeleitä ei liene riittävässä määrin ilmestynyt luotettavissa laboratorio-olosuhteissa", kuten kirjoitit.


Mikäs uskonto se olis jos olis ilmestynyt? Eihän sillä olisi mitään tekemistä tunne-elämän ja inhimillise, henkisluontoisen, kulttuurin kanssa. Olisi vain löytynyt yksi uusi eliölaji, nimeltä "enkeli", joka ilahdutaisi korkeintaan eläintieteilijöitä tai avaruustutkijoita tai tieteenharjoittajia siltä väliltä. Eikä uskonnon sanoma lepää minkään enkeleiden varassa jos levätäkseen on. Etenkään sellaisten, jotka ovat tiedostettavissa aistien välityksellä objekteina havainnossa, aineellisina kappaleina, joista vasta maalaustaiteilija kyjkenee taiteenlajin havainnollisuuden vuoksi luomaan ja sublimoimaan elämää suurempia visioita.
Mikki Hiiri
 
Viestit: 1443
Liittynyt: 27.10.03 - 21:07

ViestiKirjoittaja VeHy päivämäärä 4.2.05 - 12:36

Eräs kirkonmies, joka on oikeudessa vastaamassa muijansa mukiloinnista, selittelee asiaa näin (lainaus Ilta-Sanomista):

Vaimoni saamat vammat ovat voineen syntyä myös siitä syysstä, että joku hänen ulkopuolinen voima (paholainen, demooni) on saanut hänet yöllä valtaansa ja käyttäytymään tavalla, josta on koitunut hänelle vahinkoa.

Kirkonmies viittaa useisiin Raamatun kohtiin, jotka hänen mukaansa ovat kirkon historiasta löytyviä esimerkkejä tällaisista ilmiöistä.

Mielenkiintoisia selityksiä ja mielenkiintoista nähdä miten maallinen oikeus ottaa ne huomioon.
VeHy
 
Viestit: 6939
Liittynyt: 4.3.04 - 11:46
Paikkakunta: PK-seutu

ViestiKirjoittaja benjamin päivämäärä 4.2.05 - 12:51

Vähän offtopic, mutta miten ihmiset suhtautuvat täällä parapsykologiaan, eksorsismiin sun muihin poltergeist-ilmiöihin. Kai sitä aina pitää vähän kyseenalaistaa.
benjamin
 
Viestit: 37
Liittynyt: 31.10.04 - 15:44

Edellinen

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron