Jösses, missasin mainitsemasi jutun. Pitääpä käydä taas roskiksella...
Eikö "taide" lakkaa olemasta oma "sosiaalinen järjestelmänsä", jos se menettää autonomiansa? Ja eikö kannattaisi myös pohtia, onko ko. autonomiaa todella ollut, ja jos vastaus on positiivinen, niin: milloin se sen sai, miten?
Marja Salonen kirjoitti:Aikamme on viihteellistynyt ja ajattelu halutaan jättää jonnekin taustalle. Sen sijaan en löisi lukkoon aivan näin reippaasti kuin kirjoittaja tekee raja-aitoja eri taiteenlajien välille. Rock- ja jazz-musiikin erottaa kyllä Beethovenista mutta eikö niillä ole oikeutta kolkuttaa taiteen ovea. Moni alue ja moni tekijä on vuosia joutunut kärsimään pelkästään siitä väheksynnästä, jota ns. oikean taiteen tekijät tuntevat arvioidessaan, jos niin katsovat edes asiakseen, oman alansa ulkopuolisten töitä.
Henk.koht. taidan kuulua ikäpolveen, joka on pilannut arvostelukykyään ja makuaan matalakulttuureilla ja kaikenmaailman undergroundeilla: Olen ylpeillyt, etten nähnyt Pohjantähteä enkä lukenut Tuntematonta (Järnefeltini ja Kallakseni olen lukenut ja rakastan yhä vuosisadanvaihteen modernismeja - Apollinairea! Björlingiä! Diktoniusta! Eliotia! Kafkaa! Majakovskia! Schildtiä! Södergrania! Williamsia!). Sen sijaan olen nähnyt
Scorpio Risingin ja lukenut
Alastoman lounaan - aivan liian nuorena. Ne on ihan jees, mutta niiden pointti jää käsittämättä, jos ei tunne perinnettä josta, ja jota vastaan, ne nousevat. Ainakin minulta jäi.
Toisaalta, jostain on aina aloitettava. Joten se itseruoskinnasta.
Raymond Chandler vastasi aikoinaan dekkarikirjallisuutta koskevaan kritiikkiin makoisasti. Sanottiin, että 90% dekkarikirjallisuudesta on roskaa. Chandler myönsi asiantilan, mutta totesi että 90% kaikesta kirjallisuudesta on heikkotasoista - dekkareiden ongelma on siinä, että niistä heikommatkin julkaistaan kun ns. vakavassa kirjallisuudessa vain hyvät romaanit ja novellit päätyvät kansien väliin.
Minusta tuo on hyvä huomio. Siinä saattaa olla jotain esteetille, joka teki turhan kategorisen eron taiteeseen ja viihteeseen?
Toisaalta, moni ns. aito (=kompromissirajoitteinen) taiteilija taisi kärsiä 1900-luvulla ylistetystä taideteollisen logiikan vyörytyksestä kirjallisuuteen (standardiproosa, ns. lukuromaani), kuvataiteisiin (pop yms. pintataide), musiikkiin (pakkomodernismi
ja reaktio siihen, "melodian paluu" tai miksi sitä pitää nimittää, nämä Pärtit ja vastaavat), jopa runouteen (ns. luonto-/keskeislyriikka)? Älkää kuitenkaan kysykö konkr. esimerkkejä...
Yhden asian suhteen olen skeptinen: rockin ja taiteen yhteyden. Minusta rockin on oltava simppeliä, aivotonta rutistusta. Sitähän se parhaimmillaan on ollut. Chuck Berry! Ei Viestiä, kiitos. Ei tekotaiteellista pönötystä, "konseptialbumeja" - onko mitään tylsempää kuin yritys vääntää yhdestä ideasta 20-minuuttinen "teos" a la ELP/Genesis/Yes (you name it)... ja soittaa koko ajan omien taitojen rajoilla niin että jokainen sen kuulee? Se ei ole hauskaa, kenenkään kannalta. Taiteessa on nähdäkseni aina ollut kyse monitasoisuudesta, ulottuvuuksista, muotoajattelun ohella. Rock-biisi ei tähän kykene. Yksinkertaisuudessaan ja suoruudessaan se parhaimmillaan operoi muodolla minkä tahansa iskelmän lailla niin hyvin, että sitä kuunnellessa vain hämmästelee tekijäin muototajua. Mutta löytyykö siitä "tasoja" kuten taidemusiikista, erit. sinfonioista, jotka parhaimmillaan ovat soivia universumeja? Toisaalta, onko sille tarvettakaan?