Nyt kun olen katsellut näitä uuden aallon ranskalaisia edelleen, on alkanut ilmetä pientä katselmusväsymystä. En oikeastaan ymmärrä miten jotkut voivat käydä jollain elokuvafestivaaleilla ja katsella peräkkäin puolenkymmentä filmiä samana päivänä. Minulta jäi jo Truffaut'kin katselematta, kun aamulla olin muitten perheenjäsenten nukkuessa katsellut elokuvan
Cléo viidestä seitsemään. Se on hieno elokuva ja vetää vertoja Lolalle, jota olen jo aikaisemmin kehunut. Mutta aika paljon vaatisi sulattelua tällainen määrä elokuvia näin lyhyessä ajassa.
Mielenkiintoisen vertailukohdan uuden aallon suurteoksille tarjosi Ruutsalon
Viheltäjät. Silläkin oli omat hetkensä, mutta jotenkin se ei kohonnut näitten nimekkäämpien veroiseksi.
Ruutsalon kautta voikin sitten siirtyä sulavasti kotimaisen tarjonnan pariin. Mollbergin ohjauksista olen nautiskellut vasta
Meidän herramme muurahaisia. Sen lisäksi katselin pätkän Syntistä laulua ja haastattelut, jotka oli tehty joskus aikaisemmin. Sitten oli vielä se Mikko Nousiaisen haastattelu, joka käsitteli pääasiassa tv-elokuvaa
Siunattu hulluus. Aapelin tekstien ylistys korostui näissä kaikissa haastatteluissa. Tämä on hieno asia minun mielestäni, sillä olen lapsesta asti lukenut Aapelin pakinoita ja pidän niitä edelleenkin mestarillisina. Esitetyt Mollbergin ohjaustyöt ovat mielestäni suoraa jatkoa perinteiselle elokuva (ja teatteri) -kerronnalle. Kuulemma tulossa on Mikko Niskasen elokuva
Käpy selän alla, jota on luonnehdittu 1960-luvun ikoniksi. Sitä se taitaa ollakin. Jopa Speden ja Ere Kokkosen yhteistyönä tekemiin hupielokuviin välittyivät uusiaaltomaiset vaikutteet. 1970-luvulla Spede palasi Uuno Turhapurojen myötä perinteisemmän kerronnan pariin. Draamapuolella olikin sitten pitempi tietämättömyys siitä, miten elokuvia pitäisi tehdä uuden aallon jälkeen. Näin kai se on ollut? Osasyyllisiä vähäiseen elokuvan tekoon 1970-luvulla olivat myös tv ja Hollywood, jotka valtasivat katsojien mielenkiinnon. En tiedä tarkoittiko uusi aalto jollain tavalla elokuvakerronnan kyynistymistä. Monet näistä näytteeksi esitetyistä uuden aallon klassikoista joka tapauksessa vaikuttavat jotenkin tunnekylmiltä. Ikäänkuin se olisi ollut ainoa rehellinen tapa kuvata elämää. Uuden kotimaisen elokuvan voimallisesta tunnetarjonnasta hienoimpia esimerkkejä ovat Markku Pölösen elokuvat - erityisesti
Onnenmaa ja
Koirankynnenleikkaaja. Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt, mikä näistä elokuvista on tehnyt minun suosikkejani ja ehkä näitten uuden aallon näytteiden myötä olen valmis tunnustamaan, että juuri ne tunteet niissä jylläävät ja vaikuttavat minuun niin vahvasti. Mainitsemieni Pölösen elokuvien kerronta on myös perinteistä ja tarjoaa suuren roolin itse tarinalle. Siitä pidän myös. Sikäli kuin oikein muistan jossain tv-haastattelussa pilapiirtäjä Kari Suomalainen totesi, ettei mielellään katsele 1970-luvun jälkeen tehtyjä elokuvia, koska niistä puuttuvat tunteet. Huomaan sen kummemmin tiedostamattani olleeni samalla kannalla, vaikka katselen kyllä uusiakin elokuvia. Uusissakin elokuvissa on joskus sisältöä ihan kummasti, mutta usein se on piilossa siloisen ulkokuoren taustalla.
Niin ja ajan patinasta sen verran vielä, että
Häiden vietto Karjalan runomailla, komea kansatieteellinen saavutus, esitettiin uudelleenmusisoituna. Siinä olikin hieno musiikki ja erityisesti tykkäsin siitä huumorista, jota edusti mm. loppuun (ikäänkuin hääyön paikalle) sijoitettu kaskeaminen iloisesti tanssahtelevine eukkoineen ja lopuksi syvä kyntö.