Kiitos kun nostit näin keskeisen nykykulttuurin kysymyksen taas esiin (ei, en piruile).
moxu kirjoitti:Vapaa-ajattelijain liitto järjesti männäviikolla yhdessä aikuisviihdettä julkaisevan yrityksen kanssa tempauksen, jossa uskonnollista kirjallisuutta vaihdettiin pornolehtiin. Tempaus oli jo sinällään aika lapsellinen.
Tuon uutisen olen näemmä ohittanut. Mikähän siinä on, että vapaa-ajattelijat kompastuvat kerta toisensa jälkeen omaan (oletettuun) fiksuuteensa? He eivät onnistu saamaan viestiään tuollaisilla tempauksilla läpi. Lapsellista, totta tosiaan.
Uskonasiat muuten ovat yksityisasioita lähinnä vain meille protestanteille. Jotakuinkin kaikki muut uskonnot ovat ensisijassa yhteisö(llisyytt)ä ja sen asioita. Siksi on hieman vaikeaa esittää yksityisasia-hypoteesiä universaalina totuutena. (Toki minäkin olen teesin kannalla, uskonnottomien vanhempien uskonnottomana lapsena en vain käsitä näitä uskontoihin liittyviä kääntymyksiä ja kiihkoiluja.)
moxu kirjoitti:Sekä raamattua lukeneena että aikuisviihdettä käsikirjoittaneena voin vakuuttaa, että ensinmainittu on korkealentoisempaa tekstiä.
Minusta se on enimmäkseen sangen tylsää ja kömpelöäkin proosaa. Yksi
Korkea veisu ei tätä yleisvaikutelmaani muuta. Mikä kirjasta kokonaisuutena jäi päällimmäisenä mieleen?
Vanhan Testamentin verisyys, sotaisuus, "patriarkaalinen päättömyys". Minusta se oli hyvin pornografista kerrontaa, vaikkei seksuaaliakteja kuvaillakaan. (Kyse siis yhdenlaisten pervertikkojen seksuaalisuudesta ja siten pornosta.)
Uuden Testamentin kertomukset ovat tietenkin pohdiskelevampia, mutta Golgatan kidutus- ja verijuhla on melkomoinen esitys uskonnollisen ja valtioterrorin luonteesta. Nyrjähtänyt seksuaalisuus siinäkin olennaista.
Henry Miller, Apollinaire ja kaiketi Emmanuelle Arsankin ovat kevytviihdettä sen rinnalla. Markiisi de Sadella sen sijaan oli "kehissä" jo raskaamman luokan ilmaisu.